Upteam: sympathiek initiatief

Logotype UpteamEen sympathiek initiatief, zo zou ik UpTeam het beste kunnen omschrijven. UpTeam? Jawel, UpTeam. Een initiatief van Nederlandse bodem. Een startup die andere startups denkt te helpen door hen een out-of-the-box ‘wervingssite’ te bieden. Inclusief enige multiposting functionaliteit. Een wervingssite voor beginners dus. Passieve werving in een tijd dat actieve werving via social media en referral oplossingen de pan uit rijst. Dapper dus.

UpTeam ziet er verder heel aardig uit en als je maar 1 vacature hebt is het ook nog eens gratis. Tja, wat wil je nog meer. Als startup heb je geen ATS of ander gruwelijk back-end systeem dus over koppelingen hoef je je niet druk te maken. Een kant-en-klare wervingssite in 10 minuten. Makkelijk dus.

De homepage
Dit is de homepage van UpTeam:

UpTeam | homepage 

Simpele headline, duideilijke stappen, call-to-action plus testimonial. Hier schort helemaal niets aan. Het ziet er ook nog eens lekker uit, maar dat is persoonlijk.

En zoals zo vaak tegenwoordig bedient UpTeam zich ook van een heel lange homepeage. Met uitleg, vacatures van startups die UpTeam gebruiken en een inspiratie van de oprichters. Allemaal prima. Dus wat weerhoud mij ervan om op de knop Get Started! it’s free te klikken? Niets:

UpTeam | Registratieformulier 

Oke, dat ziet er allemaal ineens een stukje knulliger uit, vooral die dubbele Last name is wat merkwaardig… En waarom moet ik mijn wachtwoord twee keer invoeren? Weet UpTeam nog niet dat hiermee de kans op fouten juist toeneemt? Afijn, na registratie zie ik dit:

UpTeam | Create Company, 1 

Dat ziet er meteen weer beter uit, en ik denk dat ik moet beginnnen aan het nodige invulwerk. Waarbij het aardig is om eens Nederland proberen te selecteren in de Country drop-down list. Veel plezier…

Na verlies van de nodige gegevens als gevolg van foutmeldingen en het herstel daarvan kan ik eindelijk op de knop Create klikken en verder gaan:

UpTeam | Dashboard

Hopsa, een CRM-achtige interface waarbij ik dus blijkbaar een aantal pagina’s (Company, Team, Careers) moet vullen en aan de andere kant vacatures kan gaan maken. Die pagina’s en het invoeren van een vacature vragen het nodige van de gebruiker, met uitzondering van de Team pagina. Die is zo gepiept:

UpTeam | Team

Met een gezellige foto gaat dit natuurlijk honderden reacties op mijn vacature opleveren!

De pagina met de bedrijfsinformatie is aanzienlijk langer. Want naast de algemene bedrijfsinformatie die ik al eerder heb in moeten voeren komt er een hele trits vragen over me heen:

UpTeam | Create Company, 2

UpTeam | Create Company, 3 

Geen sinecure dus, tenzij je een lorem ipsum generator bij de hand hebt…

En bij het invoeren van een vacature is het allemaal nog een stuk uitgebreider. Die schermen zal ik eenieder maar besparen. Met uitzondering van dit scherm:

UpTeam | Vacature

Hatseflats! Dat is wel een bijzonder fijne functie binnen UpTeam voor kleine partijen. Gratis je ene vacature op een hele serie aggregatoren en freemium vacaturesites. Met ook nog eens informatie over het aantal bezoekers per site. Waarbij Banenmatch nogal triestig figureert met slechts 16.000 bezoekers per maand…

Als ik overigens klaar ben en mijn vacature wil activeren (Launchen) dan krijg ik dit te zien:

UpTeam | Launch

Ik ga er maar vanuit dat UpTeam in de betaalde varianten mij niet op deze manier voor de voeten loopt. Want daar gaan ze geen kudo’s voor krijgen.

Hoe dan ook, zo ziet mijn wervingssite er na enig gefrobel uit:

UpTeam | Homepage wervingssites RecruitmentLab 

Zonder vacatures dus, maar dat is dus de schuld van UpTeam…

De prijsstelling van UpTeam is als volgt:

UpTeam | Plans & pricing

Nou, daar kan je je geen buil aan vallen… En vanaf EUR 9,95 per maand kan ik de site dus ook customizen.

En als laatste ook nog het prettige feit dat ik mijn account kan verwijderen. Eindelijk weer eens een site waar ik niet in een Hotel California situatie terecht kom. Hoezee!

Conclusie
Hoewel ik me niet kan voorstellen dat vacatures van startups enige tractie krijgen via aggregatoren en vacaturesites is het initiatief van UpTeam zonder meer sympathiek voor startups te noemen. Sympathiek, maar waarschijnlijk weinig zinvol. Want startups hebben het vooral van hun netwerk nodig om de juiste mensen te vinden. Maar he, als het gratis is kan je het altijd een slinger geven. Want je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Toch?

Achtergrond
UpTeam is een VOF, eind 2011 opgericht door de vennoten Dennis Hermsen en Edinho Bos. Die zich het volgende tot doel hebben gesteld: Ontwikkelen en leveren van recruitment software ten behoeve van het kleinbedrijf. Volgens mij is dat gelukt.

Geef een antwoord

1 Comment