Adver-Online met andere partij verder?

Logo en logotype AamigoO GroupWat een merkwaardige situatie is dit toch. Verleden week was er het bericht dat AamigoO haar exclusieve onderhandelingen met Adver-Online over een volledige overname van laatstgenoemd bedrijf voorlopig had gestaakt. En vandaag laat commissaris Peter Zwart van AamigoO Group weten dat hij de onderhandelingen heeft stopgezet nadat hij besloot dat één overname voorlopig genoeg was voor Aamigoo. En daarmee is een eventuele overname van Adver-Online door AamigoO dus voorgoed van de baan.

Alsof dit nog niet genoeg verwarring geeft, is er ook nog eens Hans van Rijnswoud (mede-eigenaar en -directeur van Adver-Online) die in zijn overbekende cowboy-stijl het volgende weet te melden:

Wij waren echter in gesprek met meerdere partijen en de onderhandelingen met Aamigoo over een overname in contanten zijn nooit exclusief geweest. Wij hebben inmiddels een keuze gemaakt. Over circa anderhalve week kan ik meer vertellen.

Heel apart… Vooral omdat AamigoO Group in januari toch echt een persbericht met de volgende kop had uitgebracht: AamigoO Group NV voert exclusieve onderhandelingen over overname van Adver-Online B.V. En dat persbericht was vanzelfsprekend afgestemd met Adver-Online. Dus wat staat Van Rijnswoud nu te beweren? Dat AamigoO Group een beetje heeft staan liegen of dat hij het persbericht niet goed heeft gelezen? Of lult hij gewoon compleet uit zijn nek?

Het zal toch niet zo zijn dat de Gouden Gids met de gedachte speelt om Adver-Online over te nemen? Over circa anderhalve week weten we blijkbaar meer…

Geef een antwoord

8 Comments
  • Jason
    says:

    Wij waren echter in gesprek met meerdere partijen en de onderhandelingen met Aamigoo over een overname in contanten zijn nooit exclusief geweest. Wij hebben inmiddels een keuze gemaakt. Over circa anderhalve week kan ik meer vertellen.
    Wellicht gaat het over de keuze van een andere auto . Want meer keuze heeft dhr H van Rijnswoud niet!  Het cowboy gedrag gaat opbreken. De graaierige mentaliteit van deze onderneming is passee.

  • Peter
    says:

    Mensen kunnen natuurlijk ook gewoon bedrijven gebruiken als ingoedebanen en Knollenstein. Je wordt vaak gen**id waar je bij staat door Adver partijen. Ze kopen vaak groot in en maken enorme winsten over de rug van de recruiter. Mijn advies neem zelf contact op met de sites. Begin met een gratis website. Niet genoeg reacties, dan kun je altijd nog wat investeren in upgrades of de oude bekende websites.
    Als we dit nu allemaal gaan doen, dan gaan de prijzen vanzelf omlaag!
     
     

    • Marc Drees
      says:

      Het idee om aan de spread tussen inkoop- en verkoopprijs van vacature’slots’ te verdienen is natuurlijk niet verkeerd. Kleine(re) bedrijven die op deze manier denken een goede exposure van hun vacatures te krijgen en bereid zijn daarvoor te betalen worden hier niet mee genaaid. Daarnaast ontsluiten vacaturesites hiermee mogelijk een markt die ze niet via hun eigen saleskanaal kunnen bereiken.
       
      Het probleem van een partij als Adver-Online ligt eerder in haar poging om de spread zo groot te maken dat vacaturesites een wel heel laag bedrag per vacatureslot kregen aangeboden. Een situatie waar in ieder geval een aantal vacaturesites zich tegen heeft verzet, met als gevolg een verlies van relevante labels in de mix van Adver. Tegelijkertijd is er de opkomst van freemium sites en social media en een forse daling van het vacaturevolume.
       
      De gemaksfunctie die Adver bood voor kleinere bedrijven was succesvol maar is ingehaald door de tijd en door een te graaierige mentaliteit. Wat onverlet laat dat tussenhandel in vacatures nog altijd een mogelijkheid is die relevant kan zijn; maar dan niets slechts gebaseerd op het verdienen aan de spread tussen in- en verkoop. Service en advies dienen een veel belangrijker rol te spelen; want value-added services zullen de enige manier zijn om te overleven.

  • Thomas
    says:

    @Jaap, denk dat de toegevoegde waarde voor een ieder zelf te bepalen is. Betaalde sites steken veel tijd en geld in de vindbaarheid en het bereiken van de juiste kandidaten. Gratis sites zullen minder opleveren maar daar betaal je dan ook minder voor, of te wel niks.

    De toegevoegde waarde van een reseller is ook wel flink afgenomen. Je hoeft een vacature niet meer breed uit te zetten om de juiste mensen te bereiken of te vinden. Kandidaten zijn actief op meerdere sites tegelijk en daarom zal je met breed uitzetten eerder overlapping krijgen. Alleen de luie p&o’er zal t nog interessant vinden omdat zelf de vacature niet hoeven te posten maar dat is niet voldoende om stand te houden.  

  • Thomas
    says:

    Zou het wellicht te maken kunnen hebben met het feit Amigoo research heeft gedaan?! voorzichtige uitspraak van Peter Zwart. Je zou er bijna meer achter zoeken.

    Partijen zoals Intermediair.nl en Nationale vacaturebank hebben inmiddels de stekker uit de samenwerking getrokken en wellicht volgen er meer waardoor de maatwerk pakketten steeds verder onder druk komen te staan en zo ook de toekomst van Adver-Online. 

    Ben benieuwd naar een eventueel vervolg.