ABN AMRO heeft aan de hopium pijp zitten lurken

Ik heb met stijgende verbazing de net verschenen Uitzendmonitor van ABN AMRO gelezen; een stukje proza dat  geschreven moet zijn door een gespleten persoonlijkheid. Want waar in de Uitzendmonitor uitsluitend rampspoed ende ellende wordt verkondigd is dit de headline:

image

Omzetgroei van maar liefst 3,5% in 2013 (met een stijgende werkloosheid) na een omzetdaling van 3% in 2012! De motivatie? Geen idee, want de auteur van de Uitzendmonitor rept met geen woord over het mechanisme achter deze magische omzetstijging in 2013.

Er is wel een mogelijke suggestie te vinden aan het eind van de Uitzendmonitor:

De werkloosheid zal de komende jaren verder toenemen en ABN AMRO gaat er in zijn ramingen van uit dat in 2012 6,4% van de beroepsbevolking werkloos zal zijn. In 2013 zal de werkloosheid echter nog verder oplopen naar 7,1% van de beroepsbevolking. Bij werkgevers blijft de behoefte aan flexibiliteit voorlopig hoog, vanwege de onzekere situatie. Langdurige contracten raken langzaam uit de mode en dat duidt erop dat bedrijven op continue basis werken aan flexibiliteit van het personeelsbestand.

Zegt de auteur hier dat bij een stijgende werkloosheid de omzet van uitzenders gaat groeien omdat werkgevers vaste banen gaan inruilen voor flexbanen? Nee, dat zegt hij niet. Maar je zou het er wel uit kunnen destilleren. Als je tenminste op zoek bent naar een verklaring; wat iedere niet-oppervlakkige lezer van de Uitzendmonitor hopelijk doet.

Volgens het Economisch Bureau van ABN AMRO groeit de werkloosheid tot 7,1% in 2013 en 7,5% in 2014. In een periode van stijgende werkloosheid verwacht ABN AMRO nu dus dat tegelijkertijd de omzet van uitzenders zal gaan stijgen. Maar zij spreekt die verwachting uit zonder hiervoor enige logische verklaring te geven. Afgezien van de opmerking dat bij werkgevers de behoefte aan flexibiliteit voorlopig hoog zal blijven vanwege de onzekere situatie.

Maar het is niet voldoende als die behoefte voorlopig hoog blijft; de behoefte moet fors groeien. In 2013 met maar liefst 3,5% ten opzichte van 2012. Alsof het niets is. In een arbeidsmarkt waar tegelijkertijd de werkloosheid blijft doorstijgen. Dit betekent niet slechts een jobless recovery als we ervan uitgaan dat het BBP daadwerkelijk groeit, maar ook van een groei van het uitzendvolume ver boven de groei van het BBP als we de Uitzendmonitor mogen geloven. En tenzij ik iets heb gemist kan dat uitsluitend gebeuren indien vaste banen verdwijnen en flexbanen hiervoor (deels) in de plaats komen.

Waarmee we in Nederland in een Amerikaans scenario zouden belanden. In de VS is de banengroei vooral te danken aan part-time banen (met een relatief laag inkomen); een zeer belangrijke reden voor de groei van het uitzendvolume in de VS:

image 

Maar dit zegt de auteur allemaal niet. Waarschijnlijk heeft de auteur zelfs helemaal geen idee wat het mechanisme achter de magische omzetgroei van uitzenders in 2013 is. Hij heeft een economisch modelletje waar het cijfer van 3,5% uit komt rollen. En dus schrijft hij dat op. Hij moet tenslotte ook zijn brood verdienen…

Geef een reactie

2 Comments