Randstad op ramkoers met Adecco in Noord-Amerika

Amerikaanse vlag Randstad is hard op weg Adecco in te halen als tweede grootste uitzender in Amerika. Het Nederlandse uitzendbedrijf, dat vorig jaar USD 771 miljoen voor dienstverlener SFN Group neertelde, heeft sindsdien twee concurrenten voorgoed voorbijgestreefd: Manpower en Kelly Services moeten in hun thuismarkten het Diemer bedrijf voor zich dulden. Nu is de sinds jaar en dag onwrikbare positie van aartsrivaal Adecco in de Amerikaanse markt in het vizier. Randstad uitpresteert de Zwitsers al drie aaneengesloten jaren, maar sinds de SFN-deal komen de blauwen ook echt in de buurt van de roden.

En dat was de bedoeling. Althans, zo meldde Randstad-topman Ben Noteboom het vorig jaar:

By combining with SFN Group, Randstad becomes a leading HR services provider in the U.S. and Canada offering an unrivaled portfolio of services and will be well-positioned to match candidates with clients who are looking for a total offering.

En nu komt het onverwachte: Notebooms deal blijkt daadwerkelijk succesvol. Want zó ontwikkelt zich de organische (en dus autonome) omzetgroei van Randstad sinds de deal ten opzichte van zijn concurrenten.

Omzetontwikkeling grote uitzenders in Noord-Amerika, Q1 2011 – Q2 2012

Omzetontwikkeling grote uitzenders in Noord-Amerika, Q1 2011 – Q2 2012

Op dit moment is de private Allegis Group Amerikaans marktleider, op enige afstand gevolgd door Adecco. Naar onze inschatting moet Randstad aartsconcurrent Adecco nog dit jaar van zijn tweede plek afstoten. Een gruwelbeeld voor de Zwitsers…

Stoelendans bij Adecco
Adecco hanteert namelijk in elke markt nog altijd de stelregel dat het ofwel marktleider, ófwel runner-up dient te zijn. Een afvaller zijn is geen optie en die gedachte zal in het achterhoofd van De Maeseneire hebben meegespeeld toen hij Tig Gilliam, zijn boardlid en verantwoordelijke voor Noord-Amerika ‘een andere carrière liet najagen’. Vijf jaar lang heerste Gilliam – een benoeming van De Maeseneires voorganger Dieter Scheiff – tot hij werd geloosd voor de van het eerder geacquireerde MPS Group afkomstige Bob Crouch. Crouch is daarmee een relatieve outsider in de Adecco-gelederen.

Gelukkig voor De Maeseneire bezit Crouch een ‘engaging leadership style’, en een ‘strong track-record in staffing’ en zal hij van grote waarde zijn ‘to further strengthen our leading position in North America.’ (Lees: ‘to halt the further deterioration of our leading position in North America’.)

En zo kampt Adecco ineens met gigantische problemen in zijn twee belangrijkste markten. In Frankrijk – zijn grootste markt – verloor het bedrijf enkele honderden miljoenen euro’s aan omzet. In Amerika dreigt het bedrijf naar de voor de Zwitsers schaamtevolle derde plaats te worden verwezen. Wat kan De Maeseneire nog doen?

Volgende week meer over de Amerikaanse markt.

Geef een antwoord

3 Comments