Work4 Labs ontvangt $11 miljoen Series A funding

Logotype Work4 Labs Work4 Labs heeft maar liefst $11 miljoen aan Series A funding weten te bemachtigen voor haar vacaturesite app binnen Facebook. En daarmee lijkt het bedrijf zich in het rijtje BranchOut en Identified te scharen als het om forse investeringen gaat voor applicaties die uitsluitend binnen het Facebook ecosysteem kunnen bestaan. Maar in tegenstelling tot BranchOut en Identified heeft Work4 Labs met haar applicatie Work for Us echte gebruikers die betalen voor de diensten van het bedrijf. Een groot verschil…

Overigens blijkt uit de uitspraak van Dana Stalder (partner bij Matrix Partners, de VC die deze investeringsronde heeft geleid)  dat Matrix geen idee heeft wat online recruitment nou eigenlijk is:

The social graph is the next job board. We think this is the next generation of recruitment on the Internet.

Toch altijd weer angstaanjagend om te zien dat iemand die ettelijke miljoenen wil investeren dit op volstrekt onjuist gedachtengoed doet. The social graph is the next job board. WTF?

Maar dat laat onverlet dat Work4 Labs met deze investering haar toekomstplannen in een hoger tempo kan gaan realiseren. En dat is precies wat het bedrijf van plan zegt te zijn:

Work4 Labs CEO Stephane Le Viet said the funding will go towards developing their technology, namely their job matching algorithm, and they’ll also use it for sales and marketing, both in North America and abroad.

Helaas lijkt Le Viet tegelijkertijd volledig het spoor bijster te zijn geraakt; getuige onderstaande uitspraak:

Hiring is an inherently social activity, and today, the majority of people conduct their lives through social networks. Our goal is to help companies find and hire the most qualified candidates in the places where these candidates spend the most time, particularly on Facebook. Our technology makes it easy and cost-effective to take advantage of social media to find the right hires, regardless of the company’s size or the candidate’s experience level.

Wat kan een intelligente man een ongekende hoeveelheid onzin uitkramen! Niet alleen is hiring (en zeker solliciteren) geen inherently social activity maar eerder het tegenovergestelde; bijzonder competitief. En het feit dat mensen veel van hun tijd op Facebook doorbrengen zorgt er nog niet voor dat ze daar ook vindbaar en benaderbaar zijn. Tenslotte heeft maar een fractie van het aantal Facebook gebruikers een profiel waarvan de inhoud voldoende compleet is om vanuit recruitment perspectief relevant te zijn.

Dat laat onverlet dat Work for Us een meer dan praktische oplossing is voor bedrijven die een “vacaturetab” aan hun Facebook bedrijfspagina willen toevoegen. En binnen Facebook hun vacatures willen adverteren en hun medewerkers vragen om de vacatures via Facebook verder te distribueren (foutief als referral aangemerkt overigens). En dat is wat Work for Us is. Maar helaas zorgt $11 miljoen aan funding niet slechts voor bizarre uitspraken zoals hierboven, maar ook tot het aantrekken van een veel te grote broek:

Le Viet, however, is happy to let that company [LinkedIn] continue plugging vacancies near the top of the food chain. Work4Labs concentrates on the pool of labor that companies won’t find on LinkedIn – the huge volumes of recruits needed to fill entry-level positions and staff retail outlets, restaurant franchises and insurance agencies. “I don’t want to be competing against Reid Hoffman at this point,” he says.

Tuurlijk, op dit moment wil Le Viet het niet opnemen tegen Reid Hoffman… Even normaal blijven doen graag, want zo klinkt Le Viet bijna als de mafketel van BranchOut, CEO Rick Marini. Bovenstaande alinea is uit een artikel van Forbes met als titel With Facebook, Your Recruitment Pool Is One Billion People. Wat wordt er toch een onzin geschreven…

In deze categorie is de uitspraak van John Constine van TechCrunch overigens de absolute winnaar:

Everyone needs a job, but submitting resumes is a pain and they’re not discoverable, so they don’t help you get recruited. That’s why Work4 Labs has just raised $10 million to let you apply or get recruited for jobs with your Facebook profile.

Waar heeft de man het over? Submitting resumes is a pain and they’re not discoverabl, so they don’t help you get recruited?? En daarom is Work for Us de oplossing??? Godhemel, wat een onzin!

Waarom een forse investering in een zinvol bedrijf gepaard moet gaan met dit soort hyperbole blijft voor mij een volstrekt raadsel. Ondanks al deze grootspraak blijft Work for Us een zinvole applicatie die het waard is om uitgeprobeerd te worden. Zeker nu de applicatie voor kleinere bedrijven gratis is geworden. Dat maakt het nog een stukje interessanter.

Geef een antwoord