Eerder deze week heeft Digitaal-Werven haar nominaties bekend gemaakt voor haar verkiezing van de werkgever met de beste digitale sollicitatie-ervaring. De genomineerden zijn Cap Gemini, Deloitte, Enexis, Quinity, Tam Tam, Technische Unie en VUmc. Bekende namen; inclusief tweevoudig winnaar Deloitte die ondertussen in de categorie afgelikte boterham de onbetwiste, all-time winnaar is.
Aangezien Digitaal-Werven is afgegleden naar hetzelfde bedenkelijke niveau als de beste mobiele sollicitatie-ervaring en Succesvol Werven/Gouden Cursor en het net als bij die andere uitverkiezingen volstrekt onduidelijk is wat nou precies de criteria zijn, leek het me een zinnig idee om de nominaties te evalueren op een manier die voor iedereen controleerbaar is. De komende tijd ga ik de zeven genomineerden met een bezoekje vereren en gebruik daarbij de vragenlijsten van RecruitmentLab. Iedere geinteresseerde kan de resultaten opvragen en verifieren.
Bas van de Haterd
says:Top. Ik kijk er naar uit. Het gros van de zaken zou overeen moeten komen, aangezien de basis van de vragenlijst nog steeds hetzelfde is als degene die je zelf ooit mede hebt ontwikkeld.
Waarschijnlijk ten overvloede, maar bij de evaluatie zit natuurlijk ook (nog steeds) de reactie op de mystery sollicitatie (reactietijd, inhoud van de reactie, etc) en we stellen ook vragen via twitter en Facebook en kijken of daarop gereageerd wordt. Dat niet doen bijvoorbeeld (en dat doen er veel niet) kost veel punten en bijna zeker een nominatie natuurlijk.
Tot slot helemaal eens met je opmerking: bekende namen. Het viel ons ook op, slechts 2 nieuwe partijen, de rest is allemaal (ooit) genomineerd geweest (Tam Tam zelfs een eervolle vermelding en winnaar ook nog). Ik heb het idee dat bij sommige organisaties de eigen werving echt prioriteit heeft en bij andere het gewoon ‘erbij gedaan wordt’.
Wel moet ik erbij vermelden dat het aantal hoge scores dit jaar enorm was. Veel van de genomineerden van vorig jaar hebben weinig gedaan en vielen daardoor (met dezelfde score als vorig jaar) dit jaar buiten de boot. Anderen (zoals VUmc en Cap Gemini) hebben duidelijk de adviezen die ze als genomineerde (en bezoeker van het event) krijgen ter harte genomen.
Michel Rijnders
says:Hebben websites waaraan niets (of weinig) veranderd is ook echt dezelfde score als vorig jaar of zien jullie daar wel verschillen / verschuivingen in?
Bas van de Haterd
says:Die zitten praktisch rond dezelfde scores als vorig jaar. Het is natuurlijk nooit 100% gelijk, omdat ook de reactie op social media en de mystery sollicitatie meegenomen wordt en die kan heel anders zijn. Totaal onveranderde sites dalen vaak heel minimaal (omdat de eisen weer iets strenger zijn geworden), sommige echter dalen sterk omdat ze ineens niet gereageerd hebben op een sollicitatie bijvoorbeeld. Maar bij gelijke reacties zitten ze nagenoeg gelijk, afhankelijk van de aanpassing die wel gedaan is en of ze b.v. bepaalde zaken vorig jaar al wel hadden.
Om je een indicatie te geven. Vorig jaar was solliciteren via Linkedin profiel enkel een bonus. Dit jaar krijg je er nog steeds dezelfde pluspunten voor, maar als je het nu niet hebt krijg je ook een klein minpunt (vorig jaar was het niet hebben nog neutraal).