Unique: werkzoeker heeft behoefte aan informatie

Logo en logotype Unique Unique kwam enkele dagen geleden met de uitslag van een onderzoek (online poll of echt onderzoek?) onder 3.000 werkzoekenden. En hoewel het persbericht de focus legt op wat de werkzoekenden niet doen (hoe kom ik online over?), ligt de echt interessante informatie in wat de werkzoekenden wel doen:

Bijna iedere werkzoekende bereidt zich op een sollicitatiegesprek voor door informatie te zoeken over het bedrijf (97 procent) en door alle mogelijke (moeilijke) vragen door te nemen (88 procent). Daarna volgen nog drie voorbereidingsactiviteiten: 41 procent geeft aan te oefenen om alle sterke punten over zichzelf in één keer te kunnen noemen, 34 procent zoekt van te voren informatie over zijn of haar gesprekspartner en 31 procent zoekt naar de laatste sollicitatietips.

En uit wat die werkzoekenden wel doen, zijn lessen te leren over wat intermediairs en werkgevers zouden kunnen doen om werkzoekers te helpen. En waar vacaturesites een faciliterende rol voor zowel intermediairs als werkgevers kunnen spelen.

Een werkzoekende wil dus graag informatie vinden over het bedrijf en over de persoon/personen waarmee hij/zij het sollicitatiegesprek zal gaan voeren. Met andere woorden; deze informatie dient bij de (online) uitnodiging voor een sollicitatiegesprek expliciet aangeboden te worden. Tenslotte is dit het meest aangewezen moment om deze informatie beschikbaar te stellen. Natuurlijk dient dezelfde informatie ook eenvoudig vindbaar te zijn via de wervingssite of vacaturesite bij de betreffende vacature, verder is het verstandig om deze informatie aan te bieden via de bedankpagina na een online sollicitatie en in de e-mail bevestiging van diezelfde online sollicitatie.

Daarnaast is het natuurlijk verstandig om informatie op te nemen over het sollicatieproces en, zeker als het stageplaatsen en starters betreft, links naar achtergrondinformatie over sollicitatiegesprekken en sollicitatietips. Ook deze informatie kan op dezelfde momenten worden aangeboden als hierboven omschreven, maar daarbij is een deel van die informatie  doelgroepafhankelijk. Een professional met meerdere werkervaringen hecht waarschijnlijk minder waarde aan achtegrondinformatie die juist voor starters op de arbeidsmarkt een houvast kan bieden.

Geef een reactie

1 Comment