Indeed Apply geeft LinkedIn het nakijken

Logotype IndeedIndeed, de vacature-aggregator die speelt met de gedachte aan een IPO, heeft blijkbaar in januari van dit jaar de Indeed Apply functie in Noord-Amerika gelanceerd. Inderdaad, een tegenhanger voor de Apply with LinkedIn functie. Maar dan beter, want in tegenstelling tot laatsgenoemde functie werkt de Indeed Apply functie wel goed via een mobiel device. LinkedIn loopt ineens achter de feiten aan.

Waar Indeed haar leven begon als parasiet, een 100% vacaturespider en –aggregator, is de site ondertussen voor een deel een reguliere vacaturesite geworden en tegelijkertijd een enorme bedreiging aan voor alle andere reguliere vacaturesites. Dit geldt niet alleen voor het publiceren van vacatures maar ook voor het zoeken naar cv’s. En daarmee is Indeed ook een concurrent voor de Hiring Solutions business van LinkedIn geworden. Waarbij een goed werkende Indeed Apply functie deze concurrentie nog verder verhevigt.

De vacaturesites die Indeed oorspronkelijk als een hinderlijke (spidering) maar tegelijkertijd behulpzame (traffic) uitbreiding van het online recruitment landschap zagen, zijn ondertussen zo afhankelijk geworden van Indeed dat ze geen enkele vuist kunnen/willen maken als Indeed weer eens een landgrab doet. Dit is overduidelijk geworden toen Indeed bezoekers begon te verleiden tot het achterlaten van hun cv. Hoewel de grote vacaturesites in de VS binnenskamers tierend en vloekend rondliepen is er geen collectieve actie door de vacaturesites geweest richting Indeed. De sites waren al te afhankelijk geworden van het enorme trafficvolume van Indeed.

Als de cijfers die Indeed publiceert correct zijn moet de instroom van cv’s in de databases van de grote vacaturesites in de VS lijden onder Indeed’s frontrunning:

With more than one million new resumes being added to Indeed each month […]

Meer dan 1 miljoen cv’s per maand? Dat moet pijn doen bij de cv-databases van CareerBuilder, Monster, Dice en alle andere vacaturesites. En minder cv’s betekent (op termijn) minder omzet. Zeker als de cv-database van Indeed een stuk goedkoper is dan het gemiddelde cv-database abonnement van de andere vacaturesites.

En met een groot aantal bezoekers dat bereid is hun cv achter te laten bij Indeed heeft de site een logische volgende stap genomen: Indeed Apply. Waarmee een ‘single-click’ sollicitatie mogelijk wordt gemaakt voor bezoekers die een cv op Indeed hebben achterlaten.

En volgens Indeed is deze nieuwe functie (die blijkbaar begin van dit jaar is geintroduceerd in de VS) bijzonder succesvol:

Hundreds of thousands of jobs on Indeed and our partner sites now support Indeed Apply.

Since its launch in January, more than 5 million job applications have been submitted via Indeed Apply, with 1.3 million in the past 30 days alone.

Indeed presenteert de Indeed Apply functie als volgt in het zoekresultaat:

Indeed | Zoekresultaat

 

Ter voorkoming van langdurig zoekgedrag: de tweede vacature toont de Indeed Apply functie. Als ik op deze vacature klik ga ik niet naar de site van de vacaturehouder maar blijf op Indeed waar de vacature wordt getoond:

Indeed | Vacaturepagina

Als ik vervolgens op de Apply Now (daar is er weer eentje…) knop klik, krijg ik dit te zien:

Indeed | Apply 

Lekker inconsistent, van Apply Now naar Apply. Maar dit terzijde, want dit is dus de Indeed Apply functie. Ik kan mijn cv nog aanpassen of een ander cv dan mijn Indeed cv koppelen aan mijn sollicitatie. En dat is het.

Overigens haalt Indeed ook nog een onderzoek van een multiposter aan om daarbij aan te tonen dat de Indeed Apply meer sollicitaties levert dan Apply with LinkedIn. Maar dat is een zodanig beperkt onderzoek dat Indeed zich daarbij feitelijk zwaar in de eigen voet schiet. Een beetje dom… En volstrekt onnodig. Want als Indeed Apply vanuit het perspectief van ATS’en en andere online recruitment service providers voldoende meerwaarde levert danwel werkgevers/intermediairs hierom gaan vragen dan komt het vanzelf wel goed met het sollicitatievolume. Daar is geen gemankeerd onderzoek voor nodig.

Conclusie
Indeed bouwt gestaag door aan haar functionaliteit waarmee ze ondertussen de gemiddelde vacaturesite op een hopeloze afstand heeft gezet, terwijl ze tegelijkertijd diezelfde vacaturesite tot haar klantenkring (traffic…) kan rekenen. Tegelijkertijd is Indeed een bedreiging aan het worden voor de Apply with LinkedIn functie. In tegenstelling tot LinkedIn heeft Indeed begrepen dat mobile recruitment een eenvoudige sollicitatiefunctie nodig heeft. Indeed Apply is zo’n functie. LinkedIn heeft meer dan een jaar na het lanceren van Apply with LinkedIn nog steeds geen alternatief. En dat lijkt me toch bijzonder dom.

Slotgedachtes
Met Indeed Apply bouwt Indeed net als LinkedIn aan een database met informatie over identificeerbare personen die op specifieke vacatures hebben gesolliciteerd. Een database die binnen enkele jaren een ongekende (en angstaanjagende) hoeveelheid informatie bevat die kan worden toegepast in allerlei analyses maar ook in het benaderen van personen met een mogelijk passende nieuwe uitdaging op een mogelijk passend moment. Waarmee de gereedschapskist van actieve werving er weer een gereedschap bij gaat krijgen. Of de ontvangers hier blij van zullen worden is een geheel ander verhaal. Werving- en selectiebureaus zullen hier in ieder geval bijzonder droevig van gaan worden.

Tegelijkertijd is er de vraag hoeveel Apply with XYZ knopjes door werkgevers en intermediairs op hun werving- resp. vacaturesites geplaatst gaan worden. Als we niet oppassen ontstaat er dezelfde idiotie als met social buttons. De eenvoud van de sollicitatie-inspanning wordt dan teniet gedaan door een oerwoud aan mogelijkheden. Tegelijkertijd is de waarde van zo’n knop natuurlijk een stuk groter dan een social button, dus mogelijk kunnen we er meer verteren vanwege de meerwaarde. Maar de kans op een Apply with metaknop die de verschillende Apply with XYZ knopjes verbergt is een mogelijk toekomstbeeld…

Geef een antwoord

9 Comments
  • Roel Kiers
    says:

    Hoorde van een accountmanager van Indeed maandag die mij belde, dat Indeed er naar toe wil dat je vacature- of wervingssite alleen nog wordt geindexeerd wanneer je ook klant bij hun wordt.

    CPC ruwweg tussen de $ 0,30 en $ 0,80. Minimumdeal $ 500 per site.

    Aangezien jobboards nog nooit gezamenlijk hebben opgetreden, zal Indeed rustig haar gang kunnen gaan. Tenzij Google stappen zet…

  • Jos Bodewes
    says:

    Indeed doet het zeker niet verkeerd met diens button kan ik je zeggen. Indeed doet het overall zelfs erg goed (wereldwijd gezien) als het gaat om aanleveren van sollicitanten.
    Vorig jaar hebben wij eens gekeken vanwaar de meeste sollicitanten (300.000 in de gemeten periode) nu eigenlijk komen. De indeed “apply button” zal dan ook impact hebben. Ik voorspel zelfs meer effect dan de “LinkedIn Apply” button, maar dat is iets waar ik later wellicht wat meer over ga roepen aan de hand van metingen.
    Klik hier om te zien wat eruit ons “onderzoek” kwam.
    @michel
    Die button bestaat al best een tijdje en kan je ook op je eigen website zetten. Zie hier. Gewoon contact met ze opnemen zou ik zeggen.

  • Michel Rijnders
    says:

    Volgens mij trap je in de marketing talk van Indeed. De “apply with Indeed” is volgens mij vooralsnog niets meer dan een directe solliciteermogelijkheid die Indeed net als Monster en Careerbuilder aanbiedt. Je kunt de Indeed apply mij volgens nog niet op je eigen website zetten zoals de apply with LinkedIn.

    Daar ligt overigens wel een andere belangrijke wijziging in strategie aan ten grondslag waar de jobboards wakker van liggen. Indeed biedt nu gewoon vacatureplaatsingen aan op Indeed, naast de geaggregeerde vacatures.

    Die echte apply with linkedin concurrentie vanuit Indeed zal niet te lang op zich laten wachten.