Digitaal-Werven: Deloitte

Logotype Digitaal-WervenDigitaal Werven heeft de wervingssites van een zevental bedrijven genomineerd in het kader van de uitverkiezing van de beste digitale sollicitatie-ervaring. En het leek me zinvol om het online recruitmentproces van deze zeven wervingssites eens aan een verifieerbaar onderzoek te onderwerpen. Naast een bezoekje aan de site en de beschrijving van de ervaring van de kritische werkzoeker wordt er ook gemeten wat de gebruikservaring is op basis van een drietal vragenlijsten van RecruitmentLab.

Na de teleurstellende ervaring bij Cap Gemini ga ik deze keer eens een bezoek brengen aan Deloitte. Deze wervingssite is ondertussen een behoorlijk afgelikte boterham geworden; ik ben daarom vooral benieuwd of er iets aan de site is verbeterd sinds mijn vorige bezoek, alweer bijna 3 jaar geleden. De wervingssites van Enexis, Quinity, Tam Tam, Technische Unie en VUmc komen in volgende afleveringen van deze miniserie aan de beurt.

En ik begin dit keer niet met de homepage van de wervingssite. Want bij Deloitte is iets merkwaardigs aan de hand. En daarom eerst even de interactie tot aan de homepage van de wervingssite. Die dus begint bij de homepage van Deloitte, waar in de 2e-lijns navigatie de optie Carrière te vinden is:

image

Nou verwacht de argeloze bezoeker natuurlijk naar de wervingssite (en natuurlijk geen carrièresite…) van Deloitte te gaan. Maar die argeloze bezoeker komt dan bedrogen uit. Want als ik op de hyperlink Carrière klik, kom ik op een tussenscherm terecht:

image

En hier moet ik dus nog even goed kijken om te ontdekken waar ik moet klikken. Ahh… gevonden. Klik:

De homepage
En dit is dan na een volstrekt vermijdbare klik de homepage van de Deloitte wervingssite:

image

Deze homepage is identiek aan degene die ik drie jaar geleden bezocht. Helemaal niets mee mis, want waarom zou je iets veranderen dat goed is. Helaas heeft Deloitte nog altijd geen herkenbare snelzoekfunctie op de homepage geintroduceerd. Wel is de zoekfunctie rechts bovenin bijzonder intelligent. Probeer het maar eens met het woordje vacature.

Deloitte heeft de driedeling Student, Young professional en Professional tot aan de homepage doorgevoerd, dus maak ik een keuze voor de enige juiste optie voor mij; Professional:

image

Domdiedomdiedom. Lekker druk… Hier gebeurt wel wel heel erg veel waardoor ik nauwelijks de belangrijkse call-to-action op deze pagina kan onderscheiden: de snelzoekfunctie. Die mij uitsluitend in provincies en vakgebieden laat zoeken… Maar ik kan gelukkig ook gewoon op de knop Zoeken drukken zonder een zoekcriterium te selecteren. Daar kan Cap Gemini nog wat van leren…

Overigens was in de oorspronkelijke versie van de site de pagina een stuk rustiger. Blogs en tweets zijn later toegevoegd en maken het geheel een stuk drukker. De overdaad aan visuals doet het beeld bepaald geen goed.

Maar goed, ik druk dus op die knop Zoeken zonder iets te selecteren:

image

 

Net als bij Cap Gemini ontbreekt het hier aan verfijningsmogelijkheden. In plaats daarvan is een volledig irrelevant landkaartje te zien. Die ruimte had aanzienlijk beter benut kunnen worden. En net als bij Cap Gemini is er evenmin een mogelijkheid om het zoekresultaat te sorteren. En het lijkt wel een gebarsten plaat, maar net als bij Cap Gemini is er ook de bizarre kolom Vakgebied waardoor de individuele vacatures in sommige gevallen veel teveel verticale ruimte in beslag nemen. Ook het aantal revelante rubrieken is natuurlijk veel te beperkt.

Met andere woorden; de zoekpagina van Deloitte is ronduit slecht.

Ook om te lachen, even klikken op de hyperlink Jobmail. Niet schrikken hoor:

image

WTF?

Afijn, ik ga maar gauw door naar een vacature. Waarbij ik kies voor de functie (Senior) Manager Merger Integration & Carve Out Services. Geen idee wat zo’n manager doet, maar wat een indrukwekkend visitekaartje gaat dat worden. Wat zal iedereen jaloers zijn…:

image

Tja, dat ziet er meer dan behoorlijk uit. De recruiter voor deze functie wordt persoonlijk (inclusief) foto gepresenteerd en gezien het aantal contactmogelijkheden zit er vast wel een kanaal van mijn voorkeur bij. Er is een video van de betreffende vestiging opgenomen en ook een link naar de arbeidsvoorwaarden voor professionals. Het enige wat ik in de rechterkolom mis zijn geassocieerde vacatures.

De kerngegevens in de vacaturetekst zijn wel wat beperkt, en verder is het opvallend dat met een meer algemene dan specifieke functie-omschrijving wordt begonnen. Maar misschien ligt dat wel aan het functieprofiel. Jammerlijke puntjes zijn het ontbreken van een bladerfunctie en terug naar zoekresultaat. Op de site van Deloitte kan ik alleen maar naar voren. En nooit terug. Goed om te weten, onhandig om te ervaren.

Nou, kom maar op met die nieuwe visitekaartjes; ik ga solliciteren:

image

Ai, ai, ai. Nog altijd dat extreem lange sollicitatieformulier. Al zijn er wel een paar veldjes vanaf gevallen. Maar er blijven nog altijd 11 (lees: elf) verplichte velden over. En dat zijn er dus eigenlijk 11 teveel. Want waar is in hemelsnaam de Apply with LinkedIn knop? Het gaat hier om kennisprofessionals. Welke kennisprofessional heeft nog geen LinkedIn profiel? Zie ik daar twee vingers de lucht in gaan? Dat vind ik nog veel…

En wat is dat toch met die social button terreur. Denkt Deloitte nou echt dat er ergens een debiel rondloopt die het sollicitatieformulier op zijn/haar social media gaat sharen? Of is dit een test om te zien of iemand hierop klikt? Om deze persoon vervolgens automatisch af te wijzen? Ik hoop oprecht op het laatste scenario.

De hyperlink Anderen bekeken ook slaat ook als een tang op een varken. Als ik hierop klik, krijg ik dit te zien:

image

Bijzonder waardevol… Kan iemand me hiervan het nut uitleggen?

Als ik me eenmaal door alle verplichte velden heb heengeworsteld en op de knop Solliciteer heb geklikt is er de bedankpagina:

image

Jammer. Niet persoonlijk, terwijl ik me toch net de schompes heb getikt om onder meer mijn persoonsgegevens in te voeren. Verder is deze pagina een endpoint, in plaats van een nieuw begin.

De e-mail
Dit is de e-mail die ik ontvang van Deloitte in reactie op mijn online sollicitatie:

image

Zoet en zuur, zoet en zuur. Het onderwerp is bijzonder onpersoonlijk, terwijl daar natuurlijk ook gewoon jouw (Deloitte tutoyeerd) solliciatie naar de functie van (Senior) Manager … bij Deloitte had kunnen staan. Was toch duidelijker en een stuk sympathieker overgekomen.

De e-mail zelf is weer heel erg prettig. Persoonlijk aangesproken door de recruiter, wat extra informatie, persoonlijke afsluiting. Allemaal dikke plussen. Maar dan is het eind weer bijzonder zuur. Want wat doet die fucking disclaimer daar? En dan nog wel in een andere taal. En ene piepklein lettertypje. Weer een of andere corporate lawyer die op deze manier denkt zijn opgeblazen salaris te kunnen verantwoorden?

RecruitmentLab
Het online recruitmentproces van de wervingssite vanDeloitte is ook getoetst op basis van een drietal vragenlijsten van RecruitmentLab:

  1. Zoeken naar vacatures (17 vragen)
  2. Beoordelen van & solliciteren op een vacature (18 vragen)
  3. Ontvangen van een automatische response op een online sollicitatie (15 vragen)

En dat levert de volgende gebruikerservaringen op:

image

Op een totaal van 50 vragen kunnen maximaal +100 en minimaal – 100 punten worden behaald. Deloitte komt tot een acceptabele score van +35. Dat is dus 24 punten meer dan Cap Gemini. En daarmee zit Deloitte zeer ruim in de categorie Redelijk.

Conclusie
De wervingssite van Deloitte is van een ander kaliber dan die van Cap Gemini. En dat terwijl de basis van deze wervingssite dus alweer drie jaar oud is. Met andere woorden; Cap Gemini zou zich de ogen uit de kop moeten schamen. Zeker als je bedenkt dat er in de afgelopen jaren geen online recruitment prijsvraag kon worden uitgeschreven zonder daarbij de naam Deloitte bij te horen vallen. Maar dit terzijde.

Deloitte heeft nog altijd een wervingssite die in staat kan zijn om prijzen te winnen; hoewel de score natuurlijk veel ruimte laat om te worden overtroffen. Hoe een afgelikte boterham dus nog altijd aantrekkelijk kan zijn… De vraag is natuurlijk of de wervingssites van Enexis, Quinity, Tam Tam, Technische Unie en VUmc het resultaat van Deloitte gaan overtreffen. Ik ben benieuwd.

De volgende keer is het de beurt aan Enexis.

Geef een antwoord

6 Comments
  • Arno Bouwens
    says:

    On topic browsers maar off topic recruitment: op het gebied van plugins ook ervaring dat ze niet in Chrome maar juist wel in FF werken. Het gaat dan met name om plugins voor admin functies in wordpress en/of joomla.

    Dus altijd op meerdere browsers testen helaas…

  • Bas van de Haterd
    says:

    Bijzonder om te zien dat het in firefox niet werkt en ik Chrome wel… Tot voor kort werden testen altijd gedaan in ieder geval ook in FF… Zelf zijn we dit jaar gaan testen in Chrome omdat je site volgens mij gewoon in alle browsers goed moet werken en Chrome de meest gebruikte ‘onbekende’ is zeg maar. IE en FF gaat meestal wel goed (uitzonderingen daargelaten blijkbaar). Vorig jaar had minder dan 1% een fout in FF die we konden traceren naar de browser. 

    @Jeroen: de vraag is dus: wie moet er rekening mee houden? In mijn optiek de site eigenaar… 

  • Jeroen
    says:

    Misschien wel handig om met volgende recensies rekening mee te houden: de ene browser is de andere niet (maakt dat de laatste tijd vaker mee en heb maar meerdere browsers geinstalleerd (LOL) om er zeker van te blijven dat ik de juiste informatie blijf zien).

  • Lennart Sloof
    says:

    Dag Marc,

    Dank voor je analyse op onze carrieresite. Je stipt enkele rake punten aan. Ik zie die, net als jij, als verbeterpunten.

    Ik heb echter wel enkele vragen aan je.

    Je geeft aan dat op de vacature-overzicht pagina geen verfijningsmogelijkheden zijn van zoekresultaten. Die zijn er wel, alleen die is klaarblijkelijk niet duidelijk genoeg aanwezig. Het is de rechthoekige balk waar ook de Jobmail en RSS feed in staan. Ik zal kijken hoe ik deze nadrukkelijker neer kan zetten.

    Op de vacaturepagina’s staat wel degelijk de “Apply with LinkedIn” button. Ik heb zojuist in IE en in Chrome gekeken en daar zie ik die button duidelijk terug. Met welke browser (en versie) heb jij de website bekeken?

    M.b.t. Jobmail. Die bevat teveel keuzevelden naar jou zin? Kun je me aangeven hoe je dit ziet? Je wilt toch een gerichte feed van relevante vacatures ontvangen en niet van alle vacatures? Hoe zouden we dit anders en beter kunnen doen?

    Dank je wel alvast voor je hulp!

    Groet,

    Lennart

    • Marc Drees
      says:

      Het missen van die verfijningsopties is mijn fout. Dat betekent een aantal extra punten die aan het einde van de race weleens van pas kunnen komen 😉
      Het feit dat ik ze heb gemist maakt al enigszins duidelijk dat het geen vanzelfsprekende functie is; de combinatie met het zoeken op trefwoord heeft mij in ieder geval op het verkeerde been geplaatst.  Overigens is een plaatsing van verfijningsfunctie boven het zoekresultaat vanuit het perspectief van de gebruiker natuurlijk heel onhandig. Betekent extra scrollen. Rechts of (te prefereren) links is een veel prettiger positie.
       
      Het missen van de Apply with LinkedIn is blijkbaar het gevolg van mijn browser (Firefox). Een reden om deze browser maar naar de eeuwige jachtvelden te verwijzen. Teveel haperingen… In Chrome verschijnt de Apply with LinkedIn keurig in beeld!
       
      Als ik een zoekopdracht heb uitgevoerd en vervolgens op het jobmail icoon klik is er een goede kans dat ik van de door mij gemaakte selectie in het vervolg nieuwe vacatures wil ontvangen. In een dergelijke situatie presenteer je dus alleen de noodzakelijke velden (e-mail adres en frequentie) met een hyperlink waar je de gebruiker de mogelijkheid biedt zijn/haar zoekinstellingen te wijzigen. Heel klein pop-upje…