Digitaal-Werven: Tam Tam

Logotype Digitaal-WervenDigitaal Werven heeft de wervingssites van een zevental bedrijven genomineerd in het kader van de uitverkiezing van de beste digitale sollicitatie-ervaring. En het leek me zinvol om het online recruitmentproces van deze zeven wervingssites eens aan een verifieerbaar onderzoek te onderwerpen. Naast een bezoekje aan de site en de beschrijving van de ervaring van de kritische werkzoeker wordt er ook gemeten wat de gebruikservaring is op basis van een drietal vragenlijsten van RecruitmentLab.

Na Cap Gemini (teleurstellend), Deloitte (meer dan redelijk), Enexis (nog beter dan Deloitte), Quinity (grauw en redelijk) ga ik deze keer een bezoek brengen aan Tam Tam. De wervingssites van Technische Unie en VUmc komen in volgende afleveringen van deze miniserie aan de beurt.

De homepage
Wervingssite is een beetje te groot woord, tenslotte is Tam Tam net als Quinity een relatief klein bedrijf. Met slechts 7 vacatures. Dan is een volledig ingerichte wervingssite een beetje teveel van het goede. En dus heeft Tam Tam ook gewoon in haar global navigation de optie: Vacatures. Die er zo uitziet:

Tam Tam | Homepage

Nou, mooi rood is niet lelijk zullen we maar denken. Met een bijzondere tekst waar ik niets van begrijp (Sorry als we hard van stapel lopen. We zijn gewoon gek op talent.). Klinkt catchy maar wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld? Op welke manier loopt Tam Tam hard van stapel? En hoe verhoudt zich dat tot het gegeven dat Tam Tam gek is op talent? Ik snap er niets van.

Maar wat ik wel snap is dat er vacatures op deze pagina staan. Net zoals de navigatie-optie mij had beloofd. Dus dat is goed. Opvallend is dat de functietitel geen hyperlink is; ik moet speciaal op de knop Lees meer klikken. Erg goed is de relatie tussen vacature en een huidige medewerker in hetzelfde werkveld; inclusief avatar, naam en functie. Waar ik ook op kan klikken. Maar als ik dat doe gebeurt er dit:

Tam Tam | Collega

Holy crap. Wat een idiote interactie! Ik krijg een pop-upje te zien op een totaal andere pagina! Waarom blijf ik niet in context? Hoe ingewikkeld is het om dit goed te regelen voor en bezoeker

Tam Tam | vacature

Ahh… Tam Tam begint de vacature met over zichzelf te praten in plaats van over de functie. Ernstige volgordefout . Zoals er nog veel meer niet klopt aan deze vacature. Wat te denken van:  P.S. De functie is fulltime en in Amsterdam PS? Is dit een bijzaak, of zo? Denkt Tam Tam dat het grappig is om informatie op deze manier te presenteren? Dat je als werkzoeker het tot je dagtaak wenst te maken om de kerngegevens van een functie bij elkaar te zoeken? Het is geen Pasen!

En hier is er weer eentje die de knop voor online solliciteren denkt op te moeten leuken met het overbodige woordje Direct. Zou er een iOS developer in den lande zijn die denkt dat het drukken op deze knop leidt tot een sollicitatie die pas over een uur kan worden uitgevoerd? Wat een ongekende stupiditeit…

Als ik op die maffe knop Direct solliciteren klik, krijg ik dit te zien:

Tam Tam | Solliciteren, 1

Whoehaha! Tam Tam gebruikt een ATS!! Het bedrijf heeft 7 (lees: zeven!) vacatures. En daarvoor zet ze een ATS in; Easyrecruit om precies te zien. Hilarisch!

Overigens is het ook aardig om te ervaren dat ik op de hyperlink Volgende kan klikken zonder Privacy Statement te accepteren. Best wel handig; al vraag ik me af of Tam Tam nu mijn gegevens niet heeft opgeslagen. Wat ze natuurlijk zou moeten doen aangezien ik het privacy statement niet heb geaccepteerd…

Afijn, ik krijg vervolgens deze pagina te zien:

Tam Tam | Solliciteren, 2

Als Tam Tam niet zo’n krankzinnig hoge header zou gebruiken had het sollicitatieformulier wel op 1 pagina gepast. Maar nu is het verdeeld over drie pagina’s en moet ik vervolgens ook nog een keer de door mij ingevulde gegevens bekijken voordat ik mijn sollicitatie kan versturen.

Als ik dat eenmaal heb gedaan krijg ik dit te zien:

Tam Tam | Bedankpagina 

Ja, Tam Tam is gek op talent. Zo gek zelfs dat ze datzelfde talent niet eens persoonlijk bedanken voor de tijd en moeite om te solliciteren. Of om te melden wat het vervolg is. Of enig ander blijk van gekte op talent…

De e-mail
Geheel in stijl is ook de e-mail die ik ontvang naar aanleiding van mijn online sollicitatie bepaald mager:

Tam Tam | E-mail

Verzonden aan undisclosed-recipients? Naar wie is deze e-mail nog meer gegaan dan naar mij? Dit is toch een persoonlijke bevestiging? WTF?

Deze e-mail is verder het enige zonnestraaltje in de verder droefmakende ervaring van het online recruitmentproces van Tam Tam.

RecruitmentLab
Het online recruitmentproces van de wervingssite van Tam Tam is ook getoetst op basis van een tweetal vragenlijsten van RecruitmentLab, de vragenlijst voor het zoeken naar vacatures is niet gebruikt in verband met het beperkte aantal vacatures van Tam Tam waardoor een zoekfunctie overbodig is:

  1. Beoordelen van & solliciteren op een vacature (18 vragen)
  2. Ontvangen van een automatische response op een online sollicitatie (15 vragen)

En dat levert de volgende gebruikerservaringen op:

image

Op een totaal van 32 vragen kunnen maximaal +64 en minimaal – 64 punten worden behaald. Tam Tam komt tot een score van +15. Opvallend hierbij is dat voor het beoordelen van & solliciteren op een vacature een score van +1 wordt gehaald; zeer dichtbij een matige ervaring terwijl bij het onderdeel ontvangen van een automatische response op een online sollicitatie een score van +14 wordt gehaald, zeer dichtbij een goede ervaring. De totaalscore van 15 punten is vrijwel gelijk aan die van Quinity, waarmee ook Tam Tam exact middenin het segment redelijk zit. Maar in tegenstelling tot Quinity is de sollicitatiestap een stuk slechter en de e-mail response een stuk beter.

Conclusie
Tam Tam heeft een merkwaardige ‘wervings’site. Als het bedrijf daadwerkelijk gek is op talent dan heeft ze een bijzondere manier gevonden om dat te etaleren. Echt talent hoort gillend weg te lopen bij het aanschouwen van meervoudig online geblunder van dit ‘Internet’bureau. En met zeven vacatures ook nog eens een ATS zo dominant het sollicitatieproces te laten terroriseren is helemaal van de dolle. Onpersoonlijk en onfatsoenlijk. Brrr… Verreweg de slechtste ervaring tot op heden. Met uitzondering van de e-mail overigens. Want die is bijna goed te noemen!

Geef een reactie

5 Comments
  • Nanda Berkhout
    says:

    Beste Marc,

    Bedankt voor je feedback op onze vacaturepagina, goed dat je kritisch bent.

    We zijn het eens met een aantal punten die je noemt, maar op andere dingen die je noemt zijn we juist heel trots!

    We nodigen je daarom graag uit om een keer een kop koffie bij ons te komen drinken en van gedachten te wisselen.

    Vriendelijke groet,

    Nanda Berkhout
    Tam Tam
    06-29139754 

  • Willem van Tilburg
    says:

    Marc, waarom is het volgens jou fout om eerst over de werkgever te praten en dán over de functie? Naar mijn mening is dat sterk afhankelijk van de doelgroep die je wilt aanspreken. Veel werkzoekenden hechten een grote waarde aan de werkgever, willen gevoel krijgen met de cultuur, kernwaarden e.d. Functie-inhoud is voor dergelijke kandidaten natuurlijk van groot belang, maar waar de werkzaamheden worden uitgevoerd, de werkomgeving, is voor veel mensen misschien wel belangrijker…

    • Marc Drees
      says:

      Het is een bijzonder goed idee om eerst over jezelf te praten… Wat Tam Tam, gezien de gigantische header, al nauwelijks doet…
       
      Een nog veel beter idee is om eerst de kerngegevens van de functie te laten zien en vervolgens de inhoud van en eisen aan de functie. Een vacaturetekst kan tenslotte als een funnel worden beschouwd, waarbij elke volgende stap afhankelijk van een go-nogo moment in de vorige stap. Kerngegevens (locatie, opleiding, werkervaring, aantal uur/week, salaris, contractvorm) zijn het belangrijkst; gevolgd door de functie. Pas daarna is het bedrijf van belang. En al helemaal op een wervingssite van het bedrijf zelf.