Met dank aan Monsterboard kan ik eindelijk cijfers laten zien van comScore. Voor zover ik weet, worden cijfers van comScore als het meest betrouwbaar beschouwd. En laat ik maar meteen beginnen met de meest interessante grafiek; een bubble chart waarbij Monsterboard de unieke bezoekersaantallen (in augustus 2012) heeft afgezet tegen het vacaturevolume (op basis van Jobfeed):
Bubble chart, aantal unieke bezoekers versus vacaturevolume, augustus 2012. Bron: Monsterboard
De grootte van de bubbles is overigens gebaseerd op het aantal unieke bezoekers. Waarmee Monsterboard (natuurlijk…) de grootste bubble blaast.
Maar deze bubble chart laat een groot aantal opvallende zaken zien. Monsterboard en Nationale Vacaturebank hebben dan misschien een fractie van het vacaturevolume van freemium vacaturesites Jobbird en Banenmatch; het volume aan unieke bezoekers is nog altijd verreweg het grootste van alle vacaturesites (alleen Werk.nl is even groot, maar deze site heeft natuurlijk een gigantische verplichte winkelnering). Pay-to-post vacaturesites doen het nog altijd goed. Tenminste… als we het over Monsterboard en Nationale Vacaturebank hebben.
Want de andere pay-to-post laten bezoekersaantallen zien waar freemium vacaturesites zich niet meer voor hoeven te schamen. Sterker nog; Jobbird laat alle andere vacaturesites haar hielen zien als het om aantallen unieke bezoekers gaat. Hebben die miljoenen Euro’s aan marketinguitgaven Jobbird toch nog iets gebracht!
Mocht het lot van TMG vazal Vacaturekrant nog niet duidelijk zijn, dan is dat bij het zien van deze grafiek ook meteen duidelijk. Sluiten die hap! Opvallend is verder de sterke positie van NUwerk, de vacaturesite van Nu.nl. Die positie toont zich nog duidelijker als we kijken naar de top 5 vacaturesites in termen van unieke bezoekersaantallen:
Vijf grootste vacaturesites naar unieke bezoekers, augustus 2012. Bron: Monsterboard
NUwerk en Jobbird zijn in een nek-aan-nek gevecht gewikkeld als het om de vierde plaats gaat. En dan te bedenken dat NUwerk op dit moment slechts 6.313 vacatures heeft terwijl bij Jobbird de teller op 43.517 vacatures staat. Als daar geen gigantisch responseverschil per vacature uitkomt weet ik het ook niet meer.
Dan ook nog even deze grafiek
Aantal unieke bezoekers, januari 2010 – augustus 2012. Bron: Monsterboard
Toegegeven, een vergrootglas zou handig zijn. Maar in de afgelopen drie jaar is er onveranderd sprake van een onbedreigde top 3 met een hele hoop gewriemel daaronder. Tot op heden hebben de freemium vacaturesites wat dat betreft geen enkele verandering kunnen brengen. Hoewel we natuurlijk Jobbird wel een sterke stijging zien doormaken, dus misschien gaan we in de nabije toekomst hierin een verandering zien.
Als uitsmijter onderstaande grafiek waaruit blijkt dat de vacatureverticals de eigenlijke masters of the online recruitment universe zijn. Met Indeed trots aan kop:
Aantal unieke bezoekers, augustus 2012. Bron: Monsterboard
Maar ook Jobrapido en njobs laten zich niet onbetuigd. Wat eenieder die weleens naar vacatures heeft gezocht via Google meteen moet herkennen; de dominantie van de verticals.
Afijn. Een fraai en gedetailleerd inzicht in de bezoekersaantallen van de nodige online recruitment properties. Ik ben Monsterboard zeer dankbaar dat ze deze cijfers met mij heeft willen delen. Waardoor ik het weer met de ‘rest van de wereld’ heb kunnen delen.
Wordt vervolgd!
Xtos
says:Het lijkt me logisch dat die traditionele site nog alijd bovenaan staan.
Ze profiteren nog enorm van hun marketing investeringen die ze de laatste jaren hebben gedaan. Vraag is of ze de marketing inspanningen die zij leveren (enorm verkoopsteam en publiciteit) kunnen blijven volhouden met de dalende inkomsten.
Recruitkrant
says:@Jobselectie
Voor jou de volgende vraag: maak jezelf geloofwaardig door van het ene moment op het andere moment over te stappen op een ander businessmodel?
Dan heb je weinig geloof gehad in de afgelopen vijf jaar dat je bezig was met een free-model om ineens, out of the blue, te gaan voor: pay-to-post.
Dat is ongeloofwaardig, maar vooral never nooit Customer Intimacy. Je bent het voorbeeld van de middelmaat binnen vacatureland. De ene site is vergelijkbaar met de andere. Welke logo er boven hangt maakt werkelijk niet uit.
Blauwe bananen daar gaat het om.
Vincent / Jobselectie
says:@Onbekende
Fijn he je hart luchten! Post eens onder je eigen naam dan kom je zelf geloofwaardiger over. Misschien kun je dan ook nog iets inhoudelijks aan het blog bericht toevoegen dan off topic onzin over het business model van Jobselectie uit te kramen.
Jelle Althuizen
says:Het beeld qua absolute aantallen is inderdaad vertekenend, ook voor Uitzendbureau.nl (zie https://www.uitzendbureau.nl/voor-uitzendbureaus/bereik). Hoewel de cijfers in relatieve zin wel een aardig beeld geven over de verhoudingen tussen diverse partijen. Interessant! Bedankt Marc.
Vincent / Jobselectie
says:@Onbekende Ik zie geen causaal verband tussen geloofwaardigheid en een nieuw business model van Jobselectie maar misschien kun je het zelf toelichten?
RecruiterKrant
says:Jobselectie maakt zichzelf ook niet geloofwaardig, door van de ene op de andere dag een betaald businessmodel te gaan hanteren.
@Vincent @Jobselectie We nemen je opmerking maar met een korreltje zout, want het kan ineens weer helemaal anders liggen.
Alleen Jobbird en Werk.nl zouden hoog kunnen scoren in dit onderzoek.
Jelle Althuizen
says:Erg interessante cijfers Marc. Hoewel de cijfers in absolute zin niet kloppen, ook voor Uitzendbureau.nl niet, geeft het (lijkt mij) wel de relatieve verhouding tussen partijen beter weer.
Hier onze bereikcijfers: https://www.uitzendbureau.nl/voor-uitzendbureaus/bereik
Marc Drees
says:Ik geloof dat ik een rondje vacaturesites moet gaan doen! Met alle vormen van plezier overigens, want als in gezamenlijkheid tot een betrouwbaarder beeld kan worden gekomen dan is iedereen een stuk wijzer geworden. Volgende week maar eens beginnen met bellen.
Michael Giele
says:De koffie staat warm, en is altijd vers gezet.
Je bent welkom voor een up-date bij ITJobBoard.nl
Rogier Visser
says:@marc, een onderwerp wat al vaker over tafel is gegaan. Banenmatch wil met alle vormen van genoegen de cijfers overgooien naar je, ik weet van Vincent/Jobselectie dat die er hetzelfde in zit. De uitdaging ligt even bij NVB en Monster ben ik bang….
Ik hoop dat het lukt.
Dan zijn we af van dit soort ” wc eend vergelijkingen”
Marc Drees
says:Men moet een broedende kip niet storen. Met andere woorden, ik ben ermee bezig en ik heb goede hoop dat er weleens een stap in de goede richting kan worden gezet. Maar geef me enige tijd en ik hoop met iets zinnigs naar buiten te komen.
Wordt vervolgd.
Rogier Visser
says:@marc, Got it, de broedende kip storen we niet verder! , alleen vogels of monsters,…..:)
–
Ik wacht in stilte…. Laat maar weten als we ergens bij kunnen helpen
Bas van de Haterd
says:De cijfers van Comscore zijn zoals Marc zegt ‘het meest betrouwbaar’ en zoals Michel stelt: nog steeds een schatting. Het is zoiets als het CBS in ons land over andere cijfers, de meest betrouwbare schatting, maar niet meer dan dat.
Interessant dat iedereen hier ‘echte’ cijfers heeft, maar al die partijen geen onafhankelijke meting durven te doen. Als is het maar omdat er nog steeds geen heldere definitie is van een ‘unieke bezoeker’ of ‘uniek bezoek’. Als ik kijk naar b.v. de afwijkingen van Google analytics t.o.v. Omniture (Adobe) is die erg groot.
Maar… het zijn de beste cijfers die publiek zijn, dus we doen het er maar mee denk ik (tot de partijen besluiten samen te gaan werken en betere cijfers te gaan produceren).
Herman
says:Waarom staat Werkspot.nl in die grafiek?
Ernst Snijder MD MegaJobs
says:Laat ik mij hier voorzichtigheidshalve bij aansluiten Vanessa, de Comscore cijfers wijken in ons geval af van Google Analytics alsmede van de eigen metingen tbv de diverse MegaJobs channels.
Vanessa Backer - Channel Manager Vacaturekrant.nl
says:Als comScore als het meest betrouwbare onderzoek beschouwd wordt, kan ik bij deze mededelen dat de cijfers mbt onder andere de unieke bezoekers van Vacaturekrant.nl absoluut niet kloppend zijn. Deze aantallen liggen beduidend hoger! Marc, je kunt mij altijd bereiken voor de juiste cijfers.
Wilco Crone
says:Zeer interessante gegevens! Ben erg benieuwd naar de ontkrachting van deze cijfers door @Rogier en @Vincent. Waarom wachten?
Vincent / Jobselectie
says:@Wilco Kom gerust eens langs in het mooie Twente. Kunnen we het direct hebben over meer rendement met een premium abonnement ;-).
Vincent / Jobselectie
says:Dit zijn traffic cijfers afkomstig voor verkeer uit Google. Echter bestaat de traffic uit veel meer bronnen dan uitsluitend Google.
Dit geeft dus een vertekend beeld!
Mocht Comscore beweren dat dit een goed beeld geeft van het totaal aan traffic dan kan ik dat ontkrachten.
Rogier Visser
says:@Vincent @Marc, helaas geen goed beeld voor je Marc.
Dit geeft een zeer vertekend beeld als ik hiernaar kijk ( grafiek met aantallen).
–
#Mocht Comscore beweren dat dit een goed beeld geeft van het totaal aan traffic dan kan ik dat ontkrachten > Ik ook
–
Wel een mooie marketing stunt van Monster zo naar het einde van het jaar toe met de budget rondes voor de deur. Een gevalletje ” wij van WC eend, adviseren…”
RecruiterKrant
says:@Vincent @Jobselectie @Vacaturekrant
Waarom zouden we jullie moeten geloven? Maak de cijfers dan maar openbaar als je wilt beweren meer unieke bezoekers dan bovenstaand te hebben.
Wat opvalt uit de reacties: men wilt beweren dat de eigen cijfers niet kloppen, maar Monsterboard blijft gewoon stip op nr1 staan.
Jobbird is wat ons betreft de ware nummer 1 en zal tezamen met
Daarnaast maakt Jobselectie zichzelf volledig ongeloofwaardig door op het ene van het andere moment ineens betaling te vragen voor vacatures?
Zonder je klanten te informeren??!!!! Schande!
Wij adviseren onze klanten dan ook om weg te blijven bij onbetrouwbare vacaturesites als Jobselectie en Banenmatch.
Michel Rijnders
says:@Vincent: sinds wanneer geeft Comscore alleen traffic cijfers voor verkeer uit Google? Dat is volgens mij niet zo.
Laat niet onverlet dat Comscore net als de Google Trends en Alexa’s van deze wereld het met schattingen moet doen die dus nooit zullen overeenkomen met de realiteit. En augustus ook nog wel eens een wat rare maand in websitebezoek kan zijn. Maar het geeft wel weer aardig de grote lijn in de verhoudingen weer. Leuke aanvulling!
@Marc: gaan ze de andere maanden ook delen?
Adriana van Schalken | Payroll Works
says:Inderdaad, voor veel mensen is het fijn om serieuze cijfers te hebben. Denk dat heel veel recruiters hier meteen mee aan de slag gaan.