Digitaal-Werven: wrap-up

Logotype Digitaal-WervenIn de afgelopen tijd heb ik het online recruitmentproces van de zeven nominaties van Digitaal-Werven aan een verifieerbaar onderzoek onderworpen. Het ging om de wervingssites van Cap Gemini, Deloitte, Enexis, Quinity, Tam Tam, Technische Unie en VUmc. En het algemene beeld wat na het onderzoek overblijft is dat het eigenlijk bijzonder treurig gesteld is met de kwaliteit van de Nederlandse wervingssite, voor zover het om het online recruitmentproces gaat.

Tegelijkertijd kan de vraag worden gesteld hoe de nominaties tot stand zijn gekomen als blijkt dat voor het merendeel van die nominaties de kwaliteit van het online recruitmentproces feitelijk zo mager is dat ongeacht de kwaliteit van de arbeidsmarktcommunicatie er nooit sprake had mogen zijn van een uitverkiezing. Als er tenminste meer dan 1 seconde wordt nagedacht over de ervaring van de werkzoeker bij de belangrijkste doelstelling van een wervingssite: het werven van nieuwe medewerkers. A.k.a. het online recruitmentproces.

Naast een persoonlijke ervaring is het online recruitmentproces van de zeven genomineerde wervingssites ook getoetst op basis van een drietal vragenlijsten van RecruitmentLab:

  1. Zoeken naar vacatures (17 vragen)
  2. Beoordelen van & solliciteren op een vacature (18 vragen)
  3. Ontvangen van een automatische response op een online sollicitatie (15 vragen)

Voor drie van de zeven nominaties was er geen sprake van een zoekfunctie om de simpele reden dat de betreffende bedrijven eenvoudigweg te weinig vacatures hebben (minder dan 10) om een zoekfunctie noodzakelijk te maken.

Voor elk van de vragenlijsten geldt dat per vraag een score tussen –2 en +2 gerealiseerd kan worden. Ter illustratie; voor de vragenlijst Zoeken naar vacatures kan op die manier een totaalscore van –34 tot +34 worden gehaald. Hierbij resulteert een score van  +17 of hoger in een goede ervaring voor de werkzoeker. Een score van –17 en lager is een slechte ervaring, tussen –17 en 0 is een marige ervaring en tussen 0  en +17 een redelijke ervaring.

In onderstaande grafiek zijn de resultaten van de zeven wervingssites per vragenlijst weergegeven:

Individuele scores van de zeven wervingssites per vragenlijst

Individuele scores van de zeven wervingssites per vragenlijst

Van de in totaal 18 ingevulde vragenlijsten zijn er slechts 2 met een score goed behaald; in beide gevallen gaat het om de vragenlijst Ontvangen van een automatische response op een online sollicitatie. Enexis (+16) en Deloitte (+25!) waren de twee wervingssites die deze score wisten te realiseren. Vrijwel alle andere ervaringen scoorden op het niveau redelijk, met een tweetal  (Deloitte en Cap Gemini voor de vragenlijst Zoeken naar vacatures) op het niveau matig.

Als we er vanuit mogen gaan dat werkgevers bezoekers van hun wervingssite een goede ervaring willen bieden dan is er zelfs voor de zeven genomineerden nog een lange weg te gaan. En als de zeven genomineerden daadwerkelijk het puikje van de Nederlandse wervingssites vertegenwoordigen dan is er voor al die andere werkgevers nog veel meer werk aan de winkel.

Overigens is op basis van bovenstaande grafiek het opvallend om te constateren dat Enexis weliswaar de hoogste score heeft hehaald (en uiteindelijk ook de winnaar bij Digitaal-Werven is geworden), maar dat Deloitte (met een ondertussen behoorlijk gedateerde wervingssite) bij twee van de drie vragenlijsten een beter resultaat boekt. Als Deloitte haar zoekproces fors zou weten te verbeteren is deze wervingssite alsnog de te kloppen partij. Zeker omdat ook bij de Vragenlijst Beoordelen van & solliciteren op een vacature het resultaat vrij dicht tegen een goede gebruikerservaring zit. Als enige van de zeven wervingssites.

Dat de relatief nieuwe wervingssite van Cap Gemini zo slecht scoort is verder een bedroevende constatering. En dat voor een bedrijf dat claimt verstand te hebben van automatisering. Blijkbaar maakt user experience daar geen deel van uit…

Overigens is het de vraag in hoeverre de zeven nominaties in enigerlei vorm representatief zijn voor de kwaliteit van de Nederlandse wervingssites. Het online recruitmentproces van wervingssites zoals die van Bol.com zijn van een niveau waar de meeste (zo niet alle) genomineerde wervingssites een puntje aan kunnen zuigen. Waarmee tegelijkertijd de kwaliteit van het nominatieproces ter discussie kan worden gesteld.

Geef een antwoord

1 Comment