xTune (Intunex): tussen servet en tafellaken?

Logotype IntunexIntunex is één van de zes genomineerden in de iHR competitie. En daarmee is Intunex onderwerp van nader onderzoek in de aanloop op die competitie. Eerder zijn al TalentBin (goed), Sciomino (goed) en GooodJob (slecht) bekeken. En Intunex is met haar toepassing xTune opvallend genoeg een concurrent van Sciomino; getuige onderstaande uitspraak:

xTune is a unique social business application that changes the way people share and connect expertise inside organizations.

Het goede nieuws voor Intunex is natuurlijk dat xTune niet uniek is. Tenslotte is een unieke applicatie een applicatie die niemand nodig heeft. Waar behoefte bestaat, is tenslotte concurrentie. Verder veranderd gedrag van mensen natuurlijk zelden door een applicatie, maar ik ga er maar vanuit dat Intunex bedoelde dat er sprake is van het faciliteren van dat gedrag…

Achtergrond
Ik heb contact opgenomen met Intunex en vervolgens de mogelijkheid gekregen om in een demo-omgeving een beetje rond te darren. Daarnaast heb ik uitgebreid met Jere Eriksson (Sales & Marketing) gesproken over Intunex, xTune en natuurlijk het leven in Finland; het land dat ons jarenlang heeft voorzien van mobiele telefoons (voor de jongeren onder ons: Nokia).

InTunex is in 2008 opgericht, gevestigd in Helsinki en heeft haar eerste commerciele versie van xTune in de loop van 2011 gelanceerd. Ondertussen heeft het bedrijf een aantal klanten waar xTune wordt gebruikt.

xTune zegt gebaseerd te zijn op het idee van swarming:

Swarm intelligence systems are typically made up of a population of simple agents or boids interacting locally with one another and with their environment. The agents follow very simple rules, and although there is no centralized control structure dictating how individual agents should behave, local, and to a certain degree random, interactions between such agents lead to the emergence of intelligent global behaviour, unknown to the individual agents

Oke… moet ik mij aangesproken voelen als xTune over simple agents or boids spreekt? Hoe dan ook, Intunex denkt dat swarming de manier is om in dynamische omgevingen te werken:

We believe that “swarm work” will be a significant work method in organizations. The traditional hierarchical structure is not flexible enough for today’s fast paced work environment. Swarms enable experts to connect expertise more quickly and flexibly without stiff command and control structures. This doesn’t mean that hierarchical functions, processes and job descriptions are irrelevant, instead swarming adds a new layer of interaction and collaboration on how experts work togethe

Klinkt logisch, maar hoe organiseer je dat op een manier dat het geen gigantische puinhoop wordt? Ik ga het ontdekken, want met een uitnodiging van xTune in de e-mail begin ik door op de meegeleverde link te klikken:

image

Prettig, ik kan direct mijn LinkedIn account koppelen. Dit zou Sciomino natuurlijk ook moeten doen. En eigenlijk dienen zowel xTune en Sciomino natuurlijk gewoon een inlog via een van de sociale netwerken van haar gebruikers moeten faciliteren. Maar dit terzijde.

Daarnaast, zoals ook al bij de review van Sciomino aangegeven, is het in het opzetten van een kennis”community” cruciaal om de leden van die community de mogelijkheid te bieden hun online body of knowledge met een minimale inspanning te incorporeren. Op dit moment zijn hiervoor tools als TheSocialCV of TalentBin beschikbaar die al dan niet in combinatie met tekstextractie hulpmiddelen een invuloefening zoals die bij xTune voor een groot deel overbodig kunnen maken.

Mijn profiel
Want ik kan bij xTune een tijd bezig zijn om mij te registreren. In tegenstelling tot Sciomino zijn het geen zeven stappen maar ‘slechts’ drie; de hoeveelheid tijd die ik hier kan besteden om e.e.a. compleet in te vullen is minstens even groot:

Het begint al met mijn eerste pagina, waar mijn LinkedIn profiel is binnen gezogen:

SNAGHTMLc88b71f2

Een serieus lange pagina, zoveel is zeker. Hoewel de skills & interests tab nog veel, veel langer kan zijn. Maar daarover later meer. Wat ik bijzonder vreemd vind aan deze pagina is dat in plaats van een gestructureerde opzet van werkervaring en opleidingen xTune vrije tekstvelden hanteert. Niet erg handig voor discovery doeleinden door andere gebruikers. Zou xTune geen gebruik willen maken van alle informatie die in deze gegevens ligt opgeslagen? Dat zou toch bijzonder jammer zijn.

in de volgende stap kan ik mijn rol(len) selecteren. Hierbij is in dit geval een functiegroep gerelateerde indeling aanwezig; maar dit is volgens xTune instelbaar, afhankelijk van de behoefte van de klant:

image 

Het selecteren van mijn rol(len) zorgt er ondermeer voor dat ik in de derde stap (Rate your skills and interests) geconfronteerd wordt met een aantal rolgerelateerde vaardigheden die ik moet gaan beoordelen:

image

Voila! En het aardig is dat ik hierbij dus niet alleen mijn kennis/kundeniveau per vaardigheid kan aangeven, maar ook de mate waarin ik deze vaardigheid leuk/interessant vind. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Of ik ben het vergeten, wat natuurlijk ook een mogelijkheid is…

En in het aangeven van het niveau gaat Intunex heel ver:

image 

Jawel, ik kan heel precies mijn niveau aangeven. Overdreven maar vanuit technisch perspectief interessant om te zien dat het kan. De hele user interactie van het aangeven en eventueel wijzigen van mijn vaardigheden is overigens goed te noemen.

Naast rolgebaseerde skills worden ook veelgebruikte skills gepresenteerd evenals de skills die uit mijn LinkedIn profiel afkomstig zijn. En ik kan ook zelf nog skills toepassen. Daarmee is stap 3 van het registratie ongekend uitgebreid. En met reden natuurlijk; want deze skills invuloefening vormt voor xTune ongetwijfeld de basis om mij dingen te laten zien als ik eenmaal met de applicatie echt aan de slag ga.

Het dashboard
Dit is het dashboard van xTune:

image

Oke… dit is redelijk ascetisch. Ik krijg geen uitleg wat een crowd is; waarschijnlijk wordt er vanuit gegaan dat de implementatie binnen een bedrijf gepaard is gegaan met een uitgebreide informatiecampagne. Maar wat als ik niet heb opgelet? Dan zou het geen kwaad kunnen om even een primer over xTune te presenteren. Nu word ik een beetje aan mijn lot overgelaten.

Overigens, eigenlijk is een crowd dus een swarm, als ik er tenminste vanuit ga dat een crowd een groep mensen is die op basis van een vraag of probleem daar in gezamenlijkjheid iets aan probeert te doen. En er zijn blijkbaar drie soorten crowds; Idea, Problem en Project. Het onderscheid is, naar later zal blijken, althans voor mij volstrekt onduidelijk.

Waarbij het overigens niet erg moeilijk is om het geheel te verkennen. Ik heb blijkbaar een vraag die binnen mijn vaardigheden valt, ik kan zelf een vraag (crowd) opstellen, en ik kan top experts bekijken (hoewel hier niets bij staat waardoor ik kan bepalen op welke persoon ik zou willen (of moeten) klikken.

Als ik dit vergelijk met de ontdekkingsmogelijkheden die Sciomini biedt dan kan xTune zich nog aanzienlijk verbeteren:

Sciomino |

Ook dit is een testomgeving, maar het aantal manieren waarlangs ik op ontdekkingstocht kan gaan is aanzienlijk groter. Met als voordeel dat de kans op het vinden van relevante vragen, opmerkingen of andere zaken groter is en daarmee een hogere kans op actieve participatie. En dat is uiteindelijk waar dit soort applicaties voor zijn bedoeld. Het benutten van de collectieve kennis en ervaring en dit zodanig ontsluiten dat vraag en antwoord elkaar makkelijker kunnen vinden.

Verder met het xTune dashboard. Rechts bovenin zie ik het cijfer ‘1’ in een rood bolletje. Als ik daarop klik:

image

Jawel, xTume doet aan gamification. Ik krijg daar een ambivalent gevoel bij. xTune is serious shit en om dat te combineren met gamification elementen vind ik dubieus. Ga ik harder participeren of meer kennisdelen als ik er een badge voor krijg? Twijfelachtig en als het al voorkomt in mijn optiek ook nog eens een verkeerd incentive. Overigens begreep ik op basis van het gesprek met Eriksson dat dit onderdeel van xTune kan worden uitgezet als ene klant dat zou willen. Een uitstekend stukje parametrisering!

Maar laat ik mij niet van mijn queeste weerhouden door deze kleine distractie.  Ik ga verder door de verschillende global navigation onderdelen eens uit te proberen:

image

Hier zie ik dus de verschillende vragen die door gebruikers zijn gesteld en waar meer of minder participanten bij betrokken zijn. Er is een centraal overzicht van crowds; ik kan zoeken in de crowds, ik zie laatste crowds, laatste reacties binnen crowds en een mogelijkheid om een nieuwe crowd te starten.

Als ik naar de navigatie-optie Experts ga, krijg ik dit te zien:

image

Dit is zonde! Hier mist xTune duidelijk een kans om veel, veel meer van collega’s (experts) te laten zien. Want dit is natuurlijk een uitgelezen mogelijkheid om bezoekers een overzicht van vaardighede per collega te tonen; en tegelijkertijd allelei doorsnedes (bijvoorbeeld op basis van bepaalde vaardigheden) mogelijk te maken. Ook in de sidebar Top Experts is volstrekt onduidelijk waarom juist deze mensen worden getoond en wat dat precies voor betekenis heeft. 

Overigens is dit een van die Top Experts:

image

Jawel, Gary heeft al heel wat badges verzameld. En ik kan Gary ook een recommendation sturen. Een e-mail sturen kan wel; gek genoeg kan ik geen reactie via xTune naar Gary sturen. Wat toch best handig zou kunnen zijn?

Ter afronding, de navigatie-optie Roles & Skills laat dit zien:

image

Oke…Dit is een beetje hetzelfde als tijdens mijn registratie; hier heb ik niet zoveel aan. Als ik op het tabje Skills klik krijg ik dit te zien:

image

Oef… Dit is wel heel minimalistisch. Enig vlees om de botten had dit resultaat een stuk aantrekkelijker gemaakt en uitnodigender om iets mee te doen.

Ik klik op de skill Customer service:

image

Kijk, dat is weer wel heel interessant, hier valt wat te ontdekken! Ik zie een beschrijving (via Wikipedia) wat Customer service nou eigenlijk inhoudt, ik zie collega’s die zichzelf als experts kwalificeren en ik zie crowds waar deze vaardigheid wordt gevraagd. En ik kan ook nog even mijzelf scoren op deze skill. Allemaal prima. Natuurlijk zou het wederom fijn zijn om meer van de personen te zien en een mogelijkheid om direct contact te kunnen maken via xTune. Tenslotte is een crowd toch geen voorwaarde om een collega op een bepaalde vaardigheid te bevragen?

Crowds
Zo ziet een crowd er uit:

image

Ik zie een taakomschrijving, de skills die worden gevraagd, degene die de crowd heeft gemaakt; mijn match met deze crowd, de mogelijkheid om van de gevraagde skills aan te geven in hoeverre ik hierin ervaren ben en deze interessant vind (heel fijn, incrementele opbouw van mijn vaardighedenprofiel) en de mogelijkheid om een reactie op deze crowd te geven.

Een iets gevulder crowd ziet er zo uit:

image

Hier zijn dus meerdere mensen onderdeel van de crowd en zijn een aantal reacties te zien. Van elk van de personen zie ik hun expertiselevel en interesselevel, maar ik vraag me af in hoeverre dit echt waardevol is. Het zegt namelijk niets; tenslotte is dat een samenballing van de onderliggende scores van de door hen opgegeven vaardigheden en expertiselevels. Hier kan niemand wat mee. Verder zijn crowds dus eigenlijk niet veel meer dan een vraag en een aantal reacties. Dat kan zeker zeer waardevol zijn maar is toch een stuk aardser dan de nogal hoogdravende ambitie dat xTune changes the way people share and connect expertise inside organizations.

Als laatste is hier een duidelijk UX probleem; de mogelijkheid om te reageren wordt helemaal naar onderen gedrukt. Wat natuurlijk niet zo handig is als je juist op zoek bent naar reacties van gebruikers… Overigens kan ik reageren, ongeacht of ik me bij deze crowd heb aangesloten of niet. Waarmee het voor mij onduidelijk is wat de meerwaarde van een crowd is

Het maken van een crowd is overigens zeer eenvoudig:

 image

Het maakt hierbij niet uit of de aangemaakte crowd een ; Idea, Problem en Project is. In alledrie de gevallen is er hetzelfde invoerscherm te zien. Waarmee die onderverdeling beter als een dropdown box kan worden aangeboden dan dat je vooraf een keuze moet maken die je vervolgens niet meer kan wijzigen. Als het uberhaupt al wat uitmaakt.

Afronding
Net als bij Sciomino is het vrijwel onmogelijk om een compleet beeld van xTune te geven. Maar ik denk dat een groot deel van de mogelijkheden (op hoofdlijn) zijn gepasseerd. xTune is applicatie waar haar gebruikers zeer zeker voordeel van zullen kunnen beleven.

xTune is in mijn optiek vooral gericht op het verzamelen van de skills van individuele medewerkers en veel minder op de samenwerking tussen medewerkers. Het is teveel taakgericht en te weinig ontdekkingsgericht. Alles gaat om de koppeling tussen crowds & skills. Er is weinig ruimte of aandacht voor een beetje meanderend browsen door de zee aan informatie die over collega’s beschikbaar is. Het is te weinig een smoelenboek om exploratie toe te laten en daardoor mist xTune op dit moment kansen om maximaal gebruikt te worden. Kansen die overigens redelijk eenvoudig gegrepen kunnen worden; de data is er tenslotte. Er hoeft alleen maar meer aandacht aan gegeven te worden.

Conclusie
xTune is een applicatie waarvan ik me kan voorstellen dat ze genomineerd is voor het iHR event. Cool (swarm) concept en een redelijke uitwerking; hoewel er de nodige voor de hand liggende verbeteringen zijn. In dit geval is het de ambitie die xTune heeft, waar ik grote twijfels bij heb.  De ideale wereld die xTune zich voorstelt (vrolijke swarms die binnen ridige corporates allerle Brave New Worlds laten ontstaan) lijkt namelijk veel te ver van de realiteit af te staan.

Als xTune haar ambitie naar beneden zou schroeven en haar applicatie wat aaibaarder en logischer zou maken is er  een concurrent van Sciomino aanwezig. Zo niet dan is er sprake van een schitterend ongeluk. Want er is duidelijk potentie aanwezig. En daarmee is xTune een waardige nominatie voor de iHR competitie, net als TalentBin en Sciomino. Voorlopig is GooodJob de enige valse noot in dit gezelschap.

Enige bespiegelingen ter afsluiting
Voor beide toepassingen geldt overigens dat de waarde die in de sociale netwerken van haar gebruikers liggen niet of nauwelijks worden ontsloten voor doeleinden die de waarde van de applicatie voor haar gebruikers kunnen vergroten. Het zijn nieuwe silo’s en daarvan hebben we er natuurlijk al veel teveel. De grootste uitdaging van kennismanagement applicaties ligt in betekenisvolle aggregatie van alles waarvan de gebruiker aangeeft dat het gebruikt mag worden. De volgende uitdaging wordt de syndicatie van alle informatie die de gebruiker binnen het kennissysteem genereert door acties en content. Maar dat is echt een paar stappen verder. En daarmee van later zorg.

Geef een reactie

3 Comments
  • Janne Ruohisto
    says:

    Thank you for your valuable insights Marc! There are a lot of improvements on our ToDo list – many of them mentioned in your blog post 🙂  
    I find it really interesting when you compare Sciomino with xTune. There’s definately some similarities and common ground between Sciomino and our product. Still, there are also some differences. 

    I thinks the main difference is in the focus. Our focus is not in providing information about your colleagues and make it discoverable. Instead, our focus is to put the existing expertise in use. xTune is build for connecting experts with complementary skills and interests around shared objects (ideas, problems or projects) and making it easy and motivating to share expertise.
    In a complex environment it is not enough to discover what skills each person has. It is important to help them share their knowledge. This is why we have come up with a concept called swarming. By sharing an idea, problem or project, xTune automatically finds people with relevant skills and interests, and invites them to join a swarm. Participation in a swarm can vary: leaders and doers put in the most effort. Microtaskers give only small advices. Followers and lurkers join in for learning purposes.  Participation and knowledge sharing are encouraged through transparency and by a unique social rewarding system.
    In this way expertise can be gathered flexibly and effectively across the organization for any resourcing needs. Problem solving becomes faster and experts are able to make better decisions together.