Een fraaie manier om de opkomst en ondergang van BranchOut, een LinkedIn kloontje op Facebook, te bekijken is het zoekvolume voor deze term. Dankzij Google Trends kan dit, inclusief gerelateerde nieuwsgebeurtenissen, eenvoudig worden weergegeven:
BranchOut zoekvolume, januari – oktober 2012. Bron: Google Trends
Fascinerend om te zien dat het minder dan 6 maanden geleden is dat blijkbaar gedacht werd dat BranchOut in staat zou zijn LinkedIn te bedreigen; althans in een versie van de wereld waar Forbes blijkbaar bivakkeert. Terwijl toen al overduidelijk was dat BranchOut niets meer dan een simpel piramidespel was. Ten tijde van het verschijnen van het Forbes artikel stond de implosie van het aantal monthly active users (MAU) van BranchOut op het punt te beginnen.
De verandering in het Google zoekvolume loopt fraai synchroon met de ontwikkeling van het MAU, volgens Facebook en AppData:
BranchOut: Monthly active users (MAU), januari – 21 oktober 2012. Bron: Facebook, AppData
De enorme piek in het begin van het jaar gevolgd door de net zo snelle ineenstorting en de daarop volgende dead cat bounce die ondertussen ook alweer voorbij is. De dode kat BranchOut lijkt definitief terup op aarde te vallen. Haar glorietijd is definitief voorbij, het enige wat resteert is om de $49 miljoen aan venture funding er doorheen te jagen.
Edwin
says:*ik accepteer bij deze het fund over te nemen en ten goede te benutten* 😉