Denken in netwerken; dat gebeurt nog te weinig in de ‘recruitmentwereld’. Mensen die denken actief te werven op Social Media, vergeten ook nog wel veel manieren waarop ze kandidaten kunnen vinden. De cost per hire kunnen velen malen lager als er beter gebruik wordt gemaakt van de netwerken die er veelal al zijn, maar niet voldoende worden benut.
Social Recruitment is natuurlijk zoveel meer dan alleen vacatures uitzetten via Social Media. Het benutten van media die van nature geschikt zijn om de interactie aan te gaan: daar gaan we toch niet langer alleen post- and- prayen?
Ik heb me recentelijk verdiept in wie nu de beheer van de Facebook bedrijfspagina’s heeft in organisaties. Zo blijkt dat de meerderheid van de beheerders in de functie van ‘marketing’ of ‘sales’ werkt in de organisatie. In kleine organisaties wil het nog wel eens de eigenaar zijn of de Officemanager die vervolgens bepaalt welke content naar buiten gaat op de pagina.
Interessante vraag: wat is dan de ‘rol’ van de P&O afdeling, recruiter of HR in zo’n pagina? Wat blijkt: veelal wordt het helemaal niet op prijs gesteld als zij ook mee willen doen. Marketing en Sales bijten van zich af. Hebben doelgroepen bedacht waarvoor ze hun berichten sturen. En er wordt al zoveel ‘gezegd’, het mag geen overload worden.
Ook gehoord: op onze Facebook bedrijfspagina zijn bijna alleen werknemers fan. Het is voor ons dus toch eigenlijk niet interessant om hier vacatures op te plaatsen. OHJA?
Want waarom zou het niet interessant zijn om vacatures te tonen op je Facebook Bedrijfspagina, als ‘alleen werknemers’ lid zijn? Die zijn toch juist ambassadeurs van de organisatie, met (hopelijk) lovende verhalen over werken bij de organisatie. Dat is toch ook de basis van referral recruitment?
Als je denkt in netwerken, dan maakt de doelgroep van de Facebook bedrijfspagina niets uit. Of dat nu klanten, leveranciers of medewerkers zijn. Voor elk van deze groepen is het relevant om de interne vacatures te tonen. De neef van de vriend van jouw salarisadministrateur zoekt nog een baan bijvoorbeeld. Normaal komt deze binnen via referral recruitment (als de organisatie daaraan meedoet), maar nu via Facebook omdat de werknemer de vacature deelde op zijn persoonlijke pagina.
Wel belangrijk hierbij: hoe activeer je de fans op de Facebook Bedrijfspagina om ‘aan de slag’ te gaan en de vacature te delen in hun netwerk? Hier ligt een enorme uitdaging.
Dus houden de marketeers van de organisatie jullie; HR/ Recruitment, tegen bij participatie op de Facebookpagina? Er zijn genoeg oplossingen om te recruiten via Facebook waar overeenstemming over kan komen. Ga die discussie dus nog eens aan!
1 Comment