Mijn voorspellingen voor 2013, een oproep

voorspellingenHet einde van het jaar 2012 nadert met rasse schreden, en dat betekent natuurlijk maar één ding: voorspellingen voor het nieuwe jaar! En dat betekent natuurlijk allereerst een evaluatie van de voorspellingen die ik eind vorig jaar heb gedaan. Een akelig moment waarbij spontaan het angstzweet uit alle poriën spuit bij de gedachte aan uitspraken die een jaar geleden nog zinnig leken maar nu ronkende onzin blijken te zijn.

Maar daar wil ik nu nog even niet over denken, want ik ben allereerst benieuwd naar de vragen waar jullie mee zitten en waar ik mijn best op kan gaan doen om een zinnig (lijkend) antwoord te verzinnen. Het helpt mij natuurlijk ook om enige inspiratie te krijgen voor een nieuwe serie voorspellingen.

Dus: laat weten met welke vragen jij zit over de nabije toekomst die 2013 heet en lees mijn antwoord over enkele weken.

Geef een reactie

20 Comments
  • tatje
    says:

    Ha Marc,

    Geloof je nog steeds dat USG PEOPLE in 2013 van de beurs zal verdwijnen.
    De zware kostenreducties geven USG toch veel meer mogelijkheden, om de crisis te overleven.
    Denk je niet, dat USG, ook gezien haar grootte, flexibeler is dan de grote 3 en weer trendsetter kan worden voor die tak van uitzenden.
    Kan USG weer de parel onder de uitzenders worden.

    Alvast bedankt.

  • Michiel van Beek
    says:

    Ik zag net een spammailtje voorbij komen van Yoomy met de boodschap dat Facebook en Recruitment zóóó goed samengaan en dan natuurlijk met app van Yoomy. Ook willen ze indruk maken met van die onbewezen kreten dat 60% van de vacature ingevuld worden met Social Media. Zeker niet mijn ervaring en zeker niet dankzij Facebook.

    Op dit moment vind ik Facebook niet interessant voor Recruitment, wie vult bijvoorbeeld zijn volledige profiel in zoals je dat bij LinkedIn (vaker) wel doet. Ik merk ook een Facebook moeheid bij vrienden. Facebook heeft natuurlijk wel de potentie en ieder bedrijf heeft wel een koppeling met Facebook. Doen ze dat met een bewuste strategie, of omdat iedereen het doet. 

    Mijn vraag?

    Gaat Facebook, LinkedIn achterna en wordt het een grote speeltuin voor recruiters in 2013 en wat zal dat doen met de gebruikers. Worden ze weggejaagd door opdringerige recruiters? Of worden gebruikers juist blij dat ze naast een snelle date met een mooie dame en snel geld verdienen (100% legaal) ook een snelle date met een recruiter kunnen maken. 
     

  • Bas Westland
    says:

    Tsja, vragen voor 2013:
    – wat gaat het nou echt worden met mobile recruitment, of is dat een hype?
    – is video interviewen nou echt iets of helemaal niks
    – gaan social media per groep het overnemen van LinkedIn
    – wat gaat Xing doen in 2013
    – effect van de verschillen in diepte van de crisis binnen EU op migratie tussen arbeidsmarkten
    Nog meer?
     

  • Marco Hendrikse
    says:

    Gezien je ‘voorspelling’ over de awards kun je je wellicht ook aan het volgende wagen: Heeft bloggen over HR en recruitment toekomst? Erodeert ‘het bloggen’ (afgelopen jaar zijn er weer vele nieuwe bloginitiatieven gestart immers)?. Welke HR-bloggers blijven en welke haken af (zoals bijvoorbeeld Martijn)? 
    Ben benieuwd….
     

    • Marc Drees
      says:

      Dat is een bijna existentiële vraag die ook nog eens algemener dient te worden getrokken: heeft bloggen toekomst? Tja, wij van WC-eend… Overigens doet variatie van spijs eten; hoe meer bloggers des te meer vreugd. Hoewel de hoeveelheid persberichtherkauwers daarmee ook ernstig begint toe te nemen, en daar hebben we de mainstream media al voor…

      Overigens ben je natuurlijk van harte welkom om de consolidatieslag te beginnen door toe te treden tot het immer selecte gezelschap bloggers op RecruitmentMatters. 

      Ik heb ook een vraag: wie is Martijn? 

      • Marco Hendrikse
        says:

        Zie, je bent ‘m al vergeten…Martijn Smit

        Ik begrijp dat er een ‘zelfbevlekkingsgeur’ zit aan deze vraag. Echter, als online recruitmentexpert iets roepen over recruitment is toch een beetje hetzelfde “wij van wc-eend”? Nu ja, ik begrijp geen existentiele voorspellingen ten aanzien van deze vraag 🙂

        Mijn eigen prehistorische blog, inclusief de door jou zo verafschuwde catchpa, opgeven? Die dag is nog niet gekomen….;-)

        • Marc Drees
          says:

          Ahh… maar Martijn Smit was natuurlijk geen blogger. Meer een soort stand-up stukjesschrijver die probeerde zoveel mogelijk taalfouten in een enkele zin te proppen. Wat op zich ook wel weer heel erg knap was. Maar hij doet tegenwoordig iets met radio… veel beter natuurlijk, want taalfouten lees je, die hoor je niet.

          Er hangt geen zelfbevlekkingsgeur over de vraag, tenslotte is het aan de lezer of je als een expert zal worden beoordeeld of niet. En daarover verschillen de meningen natuurlijk enorm. Er zijn tenslotte zelfs mensen die Jacco Valkenburg een expert noemen…

          En dat blog van jou… Tja… Ik durf daar wel een voorspelling aan te wagen. Maar ik doe het niet want het is bijna Thanksgiving. En dan moet je dankbaar zijn. Dus ben ik dankbaar dat er ook een blog bestaat dat zo godsgruwelijk lelijk is dat je bijna gaat denken dat er een idee achter zit. Bijna… En het gaat natuurlijk altijd om de content, niet om de looks

           

  • Xavier
    says:

    Beste Marc,

    Niemand kan voorspellen.
    Dit weet je beslist ook wel.
    Echter, doe maar volgende gok:

    “welk nieuws of gebeurtenis zal je het meest verbazen in 2013?”

    groeten,
    Xavier  

  • Sham Baboeram
    says:

    Natuurlijk ben ik benieuwd naar:

    1) heeft USG nog bestaansrecht
    2) komt referral recruitment nu echt van de grond in Nederland
    3) hoe groot is het succes van Recruitment Process Outsourcing in Nederland
    4) hebben freemium advertentie modellen nog toekomst
    5) zijn open source ATS programma’s de toekomst
    6) hoe werving en selectiebureaus nog beter kunnen profileren in een krimpende arbeidsmarkt.

    We zullen het zien….
     

  • Marc Somberg
    says:

    Hoi Marc,
    Ik ben benieuwd wat jij denkt dat er gaat gebeuren met Monster in 2013? Blijft het merk/bedrijf bestaan of wordt het in handige brokjes gehakt en overgenomen?
    Met vriendelijke  groet,
    Marc Somberg

    • Marc Drees
      says:

      Ha! De eerste vraag is binnen en deze zal zeker (en uitgebreid) behandeld worden. Tenzij Monster natuurlijk nog in de resterende tijd van 2012 van eigenaar wisselt. Overigens is Monster ondertussen zelf al bezig om zich in overzichtelijke moten te zagen, dus dat is al een deel van het antwoord.