Facebook en de idiotie van mainstream media

Facebook Social Jobs AppFacebook heeft een vacature app gelanceerd. Correctie, Facebook heeft een slechte vacature app gelanceerd. Correctie, Facebook heeft een krankzinnig slechte vacature app gelanceerd. Maar dat ontdek je pas als je er even gebruik van maakt. Een inspanning die mainstream media zich niet getroost, waardoor zij gezamelijk lopen te roeptoeteren over wat een gamechanger the Social Jobs App is. Overigens is het niet Facebook die deze app heeft gelanceerd, maar een soort consortium waar Facebook deel van uitmaakt. Maar dat is voor de fijnproevers, en dat zijn mainsteam media zeker niet…

The Facebook Job Board Is Here: Recruiting Will Never Look The Same (Forbes)
Forbes was de eerste met een artikel over de Social Jobs App en de ronkende titel doet vermoeden dat er kritiekloos wordt gejubeld:

Facebook announced its long-awaited job board this morning, ushering in a new era of online recruiting and, eventually, what’s likely to be an important new source of revenue for the company. After a yearlong “Social Jobs Partnership” with the U.S. Department of Labor and other government agencies, the company released the Social Jobs Partnership application today, an interactive job board

Je verzint het niet… En wat is in hemelsnaam een interactive job board?

In het artikel weet Stephane Le Viet (CEO Work4 Labs, een van de participanten in het initiatief) met droge ogen het volgende te zeggen:

Facebook is launching a jobs page within Facebook. This is a very big disruption in a very large space.

Is hoop hier de vader van de gedachte? Waarschijnlijk wel. Gelukkig heeft Le Viet nog enige realiteitszin, getuige onderstaande uitspraak:

The current application is just an early, lightweight version intended to test recruiting on the platform. It also serves to trigger a PR push letting the general public know that the social network is now a place to find jobs. A more robust version may eventually mean users will see more recruitment-related activity on their newsfeeds.

Facebook zal een aanzienlijk betere versie moeten uitbrengen om zelfs de potentie van recruitment op Facebook te kunnen testen. Want de huidige versie is een grove belediging aan werkzoekers. Maar uiteindelijk moet in staat worden geacht een fatsoenlijke vacaturesite neer te zetten. Hoewel, als je een jaar na de aankondiging met een monstrum als de Social Jobs App op de proppen komt, is er mogelijk een serieus probleem.

Facebook Rolls Out Application Linking Users with Jobs (Bloomberg)
Bloomberg had dit te zeggen:

Facebook, which has grown to more than 1 billion users, is expanding into new services and markets as it seeks to attract more users and keep them longer on its site. That’s putting pressure on LinkedIn, a professional-networking site with 187 million users that has faced some growth concerns.

“Facebook is all about connecting people and we’re thrilled to see developers leveraging our platform to connect job seekers and prospective employers,” Marne Levine, Facebook’s vice president for global public policy, said in a statement.

“By allowing job seekers to view and share job openings based on personalized criteria, like location and industry, the Social Jobs Application builds on our broader effort to help people use social media to find jobs in the U.S.,” Levine said.

Ik probeer me de discussie binnen Facebook voor te stellen:

Laten we een vacaturesite beginnen. Ja, goed idee! En laten we dan de functionaliteit zo slecht maken dat het lijkt op Monster in 2004. Briljant! Waar wacht je nog op? Aan de slag!!

Maar op de een of andere manier wordt hiermee druk op LinkedIn gezet… Inderdaad, al die gebruikers van LinkedIn gaan nu als een gek binnen Facebook via de meest abominabele vacature applicatie op zoek naar een baan. Hoe stelt Bloomberg zich dit eigenlijk voor?

Facebook Has This Horrible Surprise for LinkedIn (Wall St. Cheat Sheet)
Als laatste nog deze quote:

Now LinkedIn has a direct competitor. Although the company has a three-year head start on the Social Jobs application and a well-established enterprise recruitment tool, Facebook already has a much larger base, with 1 billion accounts compared to LinkedIn’s 175 million. The social network also has a much more varied user demographic than LinkedIn, enabling Facebook’s application to support a greater range of entry-level and hourly positions rather than the salaried openings that LinkedIn primarily offers.

Het veel grotere aantal gebruikers van Facebook was ook het argument dat BranchOut gebruikte toen zij nog dacht de nieuwe LinkedIn te zijn. Ondertussen is gebleken dat BranchOut helemaal niets is. Zal de Social Jobs App hetzelfde lot ondergaan? Het zou me niets verbazen.

Geef een antwoord

5 Comments
  • Michiel van Beek
    says:

    Afgezien van of de App goed. slecht, of dramatisch is. Zit de gemiddelde Facebook gebruiker hierop te wachten? Deze App is neem ik aan het begin om van FB een visvijver te maken voor recruiters.

    Ik gebruik LinkedIn zakelijk en FB privé en houd dat graag gescheiden.  Als gebruiker zou ik het niet prettig vinden om via FB continue lastig gevallen te worden door hijgerige recruiters. Voor het vinden van een baan voldoet LinkedIn (naast alle andere kanalen). FB zou een toegevoegde waarde kunnen zijn, mits goede App, maar ik zou het niet gebruiken.

    LinkedIn vind ik wat dat betreft een logischer platform, want zakelijk, iets wat ze zelf flink aan het uitmelken zijn. Ook hier ben ik benieuwd wat de gemiddelde LinkedIn gebuiker ervan gaat vinden. Oorspronkelijk een netwerktool, dat nu omgebouwd wordt tot recruitmenttool. Zeker met de introductie van LinkedIn recruit. Een mooi instrument voor de recruiter, maar irritant voor de gebruiker als zijn/ haar inbox volloopt met Inmails.

    Maar goed het gaat hier over FB. Ben wel benieuwd naar de visie van FB, (maar ook LinkedIn ea) over het behouden en laten groeien van het aantal gebruikers. Dat is het bestaansrecht van een social netwerk en volgens mij jaag je de gebruiker weg als je die gaat gebruiken als sitting ducks.   

    NB ik ben zelf geen heavy FB user, maar merk de laatste tijd om me heen een FB moeheid ontstaan door alle irrelevante tralala berichtjes. Tijd om Google+ te proberen? Daar schijn je dat beter te kunnen ‘sturen.’ 
     

  • Marc Drees
    says:

    In dit verband ook leuk om te zien dat voor een regelmatig terugkerende gebruiker (waarbij je je meteen moet afvragen waarom er ook maar 1 werkzoekende vaker van deze gruwelijke app gebruik zou willen maken) de app ook nog eens bijzonder verwarrend is. Want de verschillende participanten staan niet altijd op hetzelfde tabje. Dit wisselt. Waarschijnlijk gedaan om te voorkomen dat een van de participanten een voordeel zou hebben door op een bepaald tabje te staan. Maar ook hierbij is geen seconde nagedacht over de gebruiker. Best knap om zoveel fouten in een app te kunnen maken. Er is sprake van antikennis!

  • Michel Rijnders
    says:

    Facebook heeft zich hier totaal niet mee bezig beziggehouden, maar een reclamebureau ingeschakeld om even een app in elkaar te draaien zonder dat er maar iemand nagedacht heeft of überhaupt wat kennis van recruitment heeft ingebracht. Dat laat in ieder geval zien waar recruitment op de agenda van Facebook staat. LinkedIn hoeft duidelijk helemaal nergens bang voor te zijn vanuit Facebook zijde 🙂

  • Alex den Haan
    says:

    Zie hier het failliet van de main stream journaistiek. 😉 Want als UWV Werkbedrijf morgen met een dergelijke aankondiging komt en er een “Social Media darling” bij noemt, wedden dat het dan ook vrij klakkeloos overgenomen gaat worden?
    Kenners weten gelukkig beter! En bedankt voor de screenshots in het andere artikel, scheelt weer zelf onderzoek uitgaan.

    • Marc Drees
      says:

      Probeer eens via de verschillende tabjes naar individuele vacatures toe te gaan. Je zal versteld staan van de onzin die je tegenkomt. US Jobs werkt niet als je geen zoekcriteria invult, BranchOut verplicht je om de BranchOut app te gaan gebruiken (dit is een mooie proxy om te volgen!) en Work4 Labs toont niet de individuele vacature maar een lijst aan vacatures van de betreffende klant. Alleen Jobvite en (nu ook) Monster werken naar behoren. 

      Deze app is echt een ongekende afgang.