LinkedIn kloontjes op Facebook, november 2012

Het blijft een drukte van belang met de LinkedIn kloontjes op Facebook de afgelopen maand. Waarbij vooral BranchOut en Silp wederom een hoofdrol spelen. BranchOut vanwege de enorme schommelingen in het aantal Monthy Active Users (MAU) en vanwege haar dubieuze rol bij de gruwelijke Social Jobs App, Silp vanwege de ineenstorting van het aantal MAU. Talent.me, Talent Exchange, OhmyJob, Pooldip en Emplido zijn eigenlijk niet eens de moeite van het vermelden waard; Identified en (in veel mindere mate) BeKnown hebben nog enig volume en daarmee heel, heel misschien enige reden van bestaan. Hoewel ook dat als bijzonder twijfelachtig moet worden beschouwd.

En dit zijn de monthly active users (MAU) voor deze 10 kloontjes op 16 november:

Monthly active users (MAU) voor professionele netwerk applicaties op Facebook, 16 november 2012. Bron: Facebook

Monthly active users (MAU) voor professionele netwerk applicaties op Facebook, 16 november 2012. Bron: Facebook

BranchOut is ten opzichte van vorige maand met maar liefst 1miljoen MAU gegroeid, maar het is goed om even de schommelingen bij BranchOut iets gedetailleerder te bekijken:

MAU voor BranchOut , januari 2012 – november 2012. Bron: Facebook, AppData

MAU voor BranchOut , januari 2012 – november 2012. Bron: Facebook, AppData

Hieruit blijkt dat begin november de langzame erosie van het aantal MAU plotseling werd omgezet in een zeer scherpe stijging (tot 3,2 miljoen MAU); een plateau waar de site op nu lijkt te bivakkeren. De reden van de scherpe stijging is bijzonder eenvoudig; een e-mail van BranchOut CEO Rick Marini naar alle geregistreerde gebruikers waarin Marini hen uitnodigde het geheel vernieuwde BranchOut te komen bekijken. Helaas voor BranchOut is dit effect maar van zeer korte duur gebleken want ondertussen is het aantal daily active users (DAU)alweer teruggezakt naar het niveau van voor de e-mail actie, zoals onderstaande grafiek duidelijk laat zien:

BranchOut: daily active users (DAU) 17 oktober – 16 november. Bron: AppData

BranchOut: daily active users (DAU) 17 oktober – 16 november. Bron: AppData

Met andere woorden, over enkele weken stort het MAU cijfer in tot een niveau dat zelfs onder dat van het moment van voor de e-mail actie ligt. Tenzij Marini gewoon elke maand een poging gaat doen om met een e-mail het DAU cijfer kunstmatig op te krikken.

Of door de Social Jobs App. Want BranchOut participeert in dit gemankeerde Facebook initiatief om een soort vacaturesite op Facebook aan de gang te krijgen. En eenieder die de vacatures van BranchOut wil bekijken moet eerst de Facebook app van BranchOut activeren. Inderdaad, een bizarre constructie, maar als (tegen alle verwachtingen in) die Social Jobs App wel aanslat betekent het een stijging van de DAU en MAU cijfers van BranchOut. In dit geval uitsluitend omdat mensen via de Social Jobs App naar vacatures willen kijken die toevallig op BranchOut staan. En omdat BranchOut ineens een walled garden voor vacatures is kan het bedrijf zomaar net doen alsof het gebruik van de site groeit. In- en intriest.

Silp heeft ondertussen haar eigen flash & crash route gelopen, zoals onderstaande grafiek toont. Door dezelfde spammy technieken als BranchOut te hanteren groeide de Oostenrijkse LinkedIn kloon in korte tijd als een raket:

Silp: monthly active users (MAU), 17 juli – 16 november. Bron: Facebook

Silp: monthly active users (MAU), 17 juli – 16 november. Bron: Facebook

Silp kwam akelig dichtbij de ‘magische’ grens van 1 miljoen MAU maar moest daar net onder blijven steken. Ondertussen staat de site op 20.000 DAU…

Dit zijn overigens de veranderingen in MAU per kloontje sinds vorige maand:

  1. BranchOut: +1.000.000
  2. Identified: +100.000
  3. BeKnown: +10.000
  4. Talent.me: -/-
  5. Jobandtalent: -/-
  6. Silp: -690.000
  7. OHmyJOB: -/-
  8. Talent Exchange: -1.000
  9. Pooldip: -10
  10. Emplido: -1.000

 

Tja…

Geef een antwoord

1 Comment