Headhunters Europa krimpen met tientallen procenten

De markt voor werving en selectie lijkt opnieuw stil te vallen. Althans, in het Europese continent, waar de tweede dan wel derde dip nu gaande is. En dat betekent dat het in de hypercyclische markt van hoger in de markt opererende executive-recruiters helemaal crisis. Headhunters kunnen weer een jaartje onbezoldigd aan hun kandidaten besteden – bij gebrek aan klanten…

Dat blijkt uit de cijfers. We legden de omzetten van twee van die mondiale spelers naast elkaar: Heidrick & Struggles en Korn Ferry. Beide beursgenoteerde headhunterskantoren kampen met hun grootste problemen in Europese markten, zo blijkt uit deze grafiek.

Omzetgroei Korn Ferry EMEA en Heidrick & Struggles Europa (in procenten, yoy) 2011-2012

Omzetgroei Korn Ferry EMEA en Heidrick & Struggles Europa (in procenten, yoy) 2011-2012

Krimppercentages van tussen de 20 en 40 procent? Dat lijkt verdacht veel op vier jaar geleden…

Europese bandwagon
En ook in deze markt geldt dat Europa voor de mondiale muziek uitloopt. Andere continenten volgen op de Europese ontwikkelingen, net als het geval is in de uitzendmarkt.

Ter vergelijking: in de Amerikaanse markt, waar beide headhuntersbedrijven hun oorsprong vinden, is de krimp beduidend beperkter.

Omzetgroei Korn Ferry Noord-Amerika en Heidrick & Struggles Noord-Amerika (in procenten, yoy) 2011-2012

Omzetgroei Korn Ferry Noord-Amerika en Heidrick & Struggles Noord-Amerika (in procenten, yoy) 2011-2012

Als deze beursgenoteerde headhuntingcijfers iets zeggen – naast dat executive-searchers niets op de beurs te zoeken hebben – dan is het dat de hefboom in de koppensnellersmarkt weer horizontaal staat. Dat betekent dalende omzetten, kostenbesparingsprogramma’s en tevreden zijn met een handjevol geslaagde matches en wat coachingtrajecten.

Winst
Verrassend genoeg rapporteren zowel Korn Ferry als Heidrick & Struggles bij hun huidige omzetduikeling geen rode cijfers – ook niet bij hun Europese dochters. Wij zijn benieuwd of dat betekent dat de echte ellende nog moet komen, of dat koppensnellers hun kosten ditmaal in bedwang hebben. Wordt vervolgd.

Geef een antwoord