Zo, dat is een titel waar je mee scoort. Het zegt helemaal geen ruk maar alle buzzwords voor het komende jaar zitten erin. Feitelijk kan je deze woorden op allerlei manieren door elkaar husselen; gewoon slim kijken terwijl je ze uitspreekt en de ignorantjes hangen aan je lippen.
Verder kan je oude begrippen nieuw leven inblazen door er gewoon een buzzword voor, danwel achter te plakken. Zo hebben we tenslotte al enige tijd social recruiting of mobile recruiting. En is het slechts wachten op big data recuitment, predictive analysis recruitment; terwijl we ondertussen al collectief van SaaS recruitment naar cloud recruitment oplossingen zijn gemigreerd. Waarbij de noodzaak van al deze nieuwe ontwikkelingen middels fraai vormgegeven maar volstrekt nietszeggende infographics wordt ondersteund. Briljant!
De vraag is echter of er onder het buzzwoord oppervlak iets wezenlijks is veranderd. Het antwoord is een ondubbelzinnig: Nee. Er is helemaal niets veranderd. En komt dat nou als gevolg van of ondanks al deze hijgerige hypes?
Marc Somberg
says:Wat betreft de (soms echt) goede ideeen lijkt mij de opdracht:Undersell, overperform wel toepasselijk. Je kan beter in de media komen via juichende gebruikerservaringen dan te worden neergesabeld op blogs vanwege een te hoog ‘gebakken luchtgehalte’
Marc Drees
says:Ik weet niet of underselling noodzakelijk is, maar wees in godsnaam realistisch. Hoe vaak hebben we niet het einde van het cv horen voorspellen of de recruiting won’t be the same after this? Vertel gewoon wat de waarschijnlijke voordelen zijn en vooral ook hoe je deze kunt bereiken. Want niet zelden loopt het stuk op de achterliggende inspanning. Als ik even de veelal zinloze toepassingen buiten beschouwing laat die natuurlijk de bulk van het aantal ‘innovaties’ uitmaakt.
Annemarie
says:En aan employer branders… 😉 Wat voor logica? Het is eerder wat de commercie dicteert, de dollartekens in de ogen van halfbakken internetondernemertjes die onwetende klanten geld uit de zak kloppen voor nutteloze dingen. Niet eens hun tijd vooruit, nee: gewoon nutteloos. Toegevoegde waarde nul. Jij een hekel aan marketeers, ik aan stuurlui die aan wal én bol staan van de pretenties.
Marc Drees
says:Inderdaad, ik was employer branders vergeten… Maar die doen er in dit verband natuurlijk niet toe. Dat is eerder een probleem voor kandidaten die een verkeerd beeld krijgen voorgespiegeld.
Ik bedoel de logica met betrekking tot de stand van het technologisch vermogen. Waarbij marketing dat vermogen tot onherkenbare proporties uitvergroot met als onvermijdbaar gevolg een diepe teleurstelling en daaropvolgend wantrouwen (wat overigens weer als sneeuw voor de zon verdwijnt bij de volgende hype waar hersenloos achteraan wordt gelopen). Overigens is het laten indalen van dat technologisch vermogen natuurlijk een reden van de vertraging; mensen moeten bekend gemaakt worden met de mogelijkheden, voordelen en beperkingen. Dat kost tijd. Maar roeptoeteren zorgt ervoor dat dit alles nog veel langer duurt.
Voor de goede orde, de pretentieuze walstuurlui zijn de halfbakken internetondernemertjes? In dat geval zijn we het enorm met elkaar eens. Damn, een employer brander die iets zinnigs zegt… Het moet niet gekker worden.
Annemarie Stel
says:Ik zal zo ophouden, voordat je in een identiteitscrisis terecht komt.
Het is me nogal eens overkomen dat ik leveranciers op bezoek kreeg die mij de oplossing van mijn probleem kwamen presenteren, zonder eerst te vragen wat dat probleem dan was, laat staan dat ze zich afvroegen of ik überhaupt wel een probleem had. Wat moet ik met een prachtige digitale assessment’oplossing’ als de gemiddelde selecteur als eerste naar de favoriete kleur van de sollicitant vraagt en al na vijf seconden weet ‘dat het niks gaat worden’… Maar ja, dáár konden ze me dan nooit bij helpen.
Annemarie Stel
says:Recruitment zelf niet, maar de ‘ontwikkeling’ of ‘vernieuwing’ ervan in organisaties wel.
Marc Drees
says:Alles gaat altijd zoveel langzamer dan de logica lijkt te dicteren. Er is tijd nodig om nieuwe ideeën en concepten te laten indalen. Het problemen van de hijgerige hypers is dat goede ideeën ‘bigger than life’ worden gemaakt waardoor het eindresultaat altijd tegenvalt. Zelfs als het beter is dan de huidige situatie. Daarom heb ik zo’n godsgruwelijke hekel aan marketeers.
Annemarie
says:Die hijgerige hypes zijn de touwen waarmee wordt getrokken aan een dood paard.
Marc Drees
says:Zeg je nou dat recruitment een dood paard is?