We beginnen met een quote van Ton Rodenburg: To prepare for an unconference, you have to unprepare. Goed gevonden.
Hoe maak je van je werknemers ambassadeurs?
Patrick Boonstra geeft aan dat het erg lastig is om daadwerkelijk goede ambassadeurs hebben. We hebben (te)veel adviseurs, blaatapen rondlopen die met termen als engagement, story telling, merkwerkers en branding gooien om ambassadeurs te maken. Er zijn echter maar weinig mensen die je kunnen vertellen hóe je de mensen dan zover weet te krijgen om als ambassadeur op te treden.
Om mensen te vinden die enthousiast zijn over hun werk of over hun werkgever is niet al te moeilijk. Maar na weken begeleiden en informeren van deze medewerkers komen ze vaak niet verder dan: “I had a meeting with a collegue about a client”. Daar win je de oorlog niet mee. Dus wat is nu eigenlijk de juiste manier?
Liesbeth de Rouck, werkzaam voor Broadbean, houdt van Broadbean. Nee, ze ís Broadbean. Het bedrijf zou eigenlijk Liesbeth moeten heten. Haar profielfoto is het nieuwe logo van Broadbean. Maar wat doen ze eigenlijk? Geen idee. We zullen toch verder moeten zoeken.
Bedrijven die succesvol zijn in het activeren van hun werknemers hebben volgens Ton een ziel. Veel bedrijven missen een ziel. En drinken zoethoutthee en dragen sandalen. Toch begrijp ik dat bedrijven een expliciete identiteit nodig hebben. Anders valt er ook maar weinig over te vertellen voor de medewerker.
Een mooi voorbeeld van het hebben van een corporate soul is de directeur van IKEA, Ingvar Kamprad. Deze multimiljonair schijnt rond te rijden in een oude afgetrapte Volvo. De nuchterheid van deze man is doordrongen in elke vezel van de organisatie. Dit zorgt voor energie bij de medewerkers die nodig is om geactiveerd te worden om verhalen te schrijven. Ok, het is kort door de bocht, maar de essentie is helder.
Ik probeer hier actief te vookomen dat we wederom belanden in het bespreken van magische woorden als shared value of content marketing, maar helaas.
Kort samengevat maak je van werknemers abassadeurs door aandacht te schenken aan drie pijlers:
1. Motiveren
2. Capaciteit
3. Tijd
Allereerst zullen medewerkers gemotiveerd, geactiveerd moeten worden om ze zover te krijgen om iets leuks te vertellen over hun werkgever. Inkopper.
Maar ja, dan moeten ze het ook kunnen. Dit betekent niet dat je ze enkel een platform moet geven, of moet uitleggen wat een Retweet is, maar ook dat je ze moet begeleiden in het creëren van aantrekkelijke content.
Tot slot, geef ze de tijd om hier aandacht aan te besteden. Verwacht niet dat medewerkers na werktijd, als ze met de voeten omhoog op de bank liggen, nog actief leuk gaan doen voor jouw organisatie.
Kortom, een redelijk concreet verhaal met gelukkig een laag blaatgehalte. Ik ga nu een kop kamillethee pakken.
Dit gastblog is geschreven door Laurens Tienkamp die wederom de honneurs waarneemt tijdens #truamsterdam. Helemaal fantastisch!