#MYE12: Jonathan Campbell

Jonathan CampbellEn dan nu door naar de eerste parallelsessie, waar Jonathan Campbell (CEO Social Talent) en volgens het programmaboekje “een internationaal expert in Digital Recruitment” een Power Sessie Internet Recruitment gaat verzorgen:

hij zal ingaan op hoe u uw recruitment budget zo efficiënt mogelijk kunt inzetten en tegelijkertijd betere resultaten kunt behalen.

Ha, dat willen Nederlanders graag horen: meer voor minder. De eerste vraag ligt dan natuurlijk voor de hand: zit Monsterboard in de mix van Campbell’s recruitment budget? We gaan het nu ontdekken…

Campbell was recruiter en hij probeert nu Internet recruitment uit te leggen aan recruiters. Internet recruitment is volgens Campbell bedoeld om zo min mogelijk Internet te gebruiken zodat zoveel mogelijk facetime met kandidaten beschikbaar komt. Ik word weer helemaal vrolijk na de Vermeend ellende.

Het is ook even een marketingpraatje; hij noemt zijn opleidingsplatform MySocialTalent. Waar ik straks een login voor zal vragen om eens te onderzoeken wat dit platform precies is.

Voor Campbell zijn social media voor recruiters belangrijk vanwege de volgende drie redenen:

  1. Internet is een gigantische database van personen. Maar hoe kan je daarin zoeken? Helaas kent hij op de een of andere manier geen people aggregatoren. Of hij wilde slechts zijn boolean search kwaliteiten zien; waarbij mogelijk een groot deel van de aanwezig recruiters spontaan in slaap is gevallen. Ahh… en hij promoot 6Sense PRS (Power Resume Search). Het is natuurlijk wel een Monsterboard event en Monsterboard komt in januari 2013 eindelijk, eindelijk met 6Sense op de Nederlandse markt. Oh, en we moeten followerwonk gebruiken om Twitter bio’s te doorzoeken. En mailtester.com. Dus.
  2. Sociale media zijn een marketing tool, mensen spenderen hun tijd op social media dus moet je daar als recruiter ook zijn. Ohhh… heerlijk, employer brand is volgens Campbell wat recruiters doen. Hij kan bij mij geen kwaad meer doen. Hoewel natuurlijk alle medewerkers in potentie employer branders zijn. Maar ik ga niet lopen haarkloven.
  3. Social media maken communicatie met potentiele kandidaten, of kandidaten met werkgevers, eenvoudig

 

Hij loopt door de grote social media (Linkedin, Twitter, Facebook) heen en laat daarbij praktische voorbeelden zien (met de nodige name dropping..) van recruitment activiteiten die werken. Met daarbij de quote: Jobs on Facebook are boring. Dat zal Work4 Labs fijn vinden…

Hij geeft allerlei voorbeelden die ik niet ga herhalen, maar soms is het wel zeer basaal (het verschil in bereik van een tweet met of zonder een @naam aan het begin van de tweet…). Maar goed, het blijkt dat er in de zaal nog altijd mensen zitten die dat niet weten, dus het heeft alsnog waarde.

Ohhh… hij vind vacatures saai omdat het alleen tekst is. Producten worden met fraaie plaatsjes verkocht, vacatures worden alleen als een lijst van ingredienten verkocht. Dus gaan we nu een vacature in een plaatje vangen? Ik ben benieuwd. Hoewel relevante beelden en video’s natuurlijk waardevol kunnen zijn.

Campbell is een prima spreker en ik heb me vermaakt. En dat wil heel wat zeggen want tijdens zijn presentatie kwam Martijn Smit naast me zitten…

Geef een antwoord