Wat/wie wil Revl nou eigenlijk zijn?

Icoon RevlTijdens de lancering van de publieke beta van Revl bleek dat Revl zich als een new kind of job site wenst te positioneren terwijl de site zich in eerste instantie juist eerder in de richting van LinkedIn en personal branding leek te bewegen. Om aan alle onduidelijkheid een eind te brengen is een bezoekje aan de site de enige remedie. En dat is precies wat ik heb gedaan.

Een bezoekje waaruit blijkt dat Revl vooral via endorsements een plek probeert te veroveren in de overvolle arena van personal branding oplossingen. Een functie die overigens sinds kort door LinkedIn zwaar wordt ingezet om het engagement binnen het eigen netwerk te verhogen.

De homepage
Dit is de homepage van Revl:

image

Ik kies ervoor om mijn LinkedIn profiel maar weer eens te misbruiken om mij aan te melden, maar daarbij gebeuren er plotseling zeer vreemde dingen.

Zo krijg ik niet de bekende pop-up te zien waarbij ik Revl autoriseer om voor een bepaalde termijn gebruik te laten maken van mijn LinkedIn profiel. Nope, het enig wat ik te zien krijg is dit:

image

Heel vreemd, want dit lijkt heel erg op de oude homepage van Revl, waardoor ik in eerste instantie denk dat er iets helemaal verkeerd is gegaan. Maar als ik de gevraagde velden invul krijg ik vervolgens dit te zien:

image

Hoe kan dit nou? Ik krijg mijn LinkedIn profiel binnen Revl te zien, maar ik heb toch echt LinkedIn niet geautoriseerd om dit toe te laten. Ik snap er helemaal niets van.

Maar goed, dit is dus mijn profiel zoals dat nu ook binnen Revl zit. Waarbij ik me op suggestie van Michiel Rijnders met een locatie in de VS heb ingeschreven, zodat ik ook vacatures te zien zal gaan krijgen.

De eerste keer dat ik mijn profielpagina bekijk zie ik een aantal uitlegballontjes die mij het nodige vertellen over wat ik hier kan doen. En verder zie ik op heel veel plekken een +R symbool; wat bij nadere inspectie een endorsement knop is. En daar lijkt Revl de focus te hebben gelegd.

Als ik op zo’n +R symbool klik, krijg ik dit te zien:

image

Ik ga hier dus bedelen om endorsements, waarbij ik in het geval van Revl me helemaal suf kan bedelen gezien het aantal plekken waar zo’n +R symbool voorkomt. Overigens kan ik niet in LinkedIn bedelen, want ik heb natuurlijk helemaal geen connecties. Als ik op de link address book klik, krijg ik het volgende te zien:

image

Er is helaas geen mogelijkheid om een of meerdere e-mail adres(sen) in te voeren. Dat is natuurlijk wel wat onhandig aangezien ik er niet vanuit ga dat iedereen meteen zijn hele e-mail adresboek wenst te importeren. De ervaring breekt hier overigens ook behoorlijk; want in plaats van een Revl look en feel is hier ineens gebruik gemaakt van de standaard interactie van een of andere plugin.

Als ik dan eenmaal een adresboek heb geladen (na twee pogingen) en mijn eigen e-mail adres heb geselecteerd en vervolgens op send druk krijg ik deze melding:

image

Jawel, de derde stijl in even zovele pop-ups. De designpolitie is duidelijk nog niet bij Revl langs geweest…

Maar de reden waarom ik bijzonder weinig endorsements zal krijgen is niet gelegen in de inspanning om een endorsement te vragen, maar de dwang die Revl uitoefent bij het geven van een endorsement:

image

Ik moet eerst lid worden van Revl voordat ik een endorsement mag geven. Dat is niet slim. Sterker nog, dat is bijzonder dom. Waarom niet eerst een endorsement laten geven en vervolgens de persoon proberen te verleiden tot het Revldom? Nu moet ik lid worden van iets wat ik helemaal niet ken en misschien niet wil.Waarmee de kans op het krijgen van endorsements van mensen die zich wel bij Revl hebben aangemeld meteen een stuk daalt.

Eens te meer omdat ik binnen Revl op geen enkele manier kan zoeken naar collega’-Revl’rs. Dus als ik ben ingelogd is er geen manier om endorsements te geven aan mensen die ik ken en die misschien ook in Revl zitten. Da’s niet erg handig…

Het enige community-element wat Revl op dit moment bezit, de endorsements, zijn voor zover ik heb kunnen nagaan, vrijwel onbereikbaar. Terwijl het er juist op lijkt dat Revl endorsements als de virale motor van de site wenst te positioneren. Dat gaat op de huidige manier in ieder geval niet lukken.

En dan is er natuurlijk nog LinkedIn. De site die recent skill endorsements heeft geintroduceerd. Waarmee Revl met een me-too functionaliteit is gekomen; naar alle waarschijnlijkheid omdat het vooral heel lang heeft geduurd voordat Revl live is gegaan.

Wat kan ik verder doen bij Revl? Nou ik kan bijvoorbeeld naar home gaan:

image

Da’s een nogal kale linkerkolom… en nogal vreemd; hier is er een smalle linkerkolom terwijl bij mijn profiel de rechterkolom de smalle van de twee was. Waarom? En waarom hier niet de nodige links geplaatst zodat ik een beetje in de rondte kan browsen?

Verder zie ik, nogal dominant, een aantal statistieken (aantal profile views, aantal vacatures en de tijd die ik op de site heb doorgebracht). Waarbij de tijd die ik op de site heb gespendeerd vanaf het eerste moment op 36 minuten stond en daar sindsdien geen verandering in is gekomen. Een bevroren tellertje dus.

Daaronder zie ik ‘passende’ vacatures die afkomstig zijn van Indeed en SimplyHired en matchen met mijn profiel. Ze zijn in ieder geval in de buurt van mijn fictieve woonplaats Redwood City. Maar ik zie mezelf nog niet echt als interim CFO door het leven gaan. Het zijn wel allemaal serieus zware vacatures, dus dat zit weer wel in de buurt.

De jobs pagina ziet er overigens zo uit:

image

Ook hier mis ik mogelijkheden om zelf binnen vacatures te kunnen zoeken; en ook hier biedt de linkerkolom hiervoor alle ruimte. Op dit moment krijg ik alleen vacatures te zien die volgens Revl geschikt voor mij zijn. Maar als ik het daar niet mee eens ben is er geen optie om zelf op zoek te gaan. Da’s niet zo handig…

Verder is op deze homepage een sectie met news ingericht, en het lijkt er op dat Revl zich daar een forse inspanning heeft getroost. Want als ik via de hoofdnavigatie naar news ga, is dit wat ik te zien krijg:

image

Revl is een niewsaggregator waar het nieuws in meerdere categorieen wordt aangeboden. En waarbij naast curatie ook eigen artikelen lijken te worden geplaatst. En waar er ook nog eens op artikelen kan worden gereageerd. Een soort miniatuur Huffington Post? Jawel, maar dan verstopt achter een inlog…

En dat is het op dit moment. O ja, ook Revl is een Hotel California application. Ik kan me aanmelden, maar ik kan me niet uitschrijven. Waarom toch?

Conclusie
De grote vraag die bij mij na het doorlopen van Revl opkwam, is de vraag: wat wil Revl nou eigenlijk zijn? Het is (nog) geen new kind of job site en het is ook (nog) geen online platform dat mensen de mogelijkheid biedt een persoonlijk ‘merk’ en carrièrepad te ontwikkelen. Maar wat is het dan wel; en nog belangrijker, wat wil Revl zijn? Er kan een bedrijvige endorsement community ontstaan, maar is dat de bedoeling? Bedrijven kunnen mogelijk in de toekomst zelf vacatures gaan plaatsen maar is dat de bedoeling? Revl biedt meerdere inkijkjes in een mogelijke toekomst maar heeft op deze vragen op dit moment geen antwoord. En het lijkt me van groot belang dat de site op zeer korte termijn met een luid en duidelijk antwoord komt. Want ik wil tenslotte graag weten waarom ik mijn profiel op deze site moet willen onderhouden.

Geef een reactie

1 Comment