LinkedIn gaat voor world domination

Jeff WeinerJeff Weiner (CEO LinkedIn) heeft zich afgedroomd in een artikel waarin hij duidelijk maakt dat LinkedIn voor niets minder dan world domination gaat:

Our ultimate dream is to develop the world’s first economic graph. In other words, we want to digitally map the global economy, identifying the connections between people, jobs, skills, companies, and professional knowledge — and spot in real-time the trends pointing to economic opportunities. It’s a big vision, but we believe we’re in a unique position to make it happen.

Waarom LinkedIn dan allerlei activiteiten achter de paywall propt is me een raadsel, maar laten we geen kleingeestige opmerkingen maken als de bovenbaas van LinkedIn zijn toekomstvisie uitdraagt.

Maar let op:

Our current long-term vision at LinkedIn is to extend this professional graph into an economic graph by digitally manifesting every economic opportunity in the world (full-time and temporary); the skills required to obtain those opportunities; the profiles for every company in the world offering those opportunities; the professional profiles for every one of the roughly 3.3 billion people in the global workforce; and subsequently overlay the professional knowledge of those individuals and companies onto the graph.

Once realized, we then want to get out of the way and allow all of the nodes on this network to connect seamlessly by removing as much friction as possible and allowing all forms of capital, e.g. working capital, intellectual capital, and human capital, to flow to where it can best be leveraged. In doing so, we believe we’ll be able to help lift the global economy.

Wat zegt Weinier hier precies?

Hij zegt niets minder dan dat LinkedIn een fullest-box ATS wil worden. Met daarin alle vacatures en alle werkende personen op de hele wereld.  En hij zegt daarmee dat Oracle de miskoop van de eeuw heeft gedaan met Taleo, IBM dezelfde miskoop heeft gedaan met Kenexa en SAP ook heeft misgekleund met SuccessFactors.

Maar dat niet alleen; Weiner geeft hiermee ook een kiss of death aan alle kleinere ATS’en. En tegelijkertijd aan alle CRM-leveranciers (denk Salesforce); want LinkedIn stopt niet bij de wereld van werk. Nee, Weiner wil blijkbaar alle zakelijke transacties faciliteren.

Waarom Weiner denkt dat LinkedIn de meest geeigende partij is om dit te realiseren is mij overigens een volstrekt raadsel. LinkedIn is (in toenemende mate) een walled-garden; een stovepipe die haar data als een Cerberus afschermt van een steeds grotere waaier aan service-providers. Om een economic graph te worden zal LinkedIn juist de omgekeerde route moeten bewandelen en zelfs dan is het nog hoogst onzeker of de big dream van Weiner een succes zal worden.

Geef een antwoord

5 Comments