#123mobile: Chuck Martin, The third screen

Het auditorium van USG is redelijk goed gevuld voor het eerste Mobile en Recruitmentevent in Nederland. Het initiatief voor dit event is genomen door Maddle, Cammio, Recruit2, Gordon Lokenberg, Cureka, Intelligence Group en Concepts2Go. Meer reclame zal ik niet voor ze maken.

Na een oorverdovende reclamespot van de “founding fathers” van 123mobile opent Michel Schilders, general manager bij USG Capacity en tevens dagvoorzitter. Het is vandaag de bedoeling om meer te leren over de mogelijkheden die mobiele technologie ons biedt, maar ook om ons ervan bewust te maken dat mobiel, net als social media een paar jaar geleden, niet iets is om te negeren, maar om te omarmen. Voor recruiters geldt dus: mobile recruitment is the next big thing.

Chuck Martin (The Mobile Future Institute) wordt aangekondigd en stormt het podium op. In een razend tempo beschrijft hij de evolutie van hoe consumenten informatie tot zich nemen: van televisie naar de PC naar mobiele telefoons. Ondersteund door cijfers en percentages moet ik bekennen redelijk onder de indruk te zijn van dit verhaal.

In 105 landen over de wereld is de marktpenetratie van mobiele telefoons groter dan de populatie. Een paar voorbeelden:

Land

Marktpenetratie

Aantal inwoners

Mobiele abonnementen

Arabische Emiraten

232%

4.600.000

10.671.900

Rusland

164%

140.870.000

230.500.0000

Nederland

128%

16.590.000

21.182.000

Dat veel mensen een mobiele telefoon hebben, is ons misschien wel duidelijk. Maar zóveel? Bijna 6 miljard mobiele telefoons wereldwijd. Dan hebben we de tablets nog niet eens meegerekend.

Grappig om te weten dat in 1983 de eerste mobiele telefoon op de markt kwam: $4000,-. In 1989 werd de eerste autotelefoon uitgebracht: $3000,-. En dan had je de kofferbak nodig om de eigenlijke telefoon in op te slaan. Dit is uiteindelijk geëxplodeerd tot miljarden mobiele telefoons over heel de wereld.

“Peer pressure” is een belangrijke reden voor de immense stijging van het gebruik van mobiele telefoons. Een mooi voorbeeld hiervan is te vinden in dit hilarische filmpje.

Een mobiele telefoon is eigenlijk eerder een computer die in je broekzak past, dan daadwerkelijk een telefoon. Wat we normaliter op een PC deden, doen we nu dus op ons mobiele apparaat. En meer. De evolutie van hoe content tot de consument gebracht wordt is met name geïnitieerd door de opkomst van de mobiele telefoon.

Mobiele telefoons zijn persoonlijk. Chuck vraagt ons om onze mobiele telefoon aan de buurman links van je te geven. Ik realiseer me dat ik onbewust bewust zijn opdracht niet helemaal goed begrepen heb en houd keurig mijn telefoon in m’n hand terwijl ik mijn buurman het geweldige apparaat laat zien. Geen lange haar op m’n hoofd die overweegt hem daadwerkelijk in zijn handen te drukken. Dat ding is van mij. Poppetje gezien? Kastje dicht. Afblijven.

Een aantal belangrijke verschillen tussen de ouderwetse kanalen en de mobiele telefoon zijn van invloed op de wijze waarop we content aan de man, of vrouw brengen.

  • Zoals gesteld, mobiel is persoonlijk
  • Continu online (we mogen immers niks missen)
  • Wordt vaak staand gebruikt
  • Self-service
  • Pull-medium in plaats van push-medium

Waar we voorheen informatie naar de consument zonden, willen we nu dat de consument naar ons toe komt. De consument zoekt zelf naar de informatie die hij/ zij nodig heeft. Dit betekent voor je merk dat je zichbaar moet zijn. Denk employer branding voor werkgevers en personal branding voor werkzoekenden.

Waarom is dan niet iedere onderneming volop bezig met het optimaliseren van hun content, het aanbieden van hun diensten of producten, voor deze draagbare computer? Een veel gebruikt excuus om niet te investeren in mobiele technologiën, is hetzelfde als we indertijd te horen kregen bij social media: “Mijn markt is anders, daarin past deze technologie niet.” Iedereen die dat nog durft te stellen over social media wordt, in ieder geval door mij, hard uitgelachen.

Laten we dus niet dezelfde fout nogmaal maken.

Een aantal tips:

  • Onderzoek wat de kandidaten op hun mobiele telefoon precies doen
  • Test en leer
  • Meet en analyseer (Web analytics, Mobile analytics)
  • Gebruik de locatie van de kandidaat en pull
  • Wees van toegevogede waarde voor kandidaten
  • Faciliteer, help de gebruiker
  • Vermijd het zogeheten “bright shiny object syndrom”: leg je aandacht niet op iets nieuws omdat het nieuw is, maar omdat het past in je businessdoelen.

Al met al een goed verhaal, inspirerend en activerend. Hopelijk wordt dit doorgezet door de volgende sprekers: Alfred Eilering en Elles de Boorder.

Dit gastblog is geschreven door Laurens Tienkamp, de beste event gastblogger van Nederland

Geef een reactie

5 Comments