#123mobile: Kor de Boer (SalesProfs)

Logotype 123mobileDit is het moment waarop ik heb zitten wachten. Een pitch van een salesman bij een salesrecruitmentbureau. Laat maar een horen Kor!

Met een coole iPhone-app stuurt hij de presentatie naar de beamer. Waarschijnlijk ziet de presentatie er op zijn telefoon erg mooi uit, op de beamer worden de foto’s dermate uitvergroot dat ik me weer in het 8-bit tijdperk waan. Aandachtspuntje.

Kor begint met het omschrijven van de drie personen aan wie zij verkopen:

  1. De salesman die een baan wil, of zou moeten willen
  2. De vrouwelijke HR manager
  3. De mannelijke directeur

 

Kor windt er geen doekjes om. In alle stelligheid verkondigt hij dat salesmannen mannen zijn, die van auto’s houden. HR managers zijn vrouwen die op woensdagmiddag onbereikbaar zijn en directeuren zijn als vanzelfsprekend mannen met een no-nonsense mentaliteit. Opmerkelijk, dat iemand drie stereotypen schetst en er zelf eentje is. Rolbevestigend zullen we maar zeggen.

Salesprofs is gestopt met een aantal zaken. Want “wil je kunnen starten, dan moet je eerst stoppen”, is één van de oneliners die door de zaal vliegt. Zo zijn ze gestopt met de vaste telefoon, voicemail en papier. Vaste telefoons zijn sowieso te 1.0 om nog te hebben, voicemails zijn te vaak overbodig en papier…nog een quote: “De tablet. Koop in gódsnaam een tablet.”.

Na stoppen komt starten. Ze zijn gestart met communities, tablets, het afstemmen van het systeem op de nieuwe generatie, webcams voor gesprekken met kandidaten. Wat dat afstemmen op de nieuwe generatie nu precies betekent weet ik niet, maar de stelligheid waarmee Kor dit weet te brengen maak het Waarheid. Ellen van Hierden, die naast me zit, tweet: “Kor is de grootste hit van de middag. Kor weet alles, wat doet hij hier?”.

Ik vermaak me uitstekend op deze manier.

Gesprekken voeren met kandidaten via de webcam, daar ben ik een groot voorstander van. Kor ook. Zo voorkomt het dat de kandidaat uren in de file staat op weg je kantoor. Kor corrigeert: “Je staat niet in de file, je bént de file.”.

Door actief aan communities te bouwen zorg je dat kandidaten niet meer naar je hoeven te zoeken. Zoals Kor dit verwoordt: “Gevonden worden is het nieuwe zoeken.”.

Salesprofs zegt het meest te werken aan hun online identiteit. Hiervoor moeten ze de dialoog aangaan met bijvoorbeeld potentiële kandidaten. “Ga de dialoog aan, wij zijn 100% online.”. Een vlugge blik op hun Twitter-account vertelt mij echter de harde werkelijkheid. Geen enkele interactie.

Dit gastblog is geschreven door Laurens Tienkamp, de beste event gastblogger van Nederland

Geef een antwoord