#123mobile: Mobiele recruitment award 2012

Logotype 123mobileHet is zover, de mobiele recruitment award 2012 wordt uitgereikt!

Nu ben ik niet zo van de awards en lintjes. Misschien komt het omdat ik over het algemeen sceptisch ben over alle zelfbenoemde “experts”, “guru’s” en “specialisten” die onder het mom van een fancy award en over de rug van de genomineerden furore willen maken. De wijze waarop beoordeeld wordt is vaak niet transparant, slecht meetbaar en dus uiterst subjectief. Met name als het gaat om het meten van termen als “goed leesbaar” of “consistente branding” beginnen mijn nekharen recht overeind te staan.

Enfin, niet-zelfbenoemd expert en specialist Jacco Valkenburg heeft een grondige analyse gemaakt van verschillende sites met vacatures. Job-boards zijn uitgesloten. De genomineerden waren Werken bij ASR, Astorium en Sonos.

Alle genomineerden zijn beoordeeld en gewogen op meer dan 30 onderdelen. Als eerste zijn tien processtappen geëvalueerd die werkzoekenden (kunnen) doorlopen bij het oriënteren op een baan, van bezoek aan de recruitmentsite tot de route plannen als men op gesprek mag komen.

De site moest natuurlijk voldoen aan functionele en technische eisen voor mobiel bezoek:

  1. simpel
  2. goed leesbaar
  3. eenvoudig navigeerbaar
  4. minimale invoer van velden
  5. consistente branding
  6. geen flash
  7. mobile redirect

En bonuspunten konden worden verdiend met zaken als tablet-PC compatibiliteit, native apps voor iOS of Android, social media integratie, videopresentaties of het faciliteren van open sollicitaties.

Bij vrijwel geen enkele van de onderzochte websites en genomineerden was het mogelijk om te solliciteren via een tablet PC, zoals een iPad. Waarschijnlijk is dat volgend jaar een minimum vereiste geworden om kans te maken op de titel Mobiele Recruitment Award 2013. Want de ontwikkelingen gaan razendsnel en de winnaars van dit jaar zullen hier in mee moeten gaan.

En de winnaar is… Werken bij ASR!

Quote uit het juryrapport: “Eenvoudig zoeken naar vacatures, recruiter profielen, email reactie, direct bellen, solliciteren met je LinkedIn profiel, route informatie vinden… het zit allemaal verwerkt in de mobielvriendelijke site.

Richard Otto, founder of Mobile Marketing Nederland en mede-jurylid: “Door de profiel foto’s van de recruiters krijgt de mobile website een persoonlijke touch waardoor je al direct weet waar en bij wie je cv op schoot ligt. Het mooie is dat je op diverse manieren kan reageren om het zo laagdrempelig (en mobiel) vriendelijk mogelijk te maken. Vooral de ‘Apply with LinkedIn’ feature geeft goed aan dat ASR een mobile site voor de potentiële kandidaat wilde maken, die niet alleen wordt gelezen, maar waar ook direct op gereageerd kan worden zonder dat je met je mobiel veel velden hoeft in te vullen. Verder ziet de mobile site er grafisch zeer clean uit. Een terechte winnaar!”.

Gefeliciteerd!

Dit gastblog is geschreven door Laurens Tienkamp, de beste event gastblogger van Nederland

Geef een reactie

2 Comments
  • Jacco Valkenburg
    says:

    Laurens, dank voor alle fraaie artikelen over het event 123mobile! Mijn complimenten om, ondanks het hoge tempo van deze middag, alle details te kunnen vangen in een artikel.
     
    Wellicht goed om te vermelden dat ik mijn presentatie ben begonnen met uit te leggen waarom ik vorig jaar besloot met het uitroepen van deze award. Dat was uit frustratie over het feit dat andere verkiezingen/onderzoeken op geen enkele wijze aandacht besteden aan de mobiele ervaring van werkzoekenden. Met als resultaat dat mobiel oriënteren of solliciteren bij deze winnaars niet mogelijk of op zijn minst erg lastig is. Mijn doel was om best practices in het zonnetje te zetten zodat anderen hiervan kunnen leren.
     
    Ik werk niet voor een internetbureau dus heb hier geen enkel belang bij, ik ben zelf meer een fan van apps en het kost veel tijd, maar vind het wel belangrijk dat over een goede kandidaat-ervaring wordt nagedacht. Any place, any time, anywhere. Ik hoop, en denk, dat ik met deze aandacht voor een award daar in slaag.
     
    Je legt niet uit waarom je nekharen recht overeind te staan van kreten als “goed leesbaar” of “consistente branding” maar laat ik beginnen met uitleggen wat ik hier mee bedoel. Ik heb mobiele websites gezien die slecht leesbaar waren met piepkleine lettertjes en grijze tekst op een zwarte achtergrond. En websites waar je eerst op een normale (WWW) website, naar een andere m-site wordt geleid en vervolgens naar weer een andere m-site met een verschillende look-and-feel. Dat is verwarrend, storend en niet-consistent. Zoiets geeft mij sterk de indruk dat ‘mobiel’ er later is aangeplakt i.p.v. een duidelijke strategie hierachter.
     
    De jury staat open voor anderen om over de criteria en winnaars van volgend jaar mee te denken. Transparanter en objectiever kan ik het niet maken.