Autoverkopen in PIIGS-landen dalen scherp

Een belangrijke indicator van de gezondheid van de consument en daarmee van de gezondheid van de economie is het aantal verkochte nieuwe auto’s. En het gaat bijzonder slecht met de gezondheid van die consument (en van die economie) als we kijken naar de autoverkopen in de PIIGS-landen:

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – november 2012. Bron: ACEA

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – november 2012. Bron: ACEA

Ierland is de enige van de vijf PIIGS-landen waar de ellende nog maar mondjesmaat toeneemt; voor alle andere landen geldt een sterke en voortdurende krimp. De werkloosheidscijfers voor deze landen indachtig is dat natuurlijk geen verbazingwekkende situatie, waarbij per direct enorme vraagtekens kunnen worden gezet bij de betrouwbaarheid van de werkloosheidscijfers van Italie. Spanje en Italie gaan in razendsnel tempo richting een krimp van 40% ten opzichte van het ijkpunt (het gemiddelde over heel 2008 is op 0% gesteld), terwijl Portugal ondertussen een krimp van 50% al ver achter zich heeft gelaten. Tegelijkertijd gaat Griekenland dicht in de buurt van een 80% krimp gekomen; een vrijwel onvoorstelbaar geachte krimp in minder dan vier jaar tijd…

Voor al deze landen geldt dat er eens een bodem moet komen, want anders zou de volledige officiele economie compleet instorten. De vraag is slechts wanneer die bodem eindelijk bereikt gaat worden. De trendlijnen signaleren echter nog altijd geen afvlakking waarmee de verwachting van verdere krimp gerechtvaardigd is.

Hoe staat het met de verkoop van nieuwe auto’s in ons land? Fijn dat je dat vraagt. Zo ziet de trendlijn er voor Nederland uit:

Trendlijn autoverkopen Nederland op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – november 2012. Bron: ACEA

Trendlijn autoverkopen Nederland op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – november 2012. Bron: ACEA

De financiele crisis heeft haar sporen achtergelaten maar sinds medio 2010 ging het weer allemaal de goede kant op. Alleen zorgt de aanhoudende crisis en de daardoor groeiende onzekerheid ervoor dat we weer richting een krimp (ten opzichte van heel 2008) lijken te gaan. Waarmee 2013 dus ook een slecht jaar voor nieuwe autoverkopen lijkt te gaan worden. Maar dat mag toch nauwelijks een verrassing zijn…

Geef een reactie