LinkedIn kloontjes op Facebook, december 2012

Er is heel wat veranderd bij de LinkedIn kloontjes op Facebook sinds vorige maand. BranchOut is volledig geïmplodeerd (van 3.200.000 monthly active users (MAU) naar slechts 420.000), terwijl tegelijkertijd het aantal MAU van Identified is geëxplodeerd (van 1.200.000 naar 6.500.000). Hiermee heeft BranchOut definitief de pijp aan Maarten gegeven en is Identified I(tijdelijk) king of the world. Tegelijkertijd is het voor alle andere kloontjes (Beknown, Silp, Jobandtalent, Talent.me, Talent Exchange, OhmyJob, Pooldip en Emplido) helemaal niets veranderd. Zij zijn allemaal nog net zo irrelevant als een maand geleden.

En dit zijn de monthly active users (MAU) voor deze 10 kloontjes op 17 december:

Monthly active users (MAU) voor professionele netwerk applicaties op Facebook, 17 december 2012. Bron: Facebook

Monthly active users (MAU) voor professionele netwerk applicaties op Facebook, 17 december 2012. Bron: Facebook

BranchOut is ten opzichte van vorige maand met maar liefst 2,8 miljoen MAU gedaald; en dat ziet er zo uit:

MAU voor BranchOut , januari 2012 – december 2012. Bron: Facebook, AppData

MAU voor BranchOut , januari 2012 – december 2012. Bron: Facebook, AppData

De scherpe stijging in november was een e-mail van BranchOut CEO Rick Marini naar alle geregistreerde gebruikers waarin Marini hen uitnodigde het geheel vernieuwde BranchOut te komen bekijken. Dit heeft geleid tot een tijdelijke piek die ondertssen volledig is verdwenen. Sterker nog; BranchOut heeft in 2012 nog nooit zo weinig monthly active users gehad; in het begin van 2012 stond de site nog op meer dan 900.000 MAU… Het beeld wordt overigens nog slechter als naar het aantal daily active users wordt gekeken. Dat staat op dit moment op 9.000… En dat terwijl Beknown; de volledig gefaalde LinkedIn kloon van Monster, op 20.000 DAU staat. BranchOut gaat dus nog veel verder wegzakken.

Opvallend is dat de Social Jobs App geen enkele impact lijkt te hebben op de gebruikscijfers van BranchOut. Want BranchOut participeert in dit gemankeerde Facebook initiatief om een soort vacaturesite op Facebook aan de gang te krijgen. Overigens heeft BranchOut de eis laten vallen om vacatures pas te tonen nadat een gebruiker de BranchOut app heeft geactiveerd. Dat is voor de cijfertjes van BranchOut een enorme bummer, maar tenminste kunnen werkzoeker nou tenminste een stuk sneller vacatures zien. Hoewel het de vraag is of er uberhaupt gebruik wordt gemaakt van de Social Jobs App.

Tegelijkertijd lijkt Identified een BranchOutje te hebben uitgehaald. En wel precies op het moment dat de  implosie van BranchOut begon:

MAU voor BranchOut en Identified, 15 mei – 17 december. Bron: Facebook, AppData

MAU voor BranchOut en Identified, 15 mei – 17 december. Bron: Facebook, AppData

Het kan bijna niet anders of Identified heeft het juiste moment afgewacht om een of andere spamactie te starten op de datum dat BranchOut implodeerde. Overigens is ook deze actie van zeer korte duur gebleken want ondertussen is het aantal daily active users (DAU) alweer teruggezakt naar het niveau van voor de e-mail actie, zoals onderstaande grafiek duidelijk laat zien:

Identified: daily active users (DAU) 18 november – 17 december. Bron: AppData

Identified: daily active users (DAU) 18 november – 17 december. Bron: AppData

Het aantal DAU staat zelfs op een nauwelijks vermeldingswaardig aantal van 500… Dat is factoren minder dan het aantal dagelijkse bezoekers van RecruitmentMatters…

De overige 8 LinkedIn kloontjes hebben de afgelopen 30 dagen geen enkele beweging laten zien. En een lichaam dat gedurende 30 dagen stil blijft liggen is een morsdood lichaam. Waarmee de levenskansen van de 8 LinkedIn kloontjes per direct zijn beschreven. Hoewel natuurlijk BranchOut en Identified naadloos op dezelfde manier kunnen worden gekwalificeerd. De eerste generatie kan collectief ter aarde worden besteld. Met als vervolgvraag: gaan we een tweede generatie LinkedIn kloontjes op Facebook zien? De toekomst zal het leren…

Geef een antwoord

1 Comment