ING heeft gisteren een mobiele versie van haar wervingssite gelanceerd. Of laat ik zeggen; ING heeft gisteren een eerste poging gedaan om een mobiele versie van haar wervingssite te lanceren. Blijkbaar onder het motto dat je beter iets met mobiel kan doen dan helemaal niets. Hoewel ING met haar eerste poging wel heel erg dichtbij dat niets uitkomt.
De mobiele ervaring van alles tot aan het solliciteren is al bijzonder mager te noemen; maar als je als mobiele bezoeker het tot de sollicitatieknop hebt weten vol te houden, staat het aanklikken daarvan garant voor een bijzonder akelige ervaring.
De homepage
Dit is de homepage van de mobiele versie van de ING wervingssite. Althans; dit is het zichtbare deel, want de homepage is ongeveer drie kilometer lang:
Wat meteen opvalt is het ontbreken van een call-to-action. Mede veroorzaakt door de enorme behoefte van ING om haar eigen logo te laten zien evenals een drietal bijzonder hoge tabjes (Zoeken, Vakgebied en Locatie) waarvan het werkelijke nut mij volstrekt ontgaat.
Wat zou er gebeuren als ik even kort wat frobel met dit scherm? Dit:
Hatseflats! Nu zie ik zomaar wel een call-to-action en ook nog eens het aantal vacatures wat ING heeft. Dat zou best wel eens handig kunnen zijn voor een bezoeker… Het is natuurlijk ook mogelijk dat ING er vanuit gaat dat we collectief een iPhone 5 of andere smartphone met megascherm kopen nu de bank een mobiele wervingssite heeft gelanceerd…
Met dit kleine frobelwerkje is feitelijk het probleem van de mobiele wervingssite van ING gekenschetst. Er wordt op geen enkele manier rekening gehouden met de consequenties van een klein scherm. Wat dit soort gedrochtjes tot gevolg heeft:
Het zoekresultaat. Met exact 1 deels zichtbare vacature. Omdat ING aan de bovenzijde van het scherm enorm veel irrelevante fluf blijft tonen. En daarmee de o zo schaarse real estate van dit kleine schermpje helemaal wegvreet.
Of wat te denken van een vacature:
Da’s best fijn… En als je denkt dat de homepage lang is, check again. Om tot het einde van de vacaturetekst te komen heb je de conditie van een marathonloper nodig. Mogelijk heeft ING nog nooit gehoord van het aanpassen van de (hoeveelheid content) voor een wat kleiner schermpje?
Overigens zie ik na een klein swipje wel dit verschijnen:
Jawel, een sollicitatieknop. Met de fraaie knoptekst Solliciteer nu. Voor het geval dat de mobiele gebruikertjes zouden denken dat je pas over een half uur kunt solliciteren.
Maar als ik dan op die knop druk gaat het pas helemaal mis:
Jawel… Taleo. Hoera! Wat mobiele ervaring? We zitten per direct op de gewone versie van de wervingssite van ING. En daar is de ervaring met Taleo al akelig.
Ik ben zo benieuwd welke bezoeker van de mobiele wervingssite van ING zich daadwerkelijk door de belediging die dit online sollicitatieproces heet, weet heen te worstelen. Ik heb in ieder geval diepe, diepe bewondering voor iedere persoon die een dergelijke dood door duizend sneden weet te weerstaan. Alleen al voor de volharding dient ING eenieder die dit proces voltooid een baan voor het leven aan te bieden.
Conclusie
Het is volstrekt onduidelijk waarom ING met deze kwaliteit mobiele wervingssite op de proppen komt. Misschien is het onder het motto: “beter iets dan niets”. Of nog erger: ”We moeten iets met mobiel”. Of de ergste: “Jacco Valkenburg heeft gezegd dat we een mobiele wervingssite nodig hebben”. Allemaal mogelijke verklaringen; maar geen van de verklaringen heeft enig oog voor de bezoeker van deze mobiele wervingssite. Want die dient weer eens een ouderwetse serie beledigingen te ondergaan. Dit doet weer een klein beetje denken aan de tijd dat ING de prijsjes van Intelligence Group in de wacht sleepte terwijl de site echt gruwelijk slecht was. Misschien heeft ING daarom wel goede kans om met deze mobiele wervingssite een mobiel prijsje in de wacht te slepen…?
Hans de Boer
says:Interessant artikel. In 2013 moet je ook mobiel erg goed bereikbaar zijn want ongeveer 30% van de gebruikers op mijn site https://www.mobiel-abonnement-vergelijken.com/ zijn mobiele gebruikers. Als je niet compatibel bent dan loop je een boel klanten mis.
Michiel van Beek
says:🙂 Deze analyse brengt weer een beetje balans in het onderstaande ronkende ING promotie verhaal ‘De recruiter recruit niet meer.’
Marc Drees
says:Nee, dit zijn twee volstrekt afzonderlijke items.
Toon
says:Marc Drees: “Verkleinwoorden maken je argument niet sterker; het is een armoedig stijlfiguur.”
Diezelfde Marc Drees: “Voor het geval dat de mobiele gebruikertjes zouden denken dat je pas over een half uur kunt solliciteren.”
Marc Drees
says:Goed gevonden!
Bram
says:Haha, de factcheckers, je komt ze tegenwoordig overal tegen!
Gusta Timmermans
says:Marc, wederom bedankt je overzichtelijke analyse. Het helpt ons om verdere stappen te nemen in de verdere professionalisering. Ons uitgangspunt was om nu de ING vacaturesite beschikbaar te maken voor smartphones en tablets. De vervolgstap wordt om ok het solliciteren via Taleo Mobiel mogelijk te maken en we kijken zoals je al weet naar de mogelijkheid om te via Taleo/LinkedIn te solliciteren.
Groet en fijne dagen Gusta Timmermans, Manager recruitment ING 06-53718695
Marc Drees
says:De vraag is of je met deze eerste stap de ING wervingssite toegankelijk hebt gemaakt voor smartphone gebruikers. Ik zit op dit moment feitelijk door een brievenbus naar het panorama Mesdag te kijken. Om vervolgens te struikelen bij het sollicitatiemoment.
Soms is niets lanceren beter dan iets lanceren. Ik heb het sterke vermoeden dat dit zo’n moment is.