Badges zijn een populair gamification element en ondertussen onderdeel (geweest) van de nodige online recruitment initiatieven. BranchOut heeft ermee gespeeld; BeKnown en Emplido maken er gebruik van en er zijn ongetwijfeld de nodige andere personal branding initiatieven waar badges worden toegepast.
Maar al deze initiatieven vallen in het niet bij Stablish.me. Want deze site is volledig gebaseerd op badges:
stablish.me is a social endorsement network which allows its users to create an authentic profile on the web with the help of their network contacts.
The badges – which show a user’s skills, competencies and personality traits – aggregate to a visualised profile and show at a glance what makes him or her special.
En dat betekent dat er echt veel, heel veel badges zijn. Oneindig veel badges…
De homepage
Dit is de homepage van Stablish.me:
Volgens Stablish me kan ik dus feitelijk mijn online profiel (skills,competencies en personality traits) met behulp van badges visualiseren. Nou, laat ik maar eens kijken wat dat allemaal betekent.
Na via Twitter te zijn ingelogd, krijg ik dit te zien:
Een interessante feature; Stablish.me biedt op bovenstaande manier een eenvoudige introductie van de mogelijkheden die de site biedt. De introductie is schermgebonden, iedere keer dat ik voor de eerste keer op een bepaald scherm komt, verschijnt de Support box. Kleine hoeveelheden informatie die ik ook eenvoudig kan negeren door op het kruisje te klikken. Duidelijk en simpel.
Op mijn ‘homepage’ bestaat die introductie overigens uit een zestal stappen, waarbij de donkere overlay verdwijnt op het moment dat ik de eerste keer op de knop Next heb geklikt:
Fraai.
Als ik eenmaal door de introductie ben heen geklikt kan ik de ‘homepage’ in volle glorie aanschouwen:
Ik he natuurlijk een eerste badge te pakken; de early adopter badge. Ik zie mijn aantal gegeven en ontvangen badges en ik kan bij anderen bedelen voor badges of ze een badge geven; waarschijnlijk het beste in de omgekeerde volgorde uit te voeren. Waarmee direct het risico van Stablish.me haarfijn wordt blootgelegd: voor wat, hoort wat. Want ik kan mezelf geen badges toekennen, anderen moeten dat doen. Dit zou idealiter een soort wisdom of the crowds perspectief op mezelf moeten geven; maar dat betekent een voldoende grote en diverse groep aan endorsers. En waar haal je die vandaan? Door eerst zelf als een dolle aan het endorsen te slaan. De voor wat, hoort wat consequentie zal ongetwijfeld de dood in de pot zijn voor een voldoende rijke en betrouwbare weergave van iemands skills, competencies en personality traits. Nog even los van het feit of deze in voldoende mate door een badge kunnen worden gerepresenteerd. Wat in mijn optiek zeker niet het geval is.
Ik krijg dit te zien als ik op mijn early adopter badge klik:
Ik kan blijkbaar andere gebruikers van Stablish.me volgen. Volstrekt onduidelijk waarom ik mensen zou volgen uitsluitend vanwege het feit dat ze zich bij Stablish.me hebben aangemeld. Maar blijkbaar wil Stablish.me met haar site een soort community realiseren? Een community die uitsluitend bezig is met een ruilhandel in badges? Dat zal snel gaan vervelen…
Als ik via de navigatie naar de optie badges ga, krijg ik dit te zien:
Ahh… de badges zijn gecategoriseerd. En ik ontdek al snel dat er heel, heel veel badges zijn.
Ter illustratie, die zijn alle Skills badges:
Holy crap…
Ik zie door de bomen het bos niet meer, maar er zijn mensen die ook nog de nodige wensen hebben ten aanzien van nieuwe badges:
Jawel…
En dat is het wel zo’n beetje.
Stablish.me heeft echter een feature die weinig ander personal branding sites hebben. Bij Stablish.me kan je je profiel verwijderen. En daarmee verdient Stablish.me een applaus. Daarnaast ziet de site er zonder meer fraai uit; hier is aandacht en zorg in het grafisch design gestoken.
Conclusie
Stablish.me doet wat het zegt; je kan een online profiel met behulp van een schier eindeloze reeks badges samenstellen. Hiervoor moet je dan wel je online netwerken vragen om jou te endorsen via het uitdelen van een of meer specifieke badges. Natuurlijk kan jouw online netwerk dat ook voor je doen. De vraag is echter, waarom zou ik zo’n eindeloze reeks badges willen verzamelen. Wat kan ik ermee? Daar geeft de site geen antwoord op. Stablish.me verheft een gamification element (badges) tot doel. En daarmee gaat de site een grote stap te ver.
Daarnaast is er vraag wat ‘anderen’ met Stablish.me kunnen. Want een business model zit er niet echt in het elkaar toekennen van badges. Stablish.me lijkt te denken dat er op enig moment een verdienmodel zou zitten in het ontdekken van talent. Maar een badge is daarvoor wel een heel ruw hulpmiddel, tenzij je daadwerkelijk voor elke eigenschap het eventuele kennis- of ervaringsniveau kan aangeven middels een specifieke badge. Wat nog veel meer badges gaat betekenen. Volledige visuele overload.
Benedikt
says:Geachte Marc,
dank je wel voor het interessante feedback! We zijn heel enthousiast dat onze website al gevonden wordt door een nederlandse blog.
Wat je schrijvt is nuttig voor ons omdat je een goede indruk van het ervaring van een nieuwe gebruiker op onze pagina geeft.
Omdat wij nog in het beta-fase zijn hebben we natuurlijk nog sommige zaken te corrigeren en verbeteren.
Twee vragen in jouw blogpost moeten direct worden beantwoord:
1) de “ruilhandel in badges” wordt voorkomt doordat we een algoritme hebben geimplementeerd die brerekent wie jouw de badges geeft – welke relevante badges de gevend user zelf heeft, hoe actief de user is op stablish.me en sommige andere factoren.
2) “Wat kan ik ermee?” en hoe zullen we geld verdienen met onze website – je kunt jouw profiel bijvoorbeeld naar jouw potentieel werkgever sturen, en in de nabije toekomst zullen er premium features worden geimplementeerd voor een nog betere bemiddeling tussen talenten en werkgeveren.
Als je nog meer vragen hebt, laat het me weten. En wanneer je je de volgende keer op stablish.me zult inloggen, zul je jouw profiel vinden aangevult met sommige nieuwe badges.
Groeten uit Zurich,
Benedikt, co-founder van stablish.me