LinkedIn Endorsements…….. & commercieel.

Joepie! Ik nader de 100 Endorsements voor “Talent Acquisition” op LinkedIn. Daar word ik blij van. They can’t be all wrong…..right? Niet te missen trouwens de Endorsements in het nieuwe LinkedIn profiel. Je ontkomt bijna niet aan het klikken. Maar ’s gegoogled wat de diverse vak- en branchegenoten weten te vertellen over deze Endorsements. Genoeg te ontdekken. Ik krijg dan vooral uitgelegd wat het is en waarom deze gegeven worden. “n Blijk van waardering”, “hoe meer hoe beter” , “uitnodigend”, “mooie aanvulling”, zomaar een paar kreten die de revue passeren. Natuurlijk terecht! Prima te weten hoe het werkt en waarom ze worden gegeven. Nu ben ik behalve een zogenaamde plaatsings recruiter, vooral een professional die uit zijn werk geld probeert te slepen. Commercieel dus. De grote vraag is dan hoe deze 100 Endorsements om te zetten in klinkende munt. Hier een poging…..

– Notitie CV

Ondanks dat een Social Footprint steeds belangrijker wordt in het hedendaagse solliciteren, wordt er ook nog immer gevraagd om het CV. Heeft de notitie ” 100 Endorsements Talent Acquisition” meerwaarde als Extra Curriculum? Ja, ik vind van wel. Absoluut toegevoegde waarde. Mijn CV dus aangepast en deze notitie opgenomen.

– Twitter Bio

Is “100 Endorsements Talent Acquisition” een quote die overtuigd in een Twitter Bio. Ja, dat denk ik ook. Vooralsnog zijn er niet veel professionals die dit aantal halen en op een dergelijke manier inzetten. Sterker nog, ik ken geen 1 bio waar dit al is opgenomen. Onderscheidend is het dan zeker en juist dat valt op.

– Het sollicitatie gesprek

Als men vraagt naar resultaten van je werk in het sollicitatie gesprek, is het dan verstandig dat je juist dit resultaat noemt? Ja, vind ik wel. 100 Endorsements is een klinkend resultaat. Hoe overtuigend kan je werk zijn? Sterker nog… Als Recruiter zou dit voor mij reden kunnen zijn iemand uit te nodigen.

– Een top 25

Onder deze 100 Endorsements staan ook reacties van mijn moeder, vrouw en nichtje. Goed bedoeld en ben er blij mee.

De CEO van dat ene wereldwijde software bedrijf heeft echter ook een Endorsement gegeven. Die staat zeker in mijn top 25. Als ik ooit weer eens ergens in zijn organisatie met iemand te maken heb (kandidaat, manager of Recruiter) dan zal ik deze Endorsement zeker benoemenen. Een perfecte ingang. Ik kan een business bouwen rondom deze top 25. Nog nooit kreeg ik zulke goede leads! “Hi Recruiter Joan, your CEO Andrew endorsed me for Talent Acquisition. I saw an interesting vacancy on your status update. Can we have a chat about that this afternoon? Regards, Rob.” Of “Hi Marc, Your former business partner Eva endorsed me for Talent Acquisition. Can we set up such a relationship as well? It worked for him…..

Mogelijkheden te over dus om de Endorsements in te zetten in het starten van nieuwe relaties!

– De referentie

Lol. Hoeveel wil je er hebben. Ik heb er 100 voor je.

– De motivatie brief

Hier een notitie opnemen van het aantal Endorsements en door wie deze gegeven zijn? Ja, zeker! Dit dan vooral in relatie met de organisatie waar je naar solliciteert of de personen met wie je in de sollicitatie of later als collega te maken krijgt. Hoe gericht en persoonlijk kan je door deze Endorsements een dergelijke brief wel niet schrijven? Een ander voorbeeld is natuurlijk de jobdescription. Hier staan altijd taken, verantwoordelijkheden en skills in vermeld. Hoe eenvoudig deze te motiveren aan de hand van de Endorsements? Puur een gemiste kans als je dit niet doet!

” Geachte heer Pieters. In uw vacature vraagt u om ervaring in Talent Acquisition. Komt dat even goed! Ik beschik hier over 100 Endorsements. Heel fijn dus dat ik op dit niveau hierover met u kan praten. Zullen we een afspraak plannen? …..

Ziet u hier de kansen en mogelijkheden? Endorsements geven dus zeker wat extra!

– Aanhef

In je eerste contact naar kandidaten, managers of Recruiters? “Hi there, you have a great profile.  Think I have a great job for you, so can we have a chat? PS: So far 100 people Endorsed me for Talent Acquisition and I will do everything to get #101 from you”. Die komt wel binnen. Op z’n minst roept deze wat op en de aandacht is er.

– Talent Acquisition

Tsja, ik kreeg die 100 stuks natuurlijk niet voor niets. Natuurlijk bekijk ik de Endorsements van al die personen die deze aan mij gegeven hebben  Zowel kwantitatief al ook kwalitatief. Dat zegt mij al bijna alles op welk niveau deze persoon werkt en waar deze dan toe in staat zou kunnen moeten zijn. Zoals gezegd. They can’t be all wrong.

– Bescheidenheid siert de mens.

Mooi he, calvinisme in Nederland. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Zwembabe Kromowidjojo heeft in haar twitterbio staan dat ze olympisch goud heeft gewonnen. Doe maar stoer! Was twee minuten watertrappelen niet genoeg? Nee… tuurlijk niet! Een wereldprestatie! De trots van onze natie. Sportvrouw van het jaar!  Bloed, zweet & tranen vertaald in gouden plakken. Iedereen mag dit weten. Ik denk dat ze nog op haar nachtkastje liggen.

Nu heeft ons vak van Recruiter helaas geen olympische waarde. Maken deze 100 Endorsements als bewijs van presteren mij hierdoor minder trots? Nee. Heb er hard voor gewerkt. Ben er voor verhuisd van Zwolle naar Amsterdam. Heb er  risico’s voor genomen, meters gemaakt, nek uitgestoken. En dan zomaar 100 Endorsement (okay, bijna). Ja……….Ik zie mij dit wel vertellen bij een presentatie introductie. Zeker, ik benoem deze in de training “Recruitment IT professionals”. Misschien gebruik ik ‘em wel in mijn email handtekening. Absoluut komt deze op mijn Company website bij highlights. Ook zal ik zal het nog aanvullen op mijn bio van Recruitmentmatters.nl….

Zomaar paar voorbeelden die Endorsements al behoorlijk veel inhoud geven, vooral als deze ondersteund worden door een groot getal. Far beyond liefkozende woordjes als “like” & “kudo’s” lijkt mij. Eerder keiharde commercie. Wat mij betreft daarom niet te onderschatten in het huidige Social Recruitment. Heeft u zelf nog commerciële toevoegingen? Ik lees ze graag…….

Geef een reactie

4 Comments