Op 1 november 2010 las een groot deel van de online wereld met ongeloof de mededeling van de Telegraaf Media Groep (TMG) dat had besloten Hyves over te nemen. Waarbij TMG onder meer onderstaande volzin gebruikte:
Twee succesvolle puur Nederlandse mediabedrijven bundelen de krachten: TMG met een historie van meer dan honderd jaar en groot geworden in gedrukte media, en Hyves dat in slechts zes jaar tijd een leidende positie op internet wist te veroveren.
Ruim 2 jaar na dato is er de volgende mededeling:
De Telegraaf wil duizenden ongebruikte servers van Hyves verhuren voor clouddiensten. Het mediabedrijf kan de servercapaciteit vanwege langlopende leasecontracten niet afstoten. Die capaciteit is ingekocht op basis van de verwachte toestroom van abonnees die is uitgebleven. Sinds TMG Hyves twee jaar terug overnam, is het dataverkeer met negentig procent afgenomen.
Wat kan twee jaar een hoop doen. En had iemand dit zien aankomen? Natuurlijk, vrijwel iedereen. Met uitzondering van TMG natuurlijk…
In onderstaande grafiek is het aantal social media berichtjes met de term Hyves (oranje) en Facebook (blauw) weergegeven. De dunne lijnen representeren de dagelijkse variatie in aantal social media berichtjes; de dikke lijnen zijn het voortschrijdend jaargemiddelde:
Social media buzz van Facebook (blauw) en Hyves (oranje), 1 januari 2010 – 18 december 2012. Bron: Coosto
De inkt op de koopovereenkomst was nog niet droog of Facebook ging al over Hyves heen in termen van social media buzzvolume. Sindsdien is het grootste sociale netwerk ter wereld fors doorgegroeid terwijl Hyves in augustus 2011 heeft gepiekt. Nog geen jaar na de overname… Ondertussen is Hyves zo ver afgegleden dat enige vergelijking met Facebook volstrekt lachwekkend is geworden. De site is een loss leader voor TMG geworden. Het aanschafbedrag is volledig in rook opgegaan, medewerkers zijn de laan uitgestuurd of herplaatst en nu worden dus ook massieve hoeveelheden servers aangeboden vanwege overdreven optimistische planningen.
Opvallend genoeg is de architect van dit onvervalste rampenplan, voormalig Hyves CEO Marc de Vries, recent gepromoveerd tot directeur Online binnen TMG. De carriereladder bij TMG kan blijkbaar worden beklommen door een zo groot mogelijke kapitaalvernietiging te realiseren. Een interessante gedachte. Mogelijk kan Jan-Kees de Jager binnenkort solliciteren op de positie van CEO? Want ik kan me bijna niet voorstellen dat Herman van Campenhout het nog lang droog gaat houden…
Op basis van een lineaire extrapolatie van het huidige tempo waarin het aantal meldingen over Hyves op social media afneemt, is er op 4 september 2013 geen melding meer over Hyves op social media te verwachten. Lang daarvoor is Hyves dan natuurlijk al overleden. Het is dus maar de vraag of Hyves het eerste kwartaal van 2013 gaat overleven.
Voor nieuwsgierige lezertjes; de twee enorme Hyves pieken in social media buzz zijn de overname door TMG (2010) en het redesign van de site (2011).