Werk.nl heeft een nieuwe homepage

UWV heeft een nieuwe homepage voor Werk.nl. De verantwoording voor deze verandering is als volgt:

De vorige homepage van werk.nl was niet voor iedereen even overzichtelijk, zo bleek uit klantonderzoek. Daarom heeft UWV verschillende homepages gemaakt en deze laten zien aan een aantal werkzoekenden. Op basis van hun reacties hebben we voor de beste homepage gekozen.

Met het volgende resultaat:

Werk.nl | Homepage

Wat een merkwaardig pagina! Een drietal keuzes (Uitkering aanvragen, Vacatures zoeken, Inloggen op de Werkmap) wordt als gelijkwaardig gepresenteerd. Waarmee bezoekers dus in alle gevallen met een extra (vermijdbare) klik worden geconfronteerd. En dat terwijl je ervan mag uitgaan dat het bezoekersvolume voor deze drie keuzes toch niet gelijkwaardig zal zijn verdeeld.

Volgens UWV zijn in november 2012 51.000 nieuwe WW-uitkeringen verstrekt, dat zou betekenen dat het aantal bezoekers van Werk.nl dat een WW-uitkering wil aanvragen dus maximaal 51.000 is geweest. Het aantal aanvragers van een bijstandsuitkering komt hier dan nog bij.

Het aantal bezoekers dat zoekt naar vacatures is hopelijk beperkt; maar dat is helaas geen zekerheid. Maar ik ga er gemakshalve vanuit dat er aanzienlijk meer mensen per maand Werk.nl bezoeken om naar vacatures te zoeken dan om een WW- of bijstandsuitkering aan te vragen.

En dan zijn er de inloggers op de Werkmap. Hierbij gaat het in ieder geval om de 322.000 personen die op dit moment een WW-uitkering ontvangen; en zij bezoeken die Werkmap naar alle waarschijnlijkheid meerdere keren per maand. Waarmee hopelijk deze optie de meest gebruikte optie van de drie is.

Hoe het ook zij, waarom UWV er niet voor heeft gekozen om de meest gebruikte optie direct te tonen en de andere twee opties eenvoudig en duidelijk benaderbaar te maken is mij een raadsel. En waarom de global navigation de Werkmap als laatste optie toont evenzeer. Terwijl de andere twee opties wel meteen aan het begin bij elkaar staan. Hebben werkzoekenden dit ook aangegeven als beste optie?

Overigens blijft het hilarisch om het Vacatures zoeken deel te zien. Dat ziet er nu overigens zo uit:

Werk.nl | Zoekscherm

Laten we het er maar op houden dat UWV het adagium white is not your enemy hanteert. Hoewel in werkelijkheid natuurlijk het grid heilig is verklaard; ver boven de blijkbaar irrelevant geachte gebruiksvriendelijkheid.

Wat eens te meer duidelijk wordt als je naar het zoekresultaat gaat kijken:

Werk.nl | Zoekresultaat

Wie wil er nou geen grote, lege rechterkolom in een pagina met zoekresultaten? Briljant!

Nog fraaier is de pagina met vacature-informatie:

Werk.nl | Vacaturepagina

Verbijsterend… Je vraagt je af welk bureau er zwaar wordt overbetaald om dit soort bagger te realiseren.

Probeer ook voor de lol eens de back button…

Ik ben benieuwd hoeveel iteraties van Werk.nl we gaan zien tot 2015. Want tot die tijd mag UWV van zichzelf eindeloos aankloten met haar site(s). Wat een goddelijk idee voor een immer groeiend legertje werkzoekenden en uitkeringsgerechtigden…

Geef een antwoord

3 Comments
    • Djai
      says:

      Het is toch te dramatisch voor woorden.
      De voorkant is nu wel aardig en fris. Maar dan veranderen ze niets aan de back-end, waardoor het nog niet werkt.  

      Hoeveel werklozen hebben we nu ook alweer? Kunnen we daar nu niet dwangmatig/vrijwillig een selectie van maken en in een projectteam zetten, waarbij je zo’n site gaat aanpakken? Volgens mij betalen we aardig wat belastingcenten om iedereen van zijn/haar boterham te voorzien. Een kleine bijdrage leveren aan je samenleving in ruil voor een uitkering en ok we doen er nog 5% a 10% extra belastingcenten bovenop, zolang het project duurt.
      Conclusie:
      Goed voor de werkgelegenheid, goed voor de toekomst van de werklozen, goed voor mijn ogen en nog beter voor mijn muisarm…
      Maar ik zal wel weer te simpel denken….