Consumentenvertrouwen: lange termijn

Gisteren kwam CBS met de cijfers over het consumentenvertrouwen; een mooi moment om eens naar de ontwikkeling van de koopbereidheid van de Nederlandse consument (over de afgelopen 25 jaar) te kijken als het om de aanschaf van (bijvoorbeeld) een auto of een huis in de komende 2 jaar gaat:

image

Koopbereidheid consument, januari 1987 – januari 2013. Bron: CBS

Crap…

Ik weet niet hoe het een ander vergaat, maar als ik de ontwikkeling van deze lijntjes in ogenschouw neem word ik bijzonder droevig. Want de autobranche hoeft zich voor 2013 (en komende jaren) geen enkele illusie te maken. Het wordt alleen maar slechter. En ook de bouwsector hoeft niet gestimuleerd te gaan worden uit publieke middelen; er is tenslotte geen enkel herstel van de vraag te verwachten in komende jaren. En dat terwijl de verkoopprijs van koopwoningen ondertussen met bijna 17% zijn gedaald ten opzichte van de piek in augustus 2008. Met ook nog eens de verwachting van een nog verdere daling van de huizenprijzen.

Waar het economisch herstel in de tweede helft van dit jaar vandaan moet komen is mij een godsraadsel. Maar binnenkort geeft het CPB hier ongetwijfeld een antwoord op. Ik ben benieuwd.

Geef een reactie

1 Comment
  • Gert
    says:

    Benieuwd wat het beeld zou zijn als je deze grafieken zou afzetten tegen de actuele auto- en huizenverkopen met een verschuiving van een jaar (de helft van de verwachtingstermijn):
    Als deze grafieken in 2003-2005 leidend waren geweest dan hadden de auto- en huizenhandel in 2004-2007 moeten inzakken. En uitgaande van de stabilisering/opleving in 2007-2008 had je in 2008-2010 booming business gehad.
    De consument leeft blijkbaar niet volgens zijn eigen verwachtingen.Mijn leken-inschatting zou zijn dat dergelijke vertrouwensindices, ook al gaat de vraag over “de komende twee jaar”, een voorspellende waarde hebben mbt gedrag op een termijn van een kwartaal.