Op verzoek van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft minister Asscher gisteren schriftelijk gereageerd op een brief van ene mevrouw O. over problemen met UWV. In zijn reactie stelt Asscher onder meer het volgende:
Als een werkzoekende zich inschrijft bij UWV wordt hij/zij op de website van UWV stap voor stap door het inschrijvingsproces heen geleid. Er is algemeen voorlichtingsmateriaal (brochures, internet, filmpjes) over de voorwaarden van de WW. Er is specifiek instructiemateriaal over de inschrijving bij Werk.nl en over de Werkmap en het doen van een aanvraag voor een uitkering. Bij de meeste vragen die daarbij aan de orde komen is een uitgebreide toelichting opgenomen. Daarnaast is nog informatie beschikbaar over werk zoeken, opleidingen, sollicitatietrainingen, competentietesten en assessments, en zijn er digitale hulpmiddelen die inzicht geven in kansen op de arbeidsmarkt en competenties. Informatie op de website is schriftelijk beschikbaar, maar er zijn ook filmpjes beschikbaar voor mensen die moeite hebben om de informatie schriftelijk te kunnen begrijpen. Daarnaast is het natuurlijk mogelijk contact op te nemen met de servicesdesk voor vragen.
Met andere woorden, het is pico bello in orde bij UWV/Werk.nl. Asscher heeft zich bij de beantwoording natuurlijk volledig verlaten op hetgeen ‘zijn’ ambtenaren voor hem opschrijven. En dat is jammer. Want waarom niet eens ‘even’ een poging gewaagd om zichzelf als werkzoekende in te schrijven? En meteen online een WW-uitkering aangevraagd? Daarmee zou deze minister naar alle waarschijnlijkheid een toekomstige blamage kunnen hebben voorkomen. Nu is het te laat; deze loftrompet zal binnen afzienbare tijd heel schel terugtoeteren…
1 Comment