Medewerkers Sogeti kunnen geen cv schrijven

Hoe kun je je incompetentie  nog dwazer tentoonspreiden. Vandaag viel mijn oog op een tweet van een recruiter van Sogeti. Ze zijn op zoek naar een stagiair. Om de CV’s van de medewerkers te (her)schrijven. Ja echt.

Hoe komt zo’n vacature in vredesnaam tot stand? Normaliter ontstaat er vanuit de business een wervingsbehoefte die vertaald wordt in concrete vacatures met of door de recruiters. Iemand kwam dus met ongeveer het volgende voorstel: “De CV’s van onze medewerkers zijn van dermate laag niveau, dat er eens goed naar gekeken moet worden. Zowel de medewerkers zelf als de recruiters kunnen dit niet, zijn te druk of er te lui voor. Weet je wat, laten we er een stagiair op zetten.”.

De stagiair, denkt bij het lezen van de bedrijfsnaam Sogeti te belanden bij een “ICT-dienstverlener die mensen uitdaagt om zich te blijven ontwikkelen en het optimale uit zichzelf te halen.”. In werkelijkheid is het productiewerk waar je niet in geschoold bent, waar je toekomst niet ligt en wat ook niet goed op je CV staat.
Tenzij je coach wilt worden…

Je moet dan wel een opleiding in de ICT, Communicatie of Personeel en Arbeid volgen. Want alle drie de opleidingen, hoe verschillend ze ook zijn, geven je de competenties om een CV te schrijven. Daarnaast heb je als student al jaren ervaring met het schrijven van CV’s: een voor de Albert Heijn (senior operationeel specialist), een voor de Praxis (excellerende houtverzamelaar), een voor de Shell-pomp op de hoek, en ga maar door. Ja echt.

Ik snap heus dat lang niet alle techneuten een held zijn in het zichzelf profileren, laat staan middels een CV. Hier zou je ze in kunnen ondersteunen, training geven, misschien zelf individuele adviezen geven. Daar leren ze van. Dat alles onder de professionele begeleiding van…een stagiair. Zo’n ICT-student die later graag consultant wil worden en (begrijpelijk) geen idee heeft wat een consultant doet. Maar wel 700 CV’s heeft geoptimaliseerd!

Als medewerker van Sogeti (laten we dit alsjeblieft geen Sogetisten noemen) hoef je blijkbaar niet in staat te zijn om te solliciteren bij een van hun “toonaangevende klanten” of intern bij een projectleider. Je hoeft niet te weten waar je goed in bent, wat de klant van je kan verwachten aan resultaat en waarin jouw toegevoegde waarde ligt. Althans, zo lijkt het.

Laten we eerlijk zijn, het maken van een CV is natuurlijk ook niet moeilijk. Iets met personalia, werkervaring, wat projecten en doe er ook nog maar een wervende tekst bij. Stagiair kan de was doen!

Geef een reactie

21 Comments
  • Marc
    says:

    Echt een heel laf artikel. Als ik dit lees krijg ik echt het sterke idee dat sommige mensen zich gewoon als doel stellen ergens kritiek op te hebben. Minimaal twee artikelen per week af te zijken (ja ij)
    Beste Laurens je krijgt hierbij je gewenste en broodnodige aandacht. Gelukkig nu? Twitteraar zeker?
    Bah ga iets structureel of opbouwend doen in een vakgebied die je misschien wel snapt. Want jij voelt je wel heel erg boven de werkende mensheid verheven.
    Bah en nog eens bah

  • Rob van Elburg
    says:

    Mooie post Laurens. CV’s customizen…….in een commercieel speelveld niets mis mee. Alleen nooit begrepen waarom men hier geen omgeschoolde 50+ IT-ers voor inzet. Die snappen deze wereld als de beste.

  • Laurens Tienkamp
    says:

    De vacature is inmiddels aangepast. Ze zoeken nu een stagiair “Communicatie of Marketing die zich bezig wil houden met het vraagstuk van cv optimalisatie.”.
    De stagiair hoeft dus niet meer de cv’s te optimaliseren. Ook de minimale eisen waar een cv aan moet voldoen, denk aan het weergeven van de kwaliteiten van de medewerker, zijn weggehaald.
    Het lijkt er nu op dat Sogeti iemand zoekt die de huidige templates en cv’s kritisch bekijkt en meedenkt over vernieuwing en verbetering.
    Ja echt.

  • Jeroen
    says:

    Grappig dat Laurens, de schrijver van dit stuk, vroeger recruiter was bij Capgemini, een zusterbedrijf van Sogeti. Volgens mij heeft Capgemini, net als alle ICT-dienstverleners, hetzelfde probleem: hoe laat je techneuten een goed CV-schrijven. Een techneut heeft een broertje dood aan administratie en denkt dat trefwoorden van zijn specialisme meer dan voldoende zijn om gevonden te worden in de stapel CV’s. Laurens is trouwens nog op zoek naar een vaste baan; aan zijn CV zal het niet liggen (grapje  :-))  

  • Thomas
    says:

    Je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat:

    Een ITer een specialist is en dat daarbinnen niet perse past dat hij goed is in het verwoorden van zijn kwaliteiten;

    Een IT’er duur is en het daarom efficienter is een goedkope stagiaire naar standaard, basale zaken als spelling en opmaak te laten kijken. Zeker als je daarmee een bedrijfsbrede standaard kan implementeren
    Het maken van een CV vereist tijd en focus en maar een klein beetje skill. Prima werk voor een stagaire uit het HR vakgebied.

     
     
    Ik vind het zo raar nog niet. Laurens, jij doet ook je eigen boekhouding niet. Dat maakt je niet dom of een prutser, dat maakt je slim. Je vult je eigen zwaktes aan met de sterkte van een ander.

      • Thomas
        says:

        Een bijzonder kortzichtige reactie als je de tekst goed leest. Nergens wordt geimpliceert dat het om een stagaire gaat die in een hok word gezet met een pctje en een stapel personeels dossiers. Nergens wordt van deze persoon verlangt het ideale CV te verzinnen of het project in hun uppie op te knappen. Sterker nog, de zin “daar willen wij door jou een handje bij geholpen worden.” impliceert wat mij betreft dat er sprake is van een beleid en dat daar slechts uitvoering aan hoeft worden gegeven.

        Ook de accountant die de onzalige SNS klus gaat doen heeft stagaires voor het nodige data entry en kopieer werk.

        Een hoop aannames voor dus voor een recruiter (Laurens) die van uit zijn specialisatie zou moeten weten dat je eerst goed moet doorvragen over de functie voor je sensationele conclusies trekt.

  • Marc Drees
    says:

    De essentie is natuurlijk dat Sogeti claimt cv’s heel belangrijk te vinden (Het CV is de eerste blik die onze klanten van onze Sogetisten te zien krijgen). Afgezien van deze gruwelijk kromme zin (met ook nog eens cv onjuist geschreven) is het natuurlijk heel apart dat een klantcontact volgens Sogeti kan worden afgedaan met een stagiair. De enige vraag die rest is: is dit een gevalletje misplaatste zuinigheid of gewoon pure domheid? Ik hoop op de eerste maar zet mijn geld op de laatste optie.

  • Liesbet
    says:

    Hey Laurens,
     
    Als bedrijf wil je jezelf naar je klanten toe graag zo goed mogelijk presenteren. Gewoon wat normale CVtjes forwarden is vaak niet genoeg.
    Als je een sales traject start maak je toch ook een mooie presentatie, hier worden ook vaak mensen voor ingehuurd, dus waarom niet als je consultents hun cv “verkoopt”. Zelf heb ik ook voor een consultancy bedrijf gewerkt in UK en daar werd het ook gedaan door externen en ook vaak door stagaires. Meestal is de inhoud wel ok maar de lay out niet en dat kan best door een stagaire gedaan worden denk ik dan.
     

  • Bianca
    says:

    Als accountmanager en trainer bij een Gemeente heb ik hier een uitgesproken mening over. Onze bijstandsklanten krijgen workshops om zo te leren hoe je een cv moet maken. Zelfredzaamheid noemen we dit! Je doet mensen geen plezier met “oppoetsen” onder leiding van een stagiair. Wat als de persoon op gesprek moet en blijkt totaal geen notie te hebben van wat er in zijn cv staat of hoe het uberhaupt tot stand is gekomen? Je wordt meteen de minst geschikte kandidaat voor de functie!
    Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.

    • Michael Giele
      says:

      Hoi Bianca,
      ik denk dat we naar de inhoud van dit stuk het moeten opdelen in 2’en.
      1. Is op poetsen an sich goed? Ik ben van mening van wel. De manier van invulling is daar natuurlijk ‘key’ in.
      2. Moet een stagiair dit doen? Misschien, maar na de nodige opleiding. Iemand met ervaring is beter, maar ook niet altijd: Ik zie veel kortzichtige adviseurs op de markt, die het altijd blijven doen op de manier die zij voor ogen hebben.

  • Michael Giele
    says:

    Wij zien helaas ook dat veel ICT’ers niet altijd even bevoegd zijn om hun eigen cv te schrijven. Maar iedereen heeft zijn eigen waarden.
    Het feit dat je als bedrijf cv’s wilt op poetsen voordat je deze aan een klant (in- of extern) aanbiedt lijkt mij een positieve ontwikkeling, waarbij men de cv aanpast aan de noden van de klant.
    Dit is niet eens iets nieuws maar al heel lang bestaat.
    Dit moet dan wel in context (lees: niet opgefraaid tot buiten proporties) blijven, maar dat is een ander vraagstuk.
    Of een student dit moet doen, is ook een ander vraagstuk. Ook is er niet duidelijk of deze student meteen aan de slag gaat of dat deze eerst intern opgeleid wordt.
    Leuke interpretatie Laurens, maar niet echt stil gestaan mijn inziens over wat juist de voordelen zijn voor zowel kandidaat, bedrijf en eindklant.

  • Job Willems
    says:

    Als je veel mensen op de bank hebt kan het veel werk zijn om de cv’s goed en up-to-date te houden. Erg tijdrovend bovendien staan er vaak taalfouten en niet alle goede skills in. Ik vind het niet heel raar, bij elke grote detacheerder speelt het probleem.