Randstad: dit kan (veel) beter!

Logo en logotype RandstadRandstad Nederland heeft vandaag haar nieuwe website gelanceerd. En ‘s lands grootste uitzender heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de homepage aanzienlijk sneller verschijnt dan de oude; ongetwijfeld een bron van irritatie bij ontelbare aanstormende uitzendkrachten.

Helaas zijn er heel wat problemen onveranderd gebleven. De belangrijkste hiervan is zonder enige twijfel het ongekend lange sollicitatieformulier dat Randstad iedere nieuwe sollicitant voorschoteld. Een formulier met maar liefst 23 verplichte velden… En dan ook nog een automatische e-mail response met een no-reply afzender.

Waarom?

De homepage
Dit is de nieuwe homepage van Randstad:

Randstad | homepage

Metro is blijkbaar een inspiratiebron geweest voor een site die zich hiervoor overigens ook al behoorlijk blokkerig toonde. De homepage is zonder meer overzichtelijk met een dominante snelzoekfunctie. En natuurlijk de onvermijdelijke, politiek correcte mensen van verschillende ethnische achtergronden die ons tegemoet grijnzen. Werken voor Randstad is voor iedereen en iedereen is daar ook heel blij mee. Of zoiets.

Opvallend genoeg geeft Randstad niet langer een indicatie van de omvang van het vacature-aanbod op de homepage.

Zoekresultaat
Een indicatie die ik wel te zien krijg als ik zonder zoekcriteria op de knop Zoeken klik:

Randstad | zoekresultaat

Zonder meer een overzichtelijke pagina met zoekresultaten. Lekker veel (wit)ruimte, ik vraag me af of die streepjes tussen de verschillende vacatures wel nodig is, de afstand tussen twee vacatures lijkt me meer dan voldoende. Wel jammer is het ontbreken van relevante informatiezoals opleidingsniveau, aantal uur/week en salaris. Verder is het opvallend hoe de werkgever wordt aangeduid (een concrete werkgever (UWV), organisate, relatie van Randstad, Randstad). Nogal verwarrend voor een normaal mens; waarbij ik er zomaar vanuit ga dat de gemiddelde uitzendkracht als normaal mens mag worden gekwalificeerd.

Als laatste is daar ook nog de vrije tekst die om volstrekt onduidelijke redenen een ongekende populariteit bij oneindig veel vacaturesites, werken bij sites en werken via sites heeft. Zelden staat er in die tekst iets zinnigs te lezen waardoor het vooral ruis is die verticale real-estate opeet. Waarom toch?

De linkerzijde van het scherm toont de zoek- en verfijnfunctie die in het gebruik een prettige en duidelijke interactie laat zien. Een interessante en aantrekkelijk feature is het aantal occurences dat bij de link meer… wordt getoond. Meestal wordt een dergelijke hyperlink zonder dit getal getoond terwijl het natuurlijk voor de gebruiker prettig is om te weten hoeveel vacatures er zich achter die hyperlink verbergen. Bij de nieuwe Randstad site weten ze dat voortaan dus.

De verfijningsfunctie voor opleidingen laat een klassieke fout zien; de opties zijn gesorteerd op het aantal vacatures. Hierdoor kan de volgorde van opleidingen iedere keer anders zijn, bijzonder verwarrend voor een gebruiker die bij opleidingen een vaste op- of aflopende reeks aan mogelijkheden verwacht.

De vacature verzenservice van Randstad is prima geregeld; niets inschrijven of achterlaten van overbodige gegevens:

Randstad | e-mail alert

Het blijft me altijd verbazen om een knop annuleren te zien die de primaire positie inneemt. Wij lezen van links naar rechts, zet de primaire call-to-action dus altijd aan de linkerkant.

En dan is er ook nog deze presentatiemogelijkheid:

Randstad | zoekresultaat, 2

Dit is voor bezoekers die graag oneindig veel willen klikken om geschikte vacatures te zien. Ik ben benieuwd naar de traffic cijfers van deze pagina. Verder kan Randstad een automatisme inbouwen voor iedereen die via deze pagina op een vacature gaat solliciteren. En met automatisme bedoel ik automatisch afwijzen. Want eenieder die dit doet is zo godsgruwelijk inefficient dat je daar niets mee kan beginnen. Behalve misschien bij het UWV.

De vacature
Over het UWV gesproken; de eerste vacature is er eentje voor deze uitvoeringsorganisatie:Randstad | vacature

 

Opvallend is de bijzonder lege rechterkolom waar natuurlijk allerlei zinvolle informatie had kunnen staan. Zoals bijvoorbeeld de kerngegevens van de functie, die nu om volstrekt onbegrijpelijke redenen onderaan staan. Of contactinformatie van de betreffende intercedent, die in ieder geval bij deze vacature ontbreken.

Solliciteren
Op het moment dat ik echter op de knop solliciteer klik gaat het grandioos mis:

Randstad | sollicitatieformulier

WTF?

Is dit een 1 april grap? Dit verzin je toch niet! Het sollicitatieformulier van Ranstad heeft maar liefst 23 verplichte velden. Whoehaha! Het enige wat in deze ellende ontbreekt om het tot de slechtste ervaring ooit te maken is een CAPTCHA…

Ik moet een vrijwel onbeheersbare neiging onderdrukken om er direct het bijltje bij neer te gooien. Een neiging die niet alleen bij mij zal opkomen. Ik ben benieuwd naar het percentage afhakers op deze pagina… Met dichtgeknepen neus worstel ik me door het formulier om vervolgens deze bedankpagina te zien:

Randstad | bedankpagina

Fuckerdefuck… Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Uitzenders horen de intake ondertussen tot een industrieel proces te hebben geoptimaliseerd en dienen feitelijk tot op de minuut te kunnen zeggen wanneer ze contact gaan opnemen, wie dat gaat zijn en via welk kanaal dat gaat gebeuren. Maar helaas, niets van dat al. Het vage en geheel nietszeggende zo snel mogelijk is het enige dat Randstad kan bieden.

Opvallend is overigens dat op deze contactpagina de kerngegevens van de functie ineens wel bovenaan staan. Evenzeer opvallend is het ontbreken van contactgegevens van een Randstad medewerker.

Automatische e-mail response
En dat terwijl diezelfde contactgegevens wel in de automatische e-mail response staan:

Randstad | automatische e-mail response

Overigens klopt aan deze e-mail ook niet al teveel. Het begint natuurlijk met het no-reply e-mail adres, en dat terwijl in de e-mail tekst een persoon van vlees en bloed wordt genoemd, inclusief e-mail adres. Waarom dan niet vanuit deze persoon de e-mail verzonden? En wat te denken van de kleine lettertjes:

Dit is een automatisch gegenereerde e-mail. Het e-mailadres van de afzender kan geen e-mails ontvangen. Wil je contact met ons opnemen klik dan hier

Waarom zo ingewikkeld? Gewoon de contactpersoon als afzender hanteren. Dat is persoonlijk en simpel.

Overig
Verder heeft Randstad bij de ontwikkeling van de site niet gekozen voor hetzij een responsive design danwel het ontwikkelen van een mobiele site. Dat is opvallend gezien de doelgroep die Randstad met haar site probeert te bedienen; tenzij het een bewuste keuze is vanwege een nog achterblijvend percentage bezoekers dat via een smartphone op zoek gaat naar een uitzendbaan bij Randstad.

Ook is het interessant om te zien wat volledig ontbreekt op de site. Social features. Zelfs geen vermoeden van een hint van een social feature. Nada, noppes, niks. Waarom? Kan Randstad daar niets mee, of wil Randstad daar niets mee?

En dan nog dit:

Randstad | verloopwaarschuwing

Huh? Verloopwaarschuwing??

Conclusie
Randstad heeft een nieuwe site gelanceerd. Zoveel is zeker. En in het begin van het online recruitmentproces is de ervaring meer dan behoorlijk. Maar vanaf het moment dat ik wil solliciteren wordt het een tranendal. En dat kan dus beter. Veel beter…

Geef een reactie

6 Comments