LinkedIn: resultaten Q4 natuurlijk ‘boven verwachting’

LinkedIn icoonLinkedIn heeft voor de vierde achtereenvolgende keer de financieel analisten versteld doen staan door een fraai resultaat over het vierde kwartaal van 2012 bekend te maken. De omzet kwam voor het eerst uit boven de $300 miljoen met een bedrag van $ 303,6 miljoen en kwam daarmee maar liefst $28 miljoen boven de hoogste guidance uit. Aandeelhouders zullen LinkedIn wel dood willen knuffelen.

Als we hier dan de eveneens vandaag gepubliceerde maar uiterst bedroevende resultaten van Monster tegenoverstellen is duidelijk wie de huidige koning van online recruitmentland is. En het is zaak dat LinkedIn daar van geniet want als de geschiedenis van Monster een les leert is het dat niets eeuwig duurt. Dus ook het koningschap niet.

De omzet van LinkedIn kent drie componenten; Premium Subscriptions (betalende ‘members’), Marketing Solutions(advertenties) en Hiring Solutions (de recruitment oplossingen van LinkedIn). Overigens heeft LinkedIn ondertussen Hiring Solutions in Talent Solutions omgedoopt, en dat terwijl Hiring Solutions gewoon de lading aanzienlijk beter dekt. Een term die ik daarom gewoon zal blijven gebruiken.

Als we kijken naar de procentuele bijdrage per segment aan de omzet van LinkedIn over de afgelopen jaren dan krijg je dit beeld:

%bijdrage aan de omzet per segment, Q1 2009 – Q4 2012. Bron: LinkedIn

%bijdrage aan de omzet per segment, Q1 2009 – Q4 2012. Bron: LinkedIn

Opvallend is het seizoenspatroon dat zich bij zowel Hiring Solutions als Marketing Solutions aftekent. De trends zijn echter duidelijk; het lijkt er op dat alle segmenten aan het flatlinen zijn. Er lijkt, althans voorlopig een steady state te zijn bereikt waarbij Hiring Solutions het leeuwedeel van de omzet binnen brengt; Marketing Solutions net onder de 30% blijft hangen en Premium Solutions 20% van de omzet ophoest.

Omzet per member
De dominantie van Hiring Solutions kan ook op een andere manier gevisualiseerd worden; door de omzet per ‘member’ te berekenen voor elk van de drie componenten. En dat levert het volgende beeld op:

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q4 2012. Bron: LinkedIn

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q4 2012. Bron: LinkedIn

Dankzij een traditioneel grote toename van de omzet in Marketing Solutions (30% QoQ) is de omzet per ‘member’ in het vierde kwartaal altijd een stuk hoger; en 2012 vormt hier geen uitzondering op. Overigens is ook de omzet van Hiring Solutions ferm gestegen (20% QoQ) en deze stijging is een opvallende omkering van een trend van een procentueel steeds lagere groei. Dankzij deze groeicijfers heeft LinkedIn in het vierde kwartaal $1,50 omzet per ‘member’ weten te realiseren.

Met ruim 200 miljoen ‘members’ en een market cap van $13,3 miljard (en morgen kan dat weleens 5% – 10% hoger liggen) is de waarde van een ‘member’ op dit moment $66; voor het tweede achtereenvolgende kwartaal een stijging van maar liefst 10% ten opzichte van het voorafgaande kwartaal. En dat is nog altijd bijna 11 keer de jaaromzet per member. Wat een weelde.

Omzetontwikkeling voor Q1 2013
Ter afsluiting ook nog even de guidance van LinkedIn voor het eerste kwartaal van 2013:

image

Vanzelfsprekend zal LinkedIn ook dit resultaat weer fors overtreffen. Waarmee het voor nog een kwartaal een absolute beursengel zal blijken. Overigens wordt 2013 het eerste jaar waarop LinkedIn een omzet van meer dan $1 miljard gaat realiseren.

Geef een antwoord

1 Comment