#TSC13 The Psychology of Online Influence – Nathalie Nahai

De laatste presentatie wordt een verhaal over de psychologie van online invloed. Nathalie Nahai projecteert daar waar mogelijk haar kennis van de psychologie op hoe mensen online beïnvloed worden.

Web-psychologie is de psychologie van online gedrag: van sociale psychologie tot human-computer interaction. Hierbij draait het om context, oftewel de psychologie van het individu en de cultuur van het individu. Alle uitspraken dienen genuanceerd worden, geïllustreerd door het volgende:

Kinderen die schermen gebruiken hebben minder sociale angst.

Kinderen die schermen gebruiken hebben meer moeite met het begrijpen van oogcontact.

Nathalie begint met uiteen te zetten waarom we gebruik maken van social media, vanuit psychologisch perspectief. Om hier achter te komen stelt ze de vraag, waarom je privé eerder gebruik zou maken van social media dan zakelijk. Een hilarisch antwoord was het volgende: “I like to talk to my friends, and I like talking to my customers less”. Uiteindelijk komt naar voren dat het hier draait om de risico’s die gepaard gaan bij het zakelijk gebruik van social media.

Een van de belangrijkste reden om gebruik te maken van social media is een diep gewortelde behoefte aan connectie en communicatie, de behoefte om uitgedaagd te worden en op zoek naar nieuwe informatie. Voor veel mensen levert het gebruik van een gevoel van zelfvertrouwen. Want ja, we worden allemaal er blij van extra volgers. Sommigen iets te blij, maar dat is een ander verhaal.

Twee interessante cijfers over de doelgroep studenten en young professionals: 56% weigert te werken bij een organisatie waar het gebruik van social media aan banden gelegd is en voor 24% van de jongeren is het al dan niet mogen gebruiken van social media doorslaggevend bij het kiezen van een baan.

Het gebruik van social media in organisaties is niet iets vanzelfsprekend. En dat terwijl het het gevoel van “erbij te horen” kan verstevigen. De impact van het gebruik van social media in organisaties kan echter groot zijn. Groter dan je wil. Het kan de bedrijfscultuur aanpassen en ook de sociale structuur veranderen. Machtsverhoudingen kunnen verschuiven, ja het doet zelfs fundamenten scheuren. Dat is de kracht van Twitter.

Ze vervolgt met de beschrijving van drie cases, waarvan ik er eentje uitlicht, de case van Corona Light.

De Facebook-actie was als volgt. Bij het liken van de Facebookpagina kon je een app downloaden. Met die app kon je een foto die je zelf gemaakt had uploaden en daarbij maakte je kans om op een plaatsing van je foto op een gigantisch billboard op Time Square.

Laten we voorop stellen dat deze actie een belachelijk groot succes is geworden, maar waarom?

Je kreeg sociale bevestiging. Je mocht tenslotte iets van jou op de site van Corona zetten. Daarnaast kreeg je het gevoel dat er sprake was van geven en nemen. Jij kreeg 5 minutes of fame en Corona kreeg nieuwe fans, viral promotie, demografische informatie van duizenden fans en weer nieuwe voorbeelden van succes die over langere tijd gedeeld kunnen worden met de fans. Niet echt een eerlijk geven en nemen, maar who cares?

Resultaat? 6000% meer likes in 30 dagen, 300.000 likes in totaal.

De kern van Nathalie haar verhaal is dat mensen mensen zijn en blijven: offline of online.

Tot slot een aantal “take aways”:

1. Mensen zijn sociaal, deal with it

2. We worden beïnvloed door onze relaties om beslissingen te nemen

3. Psychologie is overal.

 

Borreltijd!

 

 

 

Geef een antwoord