Qandidate is live

Logotype QandidateGisteren is Qandidate uit private beta gekomen. Inderdaad, het gratis applicant tracking systeem (ATS) waarmee VONQ de wereld wil gaan veroveren. En waarvoor Ralph Brasker Lumesse heeft ingeruild voor VONQ. En Qandidate gaat zich nadrukkelijk richten op het MKB:

Met Qandidate.com kan het volledige recruitmentproces professioneel en optimaal worden beheerd en biedt hiermee een alternatief voor Excel en Outlook, maar ook voor dure systemen. Qandidate.com is naast een recruitmentsysteem ook voorzien van een intelligente webshop en gratis aanpasbare carrière-website

De hoogste tijd dus om als MKBer eens een kijkje achter de Qandidate schermen te nemen…

Gratis en global?
Maar laat ik eerst even stilstaan bij een tweetal aspecten van Qandidate; het feit dat het ATS gratis is en de internationale ambities.

Niets is natuurlijk helemaal gratis en dat geldt evenmin voor Qandidate. Maar hoe gaat dit ATS geld verdienen? Dat zit zo:

Qandidate.com is geheel gratis in gebruik. [..] De reden hiervoor is de koppeling naar een webshop. Hier kan de gebruiker advertentieruimte inkopen voor de desbetreffende vacature. Door het maken van aantrekkelijke prijsafspraken met vacaturesites, is het plaatsen van vacatures via de webshop van Qandidate.com voordeliger en eenvoudiger dan wanneer de HR-verantwoordelijke dit zelf moet doen.

Oftewel, VONQ/Qandidate koopt advertentieruimte groot in en geeft (een deel van) die kwantumkorting door aan de Qandidate gebruikers. Identiek aan het business model van SmartRecruiters. En daarmee kunnen we waarschijnlijk op termijn ook andere toegevoegde waarde diensten tegen betaling in die webshop zien verschijnen. Overigens moet er nog even op de webshop gewacht worden.

De webshop is samen met een aantal extra functionaliteiten over enkele weken beschikbaar.

Wat ongetwijfeld betekent dat tot die tijd gebruikers ook geen vacatures op andere sites kunnen plaatsen. Ik vraag me overigens af hoe Qandidate de plaatsing naar freemium vacaturesites (Jobbird, Joof.nl) gaat regelen. Wat betreft prijs bedoel ik dan natuurlijk. Gratis of tegen een soort minimum vergoeding. Of zitten de freemiums er soms helemaa niet in?

De internationale ambities zijn op dit moment beperkt tot de ons omringende landen. Qandidate start in zowel Nederland als Engeland maar wil eind dit jaar ook in Duitsland en België lanceren. Dat laatste land vormt ongetwijfeld een springplank naar Frankrijk, hoewel dat land binnen afzienbare tijd in een inktzwarte recessie zal glijden waardoor de behoefte aan een ATS een stuk lager zal komen te liggen…

Homepage
Dit is de homepage van Qandidate:Qandidate | Homepage

Rechts bovenaan in het grote groene vlak staat duidelijk (althans, voor diegenen onder ons zonder enige visuele beperking) dat Qandidate altijd gratis zal zijn. Altijd betekent dus tot in de eeuwigheid. En onder de huidige economische omstandigheden kan ik me zomaar voorstellen dat MKBers hier vrolijk van worden.

De homepage oogt buitengewoon aaibaar. Maar een aaibare homepage maakt nog geen goede site dus is het de hoogste tijd om in te loggen.

Dashboard
Na inlog kom ik op het dashboard terecht, en dat ziet er zo uit:

Qandidate | Dashboard, 1

Het is duidelijk; de global navigation bestaat (naast Dashboard) uit Vacatures, Sollicitaties, Talentpool en Agenda. Daarnaast heb ik een overzicht van mijn vacatures en een grafisch inzicht in de status van sollicitanten op die vacatures (workflow). Het Dashboard toont mijn acties, agenda-items en pijplijn of de acties, agenda en pijplijn van alle recruiters binnen mijn bedrijf. Dat laatste zal bij de gemiddelde MKB-er dus wel hetzelfde zijn als de informatie van mijzelf.

De grafiek is interactief, en levert een aangename shortcut op. Door op een kolom te klikken ga ik direct naar een scherm waar ik de kandidaten te zien krijg die in de betreffende stap van de workflow zitten. Overigens zijn de kolomlabels in de grafiek nauwelijks te lezen in Chrome.

Als ik naar het dashboard van het hele bedrijf ga krijg ik dit te zien:

Qandidate | Dashboard, 2

Die extra grafiek met het resultaat van de vacatures lijkt me hier volstrekt onnodig; dit is veel eerder management informatie dan operationele informatie. Een overbodig plaatje waar zinvoller informatie getoond had kunnen worden. Zoals mijn (of alle) laatste sollicitanten bijvoorbeeld. Vette kans dat ik daar wel wat mee zou willen doen…

Door naar de vacatures:

Qandidate | Vacatures

Uitgebreide zoek- en verfijnfuncties, sorteringsmogelijkheden plus een aantal criteria om mijn vacatures te onderscheiden. Ik kan hiermee uit de voeten. Het enige opvallende vind ik de positionering van de vacature toevoegen knop, helemaal bovenaan in het scherm. Dat had ik graag in dit geval (ook) wat dichter bij het werkgebied gezien. Grote muisbewegingen worden zo voorkomen.

Door naar de individuele vacature:

Qandidate | Vacature

Kijk, hier zie ik wel de kandidaten die bij deze vacature hebben gesolliciteerd. Dat wil ik ook graag op het dashboard! De grafiek van het dashboard is hier ook beschikbaar; ik weet niet of hiermee nou op de meest effectieve manier gebruik wordt gemaakt van de beschikbare ruimte. Ik zou de grafiek dumpen; het ziet er leuk uit maar vreet feitelijk een heleboel buitengewoon waardevolle real-estate.

Bij de invoer van een vacature zit overigens een leuk onderdeel; killer questions. Of zoals Qandidate het een stuk sympatieker verwoord: Filtervragen:

Qandidate | killer questions

Altijd handig natuurlijk. Verder is duidelijk dat ik meerdere collega’s kan toevoegen aan de vacature (hoewel ik niet precies weet wat dat dan betekent) en ik kan gebruik maken van een aantal e-mail templates om met sollicitanten te communiceren.

Qandidate komt met een out-of-the-box vacaturepagina voor een bedrijf. Hier kan ik dus, in afwachting van de webshop, mijn vacatures aan de online wereld laten zien. En dat ziet er zo uit:

Qandidate | 'werken bij' site, 1

In dit geval is het altijd even leuk om te zien of het ook mobiel te benaderen is, maar dat mag iemand anders doen. Een dergelijke pagina is redelijk snel en eenvoudig vanuit Qandidate in te richten. Met andere woorden; een MKB’er die nog geen vacaturepagina heeft is op deze manier binnen enkele minuten up-and-running. Gratis…

En zo ziet de detailpagina van een vacature eruit:

Qandidate | 'werken bij' site, 2

Hier kan zeker het nodige aan verbeteren, maar als ik het even afzet tegen de gemiddelde vacaturesite en “werken bij site” en ik bedenk dat dit volledig gratis is moet ik maar snel mijn mond dichthouden. Want dan is het ineens verdomde veel wat ik hier zomaar krijg.

Verder kan ik blijkbaar kandidaten in een Talentpool donderen; de meerwaarde hiervan ontgaat mij overigens op dit moment volledig. Maar een Talentpool is natuurlijk wel heel modisch, dus misschien staat deze navigatie-optie er om deze reden bij.

Hoe dan ook, zo ziet het scherm Sollicitaties er uit:

Qandidate | Sollicitaties

Deze zelfde verfijnings- en manipulatiemogelijkheden als bij Vacatures. Ik zie alleen niet op welke vacature(s) een kandidaat heeft gereageerd, en dat vind ik wel bijzonder onhandig. Want daarvor moet ik naar de detailinformatie van een kandidaat:

Qandidate | kandidaat

Hoe iemand die op meerdere vacatures heeft gereageerd zich in een dergelijk overzicht toont is onduidelijk. Want Qandidate laat in een nogal grafisch uitgewerkte breadcrum zien dat Ed van Hooydonk dis op de vacature Junior Controller heeft gereageerd. Verder wordt eveneens met de nodige grafische overdaad getoond dat deze kandidaat in de tweede stap is afgewezen (waarbij de sollicitatie dus de eerste stap was). En dat terwijl deze informatie ook gewoon een heel stuk kleiner kan worden weergegeven. Dat zou me toch een hoeveelheid ruimte schelen. En de pagina wordt er ook nog mooier en rustiger van.

Qandidate lijkt hiermee alle direct benodigde functionaliteit te bieden om direct van start te gaan en te beginnen met het invoeren van vacatures en het verwerken van sollicitanten. Maar is Qandidate onderscheidend genoeg om een plek op een overvolle markt te gaan bemachtigen? Dat is natuurlijk een geheel andere vraag. De site ziet er goed uit (afgezien van enige vermijdbare overdaad zo hier en daar) en werkt eenvoudig en snel. De drempel om te beginnen is daarmee laag, zeker omdat Qandidate in basis ook nog eens gratis is. Maar is dat voldoende reden voor bedrijven om hun Outlook/Excel achter zich te laten en over te stappen? Of nog sterker, om een betaald ATS te verlaten en Qandidate te gaan gebruiken? Dat zal de toekomst uit moeten gaan wijzen. Ik ben benieuwd…

Conclusie
Qandidate is een eenvoudig maar compleet en fraai uitziend ATS plus instant vacaturepagina dat ook nog eens volledig gratis is. Tegelijkertijd is het niet het eerste gratis ATS en verder is het aanbod van ATS’en (gratis en betaald) bijzonder groot. Het wordt dus interessant om te zien in hoeverre Qandidate/VONQ in staat is om de markt te gaan veroveren.

O ja, ik mis ik op dit moment vrijwel elke vorm van social media integratie (met uitzondering van de redelijk obligate serie social buttons op bij de vacature); zowel aan de recruitment als aan de kandidaat zijde. Een opmerkelijke keuze, of staat dit nog op de ontwikkelagenda?

Geef een reactie

16 Comments
  • Wouter (Qandidate.com)
    says:

    Excuses voor de late reactie, wij waren Valentijn aan het vieren 😉

    Met Qandidate.com hebben we de directe werkgever centraal geplaatst. We hebben het proces zo ingericht dat je per vacature goed inzicht hebt waar je in het proces zit. Onderliggend kan je dit, zoals Marc in zijn stuk beschreef, ook per kandidaat managen.

    Vacatures die je plaatst in het systeem worden gematched met kandidaten in de Talentpool. Dit is tevens relevant voor W&S-bureaus. Het proces is dus vooral vanuit de vacature ingestoken. Als je als W&S-bureau werkt vanuit de vacature dan werkt Qandidate.com prima. Werk je echter vanuit de kandidaat dan sluit het minder aan. Daarnaast biedt Qandidate.com geen CRM voor het aanmaken van klanten. Dit is vaak een wens van Werving en Selectie bureaus.

    De huidige W&S-bureaus (en RPO-partijen) die nu met Qandidate.com werken hebben het proces ingestoken vanuit de vacature en zijn tevreden.

  • Hans Krumm
    says:

    Geschikt voor een W&S bureau? Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zoek een gebruiksvriendelijke (CRM-) tool geïntegreerd met gmail en linkedin. Mag best wat kosten, want niks kan voor niks. Het lijkt of de huidige aanbieders te veel willen, last hebben van de remmende voorsprong en geen gebruik kunnen of willen maken van de functionaliteit die bijvoorbeeld een Gmail biedt. Het is blijkbaar moeilijker dan het lijkt want miz is er mondiaal een grote markt voor deze app. 

  • Marc Drees
    says:

    Ik had hier ondertussen al een reactie van de rakkers van Qandidate verwacht, maar social is niet helemaal hun ding blijkbaar…
    Ik zou zeggen, probeer het eens. Er is geen cost-out, het enige wat je erin moet steken is je tijd om te ontdekken of het voor jou zou passen. Als ik me niet vergis kan er ook een koppeling worden gemaakt met een bestaande eigen site, maar daar zullen ongetwijfeld wel kosten aan verbonden zijn.

    • Wouter (Qandidate.com)
      says:

      De koppeling met de eigen werkbij site wordt nu getest en is zelf (met je website beheerder) te implementeren. We bieden dit tevens kosteloos aan. Wil je echter dat het voor je gedaan wordt dan worden er wel kosten in rekening gebracht

  • Koen Roozen
    says:

    Aay. Succes met je rug. Da’s niet de eerste keer. Maar volgens mij kan jij ook liggend werken (heb ik wel eens op een foto gezien).
    Eens, als MKB-er interessant. Eric (Moningka) vroeg zich af of het voor MSD interessant zou kunnen zijn. Nu ruil ik graag Taleo in voor iets gebruiksvriendelijkers, maar dat zal ff niet lukken denk ik.
    Wel te hopen dat ze meerdere jaren in de lucht blijven en blijven doorontwikkelen. Continuiteit is wel belangrijk bij ATS-en. Zelfs voor MKB-ers.

    • Marc Drees
      says:

      De laatste keer dat ik checkte was MSD niet echt een MKB-toko. En Qandidate richt zich echt niet op de Taleo’s van deze wereld. Hoewel ze dat beter zelf kunnen vertellen, maar ik durf daar wel een educated guess aan te wagen…

      • Eric Moningka
        says:

        Hoi Koen,
        Ik kan Marc bevestigen dat de kandidaten niet gedeeld worden. Niemand heeft toegang tot het account van de gebruiker, behalve de gebruiker zelf en deze informatie is niet voor derden toegankelijk en zal ook niet gedeeld worden, zelfs ik als adviseur kan niet in het systeem van de gebruiker meekijken. Wat dat betreft voldoen we geheel aan de Wet bescherming persoonsgegevens. Overigens staat er een privacy statement op de website van Qandidate.com. Qua gebruiksvriendelijkheid zal je graag Taleo willen inruilen. Succes om het management te overtuigen bij MSD ;-).

  • Koen Roozen
    says:

    Marc,
    Wat een ongekend goede stemming ben je in.
    Klinkt nice, gaat in ieder geval drukken op de prijzen van de reguliere ATS-en.
    Heb je ook iets gevonden over security en of kandidaten worden gedeeld (maw gebruikersvoorwaarden)? Kan een kleine of grote pitfall vormen.

    • Marc Drees
      says:

      Het is een complete oplossing die makkelijk te leren en te gebruiken is, een eigen online presence biedt en gratis is. Als ik een kleine MKB’er ben met een wervingsbehoefte dan zou ik hier serieus naar kijken. Daar heeft mijn stemming niets mee te maken. En mijn stemming is trouwens ruk want ik heb tergende rugpijn. %*@#!
      Kandidaten worden voor zover mij bekend niet gedeeld; ik heb wel gezien dat de privacyvoorwaarden bij de vacaturepagina (zoals van Layar) afkomstig zijn van VONQ. Dat lijkt me nou weer niet de bedoeling…