#smcadam: iLost

Social Media Club AmsterdamVandaag ben ik bij een Social Media Club Amsterdam (#smcadam) meetup en versla ik al livebloggend de presentaties van een viertal start-ups die zichzelf en hun (binnenkort te lanceren) online dienst aan het toegestroomde publiek mogen voorstellen. Daar hebben ze exact 10 minuten de tijd voor, dus geen tijd voor brede bespiegelingen over markt en doelgroepen. Wat doe je en voor wie is het bedoeld?

Ondertussen zijn Nouncy en Showrush geweest en is het nu tijd voor iLost. Een site waar je gevonden voorwerpen kan plaatsen of op zoek te gaan naar een verloren voorwerp. Eens zien of ik er een beetje een redelijk verhaal van kan weten te maken.

iLost – De gevonden voorwerpen centrale
Dit is wat #smcadam over iLost zegt:

iLost helpt je verloren spullen terug te vinden. Maak een foto van een gevonden voorwerp. Locatie en datum worden automatisch toegevoegd en de eigenaar ziet direct op Google Maps waar zijn verloren voorwerp gevonden is. iLost biedt organisaties (denk taxicentrales, evenementen, hotels) de mogelijkheid hun lost&found service (deels) uit te besteden.

Dit is de homepage van iLost:

image_thumb[5]

Hanneke Stegweg is de bedenker van iLost en die gaat ons nu vertellen wat het precies is. Maar ik heb ondertussen al een donkerbruin vermoeden.

iLost bestaat bij de gratie van eerlijke vinders (en daarvan zijn er volgens Stegweg gelukkig heel veel), maar je bent ontzettend veel tijd kwijt om gevonden voorwerpen te registreren. Of om verloren voorwerpen te melden. En daar komt iLost om de hoek kijken. Die feitelijk alleen kan bestaan bij alomaanwezigheid en algemene bekendheid van iLost. De organisatie richt zich op openbaar vervoer, en alle locaties (evenementen, hotels, etc.) waar veel mensen samenkomen.

Maar hoe kan iLost ‘het platform’ worden voor verloren/gevonden voorwerpen? Kan een dergelijke oplossing niet veel beter gekoppeld worden aan iets als Marktplaats?

Geef een antwoord

1 Comment