De grootste bedreiging voor LinkedIn? De kleintjes

LinkedIn icoonEnkele maanden geleden voegde LinkedIn in haar kwartaalrapportage over het 3e kwartaaal van 2012 de volgende zinnetje toe in het hoofstuk Risico’s:

Additionally, we compete against smaller companies that focus on specific groups of professionals.

Ik las dat als een verstandige erkenning van LinkedIn van de opkomst van allerlei specialty sites zoals GitHub, StackOverflow,  Dribble en vele, vele anderen. Zonder dit soort sites overigens met name te noemen (waarom eigenlijk niet?) lijkt LinkedIn dat inderdaad te bedoelen, want in hun jaarverslag over 2012 is het zinnetje marginaal uitgebreid waardoor iets meer duidelijkheid ontstaat.

Additionally, we compete against smaller companies that focus on groups of professionals within a specific industry or vertical

Ik denk dat LinkedIn er goed aan doet om dit risico in het eerstvolgende kwartaalrapport nog veel meer aandacht te geven. Want het gevaar voor LinkedIn komt niet van boven maar van beneden. En dat is waar al die specialty ‘communities’ actief zijn, elk zonder enige intentie om de positie van LinkedIn te beconcurreren, maar het gezamenlijke effect zou juist dat tot gevolg hebben.

Overigens blijft LinkedIn merkwaardig genoeg nog altijd volharden in het benoemen van LinkedIn kloontjes zoals BranchOut als een risico. En dat terwijl deze Facebook apps toch echt aan het einde van hun (overigens nog zeer korte) leven zijn aangekomen.

Geef een reactie

2 Comments
  • Thomas
    says:

    Eens met Wouter. Ik zie heel veel paralellen met de ontwikkeling van de jobboard markt toendestijds. Monster heeft toen heel kort via communities en specifieke nieuwsbrieven geprobeerd een aantal niches binnen het eigen platform te kweken, met weinig resultaat. VNU daarentegen probeerde het met een multibrandstrategie en de aanschaf van Tweakers.

    Hoewel beide innitiatieven er toen voor gezorgd hebben dat er geen nichespelers van formaat (contradictie?) zijn opgestaan heeft de daaropvolgende terugtrekking/versmalling van beide partijen het nu mogelijk gemaakt voor een volgende generatie.

    Ik ben heel benieuwd hoe Linkedin hier mee om zal gaan. Gaat het op acquisitie oorlogspad of gaat het met goede content de verschillende doelgroepen teruglokken?

  • Wouter
    says:

    Heel herkenbaar. 8 jaar terug zagen we dit met de grote vacaturesites, waarbij niche sites een bedreiging werden. Nu bij social media.
    Naast sprekende namen als Stackoverflow, die je zelf al noemt zijn er ook voorbeelden die juist door Linkedin Groups groot zijn geworden en daar vanuit hun eigen platform hebben ontwikkeld om hun doelgroep verder te bedienen. Voorbeelden zijn UK Marketing Network die het verder heeft ontwikkeld op NING of het Nederlandse HRcommunity, die een vergelijkbare ambitie heeft.