Werving- en selectiebureau Michael Page heeft zichzelf per vandaag (in een persbericht) uitgeroepen tot empatische partner van haar klanten. Daar waar het bedrijf tot dusverre blijkbaar stokdoof was:
Volgens Michael Page mijden werkgevers financiële risico’s bij de aanname van personeel zoveel als mogelijk. De nieuwe aanpak van Michael Page verleent werkgevers garanties terwijl financieel risico aan de klantzijde weggenomen wordt.
Is het mijden van die financiële risico’s bij de aanname van personeel iets wat pas sinds kort bij werkgevers speelt? Natuurlijk niet. Zou een slechte resultaatontwikkeling voor Michael Page een reden zijn om haar klanten plotseling garanties te bieden? Een aanzienlijk plausibeler scenario…
Michael Page spreekt van een nieuwe, onconventionele tariefstructuur waarbij het werving- en selectiebureau:
garant staat voor de kwaliteit van haar diensten zónder financieel risico voor haar klanten. De nieuwe structuur is ingevoerd om beter in te spelen op veranderende behoeften van werkgevers in Nederland.
Die veranderende behoeften van werkgevers hebben waarschijnlijk voor een belangrijk deel te maken met de steeds ruimer beschikbare en aanzienlijk goedkopere alternatieven (LinkedIn, no cure – no pay leveranciers) voor Michael Page; niet met het feit dat werkgevers vroeger met plezier betaalden zonder leveringsgarantie…
Overigens is het volstrekt onduidelijk wat die nieuwe, onconventionele tariefstructuur nou precies behelst:
Om de kosten van een wervingstraject te dekken rekent Michael Page een beperkt bedrag; de ‘garantie fee’. Michael Page garandeert vervolgens volledige teruggave van deze fee indien niet binnen 30 dagen minimaal 2 geschikte kandidaten worden voorgedragen. Zodra de juiste kandidaat bij de werkgever is gestart wordt de fee in mindering gebracht op de uiteindelijke factuur.
Een garantie fee die in mindering wordt gebracht op de uiteindelijke factuur betekent dus dat er een ander bedrag resteerd. En waarom betaal ik als klant een garantie fee vooraf, om deze teruggestort te krijgen als Michael Page niet levert of op het moment dat een door Michael Page geleverde kandidaat is begonnen?
Dit is een volstrekt conventionele no cure – no pay structuur met een kunstje (de garantie fee) om niet voor te financieren. En hoe hoog is eigenlijk dat beperkte bedrag van die garantie fee?
En dan is er nog dit:
Tot slot biedt Michael Page haar klanten een unieke garantietermijn. Na aanstelling van een kandidaat heeft een klant van Michael Page ruim de tijd om een kandidaat te evalueren. Indien een werkgever besluit een kandidaat te laten gaan, vervangt Michael Page hem of haar zonder kosten in rekening te brengen. De garantietermijn bedraagt bij Michael Page maar liefst vier keer langer dan bij vergelijkbare werving en selectiebureaus.
Opvallend is in dit verband het ontbreken van een concrete vermelding van die garantietermijn. Gangbaar is 3 – 6 maanden, dus dat zou betekenen dat Michael Page een garantie van 1 – 2 jaar biedt?
Frank de Bie
says:In Duitsland heeft Michael Page een hele andere werkwijze:
https://www.bild.de/regional/frankfurt/party/so-feiern-feine-unternehmens-berater-30660428.bild.html
Bob
says:De tijd dat ze Angelsaksische volume knallers het goud konden pakken op de Nederlandse markt is voorbij. In het gros van hun markt bevinden zich inmiddels talrijke topspecialisten, legal,hrm, finance, tax etc.. Ik zou me als MP veel meer zorgen maken over de kwaliteit van hun eigen mensen en de vraag stellen welke meerwaarde hun brede dienstverlening feitelijk heeft.
Het feit dat je zo’n garantietermijn biedt, geeft mij het beeld dat ze nogal wat te repareren hebben. Anders gezegd het oogt alsof ze graag weer op de volumeknop willen drukken en als het mis gaat heb je in ieder geval de fee en nog eens de mogelijkheid om zogenaamd kosteloos verder te gaan zoeken. Deze priet praat kun je toch niet meer serieus nemen in een markt die gebukt gaat onder een nieuwe ijstijd.
Hans
says:We gaan weer gezellig cv’s schuiven !
Sandor
says:Als dit het enige is wat je kunt verzinnen terwijl je hele verdienmodel door de markt wordt ingehaald ben je of bijzonder naïef of gewoon niet zo slim
Thomas
says:Kandidaten zijn geen “cure” natuurlijk, dat zijn aannames. Het is dus eigenlijk “no-effort-no-pay” dit. Verder is dit soort modellen nartuurlijk alles behalve nieuw. Desalniettemin een stuk schappelijker dan het voormalige prijsbeleid.
Nu maar hopen dat ze dit niet gaan verkopen middelst de zoveelste misplaatste spamrun.
Rob
says:Haha, dit is dus een verkapte retainer. Je betaalt dus voor het leveren van 2 goede kandidaten, ongeacht of je als klant er een van aanneemt. Bij aanname gewoon de volledige fee. Hiermee probeert MP de risico’s af te dekken. Oude wijn in nog oudere zakken dit. Overigens wel een goed idee om te kijken of de klant wel echt serieus zaken met je wil doen.