UMC: niet zonder defibrillator bezoeken

Logotype UMCHet Universitair Medisch Centrum (UMC) van Utrecht heeft sinds gisteren een nieuwe wervingssite. In de overigens volstrekt onjuiste veronderstelling dat het UMC hetzelfde is als het VU Medisch Centrum (VUmc) leek het me zinvol om de wervingssite van het UMC te evalueren om zo te zien of er sprake was van een verbeteringg. Tenslotte had de wervingssite van het VU Medisch Centrum (VUmc) om volstrekt onbegrijpelijke redenen een nominatie voor Digitaal-Werven in de wacht gesleept.

Zoals ieder ander meteen zou hebben gezien zijn UMC en VUmc natuurlijk twee volstrekt verschillende academische ziekenhuizen. Alleen ik heb dat niet gezien waardoor ik in een eerdere versie van dit artikel de nieuwe wervingssite van het UMC heb vergeleken met de oude/huidige wervingssite van het VUmc. Mijn oprechte excuses daarvoor aan het VUmc. Hoewel ook de wervingssite van het VUmc nog altijd met smart op groot onderhoud wacht. Alleen dan liever niet van het niveau UMC…

De homepage
Dit is de homepage van de wervingssite:

UMC | homepage

Hier moet iemand gedacht hebben: waarom keuzes maken? We flikkeren gewoon zoveel mogelijk content op de homepage. Dat vinden onze bezoekers fijn! En laten we eerlijk zijn, wie is er nou niet gek op een zoekplaatje? Vooral als je gericht iets probeert te vinden… Oorspronkelijk is het wel, want ik heb nog nooit een wervingssite in vijf kolommen gezien. De gridmaster moet overuren hebben gemaakt…

Ik ga maar gauw door; en vind in de wirwar van blokjes een blokje met vacatures, waar ik op de hyperlink ICT klik:

UMC | zoekresultaat

Krak… Mijn hart slaat van schrik een slag over. Wat is dit nu? Geen enkele informatie bij de twee functies, anders dan de functienaam? Dat kan toch helemaal niet? En wat doet die tekst Vacatures onder elke vacature. Het is oranje en als ik er op klik gebeurt er niets.

Dan maar snel door naar een vacaturepagina:

UMC | vacaturepagina

Cool… Dek kleine oranje tekstjes bovenaan de vacature zijn nu ineens wel hyperlinks. Wat fijn dat consistgente kleurgebruik…. Ook goed om te zien dat er geen enkel onderscheid wordt gemaakt tussen de primaire call-to-action (Solliciteer) en de andere mogelijke acties. En natuurlijk ontbreken kerngegevens van de functie. Want waarom zou je een bezoeker snel een inzicht willen geven of deze functie al dan niet passend is?

Met niet-aflatende pijnsteken in de borststreek klik ik op Solliciteer:

UMC | Sollicitatiepagina

Mijn linkerarm begint nu ook pijnlijk te worden en mijn vingers tintelen. Een sollicitatieformulier in vijf stappen? VIJF STAPPEN? Waarom??

Als ik me door die stappen heb heengeworsteld (en nee, je kan niet op die stappen klikken om sneller naar voren of achteren te gaan) krijg ik een samenvatting te zien waar bij de vervolgactie natuurlijk niet te zien is. Stel je voor dat er iets goed zou kunnen gaan in dit proces.

UMC | Sollicitatiepagina, 2

Maar goed, als ik helemaal naar beneden scroll kom ik de knop Verstuur tegen.

En het is niet langer een onaangename verrassing dat ik vervolgens een onpersoonlijk endpoint te zien krijg:

UMC | bedankpagina

Daar heb je dan met je goede fatsoen je naam voor ingevuld. Een persoonlijk bedankje is echter teveel voor het UMC… En natuurlijk helpt UMC mij evenmin met het vervolg van mijn tocht op de site. Stel je toch eens voor…

Maar wie weet heeft de e-mail nog een positieve verrassing in petto:

UMC | e-mail

Een stevige aritmie is mijn deel, het begint me zwart voor de ogen te worden… Een noreply e-mail adres, een onvolledige onderwerpregel, een onjuiste aanhef, geen concrecte termijn voor reactie, geen contactinformatie, geen actiemogelijkheden. Hoe fout wil je het hebben. Maar wel een fijne, grote foto. En de tekst Vernieuw mee… Als dit vernieuwing is dan pas ik daarvoor…

Dankzij de fantastische integratie van social media in de site is ook duidelijk wie voor al dit broddelwerk verantwoordelijk is:

Tweets

Met dank aan Nicol weten we nu waar we nooit, maar dan ook nooit moeten aankloppen als we een wervingssite willen laten ontwikkelen. Dank hiervoor. En UMC kan in ieder geval wat extra ICT vacatures plaatsen. Doe dat alleen wel op een andere site…

Conclusie
Wat een gruwelijk, gruwelijk slechte wervingssite. Correctie, wat een gruwelijk. gruwelijk slecht online recruitmentproces biedt deze wervingssite. Ik heb de moed niet op kunnen brengen om ook het employer branding gedeelte te bekijken aangezien ik geen defibrillator in huis heb.

Geef een antwoord

25 Comments