LinkedIn gaat voor world domination, 2

Jeff WeinerMeer dan twee maanden geleden droomde Jeff Weiner (CEO LinkedIn) zich al af toen het om de toekomst van LinkedIn ging:

Our ultimate dream is to develop the world’s first economic graph. In other words, we want to digitally map the global economy, identifying the connections between people, jobs, skills, companies, and professional knowledge — and spot in real-time the trends pointing to economic opportunities.

Bepaald geen bescheiden visie; LinkedIn gaat hiermee daadwerkelijk voor world domination. Maar volgens mij kwam Weiner gisteren met een wat bescheidener (tussen?)variant van deze visie die een auteur van het artikel interpreteerde als een aanval op Yammer of Salesforce Chatter:

LinkedIn is chewing over a product that would help facilitate private communication for enterprises and allow staffers to better benefit from their rolodex on the professional network.

The vast majority of sharing on LinkedIn happens in public.[…] So, to create value for enterprises […] LinkedIn needs to think about creating private-sharing tools that work behind the firewall, he [Weiner] said.

En hiermee ziet een customer relationship management system or private corporate social network, gebaseerd op LinkedIn, ontstaan. Hoewel LinkedIn, Weiner en deze auteur zeker door moeten dromen herhaal ik in dit verband mijn eerdere observatie:

Waarom Weiner denkt dat LinkedIn de meest geeigende partij is om dit te realiseren is mij overigens een volstrekt raadsel. LinkedIn is (in toenemende mate) een walled-garden; een stovepipe die haar data als een Cerberus afschermt van een steeds grotere waaier aan service-providers. Om een economic graph te worden zal LinkedIn juist de omgekeerde route moeten bewandelen en zelfs dan is het nog hoogst onzeker of de big dream van Weiner een succes zal worden.

De hoeveelheid relevante informatie die zich buiten LinkedIn bevindt (denk voor de lol eens aan de ongekende hoeveelheid ‘zakelijke’ informatie die we met zijn allen op Twitter delen; al dan niet via de steeds populairder worden direct messages) groeit in razendsnel tempo; de hoeveelheid informatie op LinkedIn (buiten zinloze recommendations en de nog minder relevante endorsements) groeit naar verhouding mondjesmaat. En hebben LinkedIn en Twitter niet recent hun relatie verbroken? Lekker handig… En dan is daar nog Facebook en natuurlijk een snel groeiende serie aan niche professional networks die barsten van de relevante informatie. En wat te denken van Glassdoor?

LinkedIn is een stovepipe by design. En het is een beursgenoteerde onderneming. Waardoor die stovepipe niet losgelaten kan worden tenzij Weiner de ambitie heeft om nog heel kort CEO te blijven. Stovepipes hebben de neiging om op te branden en dat risico loopt LinkedIn dus ook; hoewel de huidige beursengel voorlopig nog wel fraaie resultaten zal laten zien. Er is nog meer dan voldoende te monetizen van wat nu nog gratis dienstverlening is. Maar daarmee bewandelt LinkedIn juist de omgekeerde weg en zal de hoeveelheid informatie die vrijwillig op LinkedIn wordt geplaatst eerder krimpen dan groeien.

Doe mij maar een Yammer waar ik mijn LinkedIn profiel kan gebruiken, maar zeker geen LinkedIn chatfunctie waardoor ik vooral LinkedIn meer informatie geef over mijn medewerkers. Zeker niet in het licht van die grand vision van Weiner, want dan ben ik slechts LinkedIn aan het helpen dat eerder te realiseren zonder enig voordeel voor mijzelf. Geen goeie deal.

Geef een reactie

3 Comments
  • Henk-Jan
    says:

    Mensen vergeten dat bepaalde groepen mensen en bedrijven niet of nauwelijks aanwezig zijn op Linkedin. Op deze manier kan alleen een economic graph worden gemaakt van een deel van de economie. De wereld speelt zich uiteindelijk in real life af. En niet online.

    0
    0
    • Edwin
      says:

      Wat heerlijk dat iemand anders die mening ook weer eens geeft. Ik rekende laatst uit dat in Nederland (hét Linkedinland bij uitstek) slechts 50% van de beroepsbevolking een Linkedin-account heeft. Ondanks dat dat super superveel is, is er dus 50% die het juist ‘niet’ heeft…
      Stovepipe by design… Best een mooie ondertitel eigenlijk ook 😉

      0
      0