Monster is gisteren op de beurs onder de belangrijke grens van $5 per aandeel gezak ($4,99)t; waarmee de voormalige online recruitment gigant nog maar $583 miljoen waard is. Ter vergelijking; LinkedIn is op dit moment $19, 4 miljard waard en lijkt hard op weg om de $20 miljard grens te doorbreken.
Als je naar de omzetten van beide bedrijven kijkt (Monster staat op bijna $900 miljoen, LinkedIn op bijna $ 1 miljard) dan is de waardering van LinkedIn onvoorstelbaar hoog (20 x de omzet) en die van Monster bizar laag (het gaat zo langzamerhand richting 0,5 keer de omzet).
Natuurlijk laat Monster een dalende omzettendens zien en heeft LinkedIn de gewoonte haar prognoses te overtreffen en keihard te groeien. Maar een verschil in waardering die rap richting de factor 40 gaat is voor een zeer groot deel gebaseerd op sentiment. Grondig negatief sentiment voor Monster en zwaar overdreven positief sentiment voor LinkedIn.
Voor rekenaars die de golven van het sentiment negeren lijkt Monster ondertussen het koopje van de maand te zijn geworden. Waarom wordt deze toko dan nog altijd niet gekocht? Axel Springer? LinkedIn? Waarom niet? Het is zo langzamerhand wisselgeld geworden en er zitten meer dan voldoende assets in Monster om leuke dingen mee te doen!