Hyves is een loden bal aan pokdalig been TMG

grafzerkTMG heeft over het transitiejaar 2012 een nettoverlies geboekt van EUR 15,1 miljoen. En het volledige verlies (plus de snippers…) is feitelijk toe te schrijven aan een wel zeer forse afwaardering van Hyves:

Verder werden eenmalige afschrijvingen tot een bedrag van € 41,7 miljoen in het resultaat van 2012 verwerkt, waarvan € 36,5 miljoen afwaardering goodwill van Hyves

Dat lijkt een forse afwaardering, tot je bedenkt dat TMG voor Hyves oorspronkelijk EUR 43,7 miljoen (volgens het boek van Spanjar zelfs EUR 53 miljoen) heeft betaald. Zou er nog iemand in Nederland rondlopen die bereid is om EUR 7,2 miljoen voor Hyves te betalen?  Onwaarschijnlijk, zeker als ook nog eens blijkt dat de omzet bij Hyves maar blijft krimpen:

Autonoom en genormaliseerd daalde de omzet met € 36 miljoen vooral als gevolg van lagere omzet krantenadvertenties en lagere omzet bij Hyves.

De term slagaderlijke bloeding komt spontaan bij me op…

TMG meldde eind 2012 al het volgende:

De Telegraaf wil duizenden ongebruikte servers van Hyves verhuren voor clouddiensten. Het mediabedrijf kan de servercapaciteit vanwege langlopende leasecontracten niet afstoten. Die capaciteit is ingekocht op basis van de verwachte toestroom van abonnees die is uitgebleven. Sinds TMG Hyves twee jaar terug overnam, is het dataverkeer met negentig procent afgenomen.

En deze volsttrekte ineenstorting van Hyves is ook duidelijk zichtbaar te maken. In onderstaande grafiek is het aantal social media berichtjes met de term Hyves (oranje) en Facebook (blauw) weergegeven. De dunne lijnen representeren de dagelijkse variatie in aantal social media berichtjes; de dikke lijnen zijn de voortschrijdende jaargemiddeldes:

Social media buzz van Facebook (blauw) en Hyves (oranje), 1 januari 2010 – 28 februari 2013. Bron: Coosto

Social media buzz van Facebook (blauw) en Hyves (oranje), 1 januari 2010 – 28 februari 2013. Bron: Coosto.
De twee enorme Hyves pieken in social media buzz zijn de overname door TMG (2010) en het redesign van de site (2011).

Zo worden de miskopen van TMG (Sky Radio en Hyves) in twee jaar tijd maar liefst EUR 70 miljoen minder waard. Ondanks de forse afwaardering valt er nog minstens EUR 7,2 miljoen te verbranden als naar bovenstaande trendlijn van Hyves wordt gekeken. Want die lijn gaat asymptotisch naar nul.

Er zijn koppen voor minder gerold…

Geef een antwoord