Onderstaande grafiek geeft een bijzonder fraai inkijkje in “ons” devicegebruik voor snel nieuws gedurende de dag:
Nieuwsjunkies hebben blijkbaar last van slapeloosheid en zitten in hun wakende nachtelijke uurtjes vastgeplakt aan hun smartphone die ongetwijfeld op het nachtkastje ligt. Ook in de vroege ochtend wint de smartphone het van de tablet en de laptop (zijn er nog desktops in Nederland?). Maar eenmaal op werk aangekomen wordt de laptop dominant, blijkbaar staat er altijd een browsertabje met snel nieuws open. De avonduren gaan echter met overmacht naar de pantoffels en de digitale krant; hier is de tablet de overduidelijke winnaar. Een weede scherm naast de TV…
Is deze informatie te extrapoleren naar algemeen devicegebruik? Met enige terughoudendheid misschien, maar het is een zodanig logisch beeld dat er vast wel algemene gevolgtrekkingen aan kunnen worden verbonden. Tot meten = weten is gedaan natuurlijk. Dan weet je het voor je eigen doelgroep(en).
En daarmee is eens te meer duidelijk geworden dat mobile geen mobile is. We hebben laptops (en de verdwaalde desktop) en de ‘mobile’ devices smartphone en tablet. Drie zeer verschillende devices die op verschillende momenten in de dag de voorkeur hebben van hun baasjes.
Op welke tijden kijken baasjes naar vacatures? Even in bovenstaande grafiek checken en je hebt een grove indicatie welk type decive de voorkeur verdient. Maar kijkend naar deze grafiek is duidelijk dat de content die je aan de baasjes wil bieden voor alledrie de types geschikt dient te zijn. O ja, en graag ook nog eens met een (grotendeels) vergelijkbare ervaring. Geen wonder dat er steeds meer ICT vacatures zijn…
De grafiek is afkomstig uit een presentatie van Brechtje de Leij (Sanoma) voor Online Tuesday