UWV gaat EUR 2,6 miljard in het rood, loopt achter en is ‘af en toe’ gesloten

imageNiet alleen krijgen werkzoekers het rood voor de ogen als ze gebruik proberen te maken van Werk.nl; naar nu blijkt heeft UWV 2012 met een negatief saldo van EUR 2,6 miljard afgesloten. Inderdaad; EUR 2,6 miljard in het rood. Voor de ongekende positivo’s onder ons, dat is iets beter dan de EUR 3,2 miljard negatief die het UWV in 2011 moest noteren. Hoezee…?

Het jaarverslag van UWV bevat naast een negatief saldo ook een zeer verontrustend feit voor de aandachtige lezer. Ter herinnering, dit zei Wessel Agterhof (woordvoerder UWV) op 18 december 2012 tegen het blad Computable:

het UWV heeft tot 2015 de tijd om de digitale dienstverlening voor elkaar te krijgen. ‘Dat doen we stap voor stap.’

Maar wat lees ik op pagina 31 van het jaarverslag van het UWV? Dit:

Voor met name werkzoekenden zullen we de komende jaren meer en meer overstappen op digitale dienstverlening, inclusief de handhaving die daarbij hoort. Het is een tijdrovend en complex proces dat zeker tot en met 2015 gaat duren.

Mag ik hieruit concluderen dat in nog geen vier maanden tijd een vertraging van meer dan een jaar is opgelopen? Dat is angstaanjagend nieuws voor alle werkloze werkzoekenden die verplicht gebruik moeten maken van Werk.nl…

Ook prettig om te weten (pagina 21):

De site is ‘werk in uitvoering’ en wij sluiten de site daarom af en toe af, vooral in de weekenden, om onderhoud te plegen.

Prachtig hoe rekbaar het begrip “af en toe” kan zijn.

Maar het leukste onderdeel van het jaarverslag zijn wel de interactieve grafieken. Waarbij ik vooral deze een pareltje vind:

Klanttevredenheid

Mooi he!

Met klanten bedoelt UWV overigens de lijfeigenen die verplicht gebruik dienen te maken van Werk.nl. En die volgens Bruno Bruins (voorzitter van de Raad van Bestuur van het UWV) bang zijn voor het UWV. Maar dat zal geen enkele rol hebben gespeeld in de klanttevredenheid over de (digitale) dienstverlening. Nog even los van het feit dat het volstrekt onafhankelijke onderzoek in opdracht van UWV wordt uitgevoerd. En dat de vraagstelling niet duidelijk is. Maar dat zijn details…

Wat zou er overigens gebeuren als Werk.nl wel enigszins naar behoren zou werken? Stijgt de klanttevredenheid dan tot 20? 30? 100?

Geef een antwoord